מיה יניב

40, יו״ר ארגון עובדי קבוצת סלקום, יו״ר ומנכ״ל העמותה לרווחת עובדי קבוצת סלקום

"זה לא שיש לי חלום אחד, אני טסה על 600 קמ״ש, אני אוהבת להקים עסקים ואני אוהבת בני אדם. זה תואם לחלום הילדות שלי שאפשר לסכם במשפט אחד: לתקן את העולם"
מיה יניב עומדת היום בתפקיד הכוח המרכזי של העובדים בקבוצת התקשורת סלקום. אל התפקיד הזה היא הגיעה אחרי שהקימה את מערך איגוד העובדים בקבוצה בעצמה, "לפני כ-8 שנים כאשר האווירה בשוק התקשורת המשתולל לא פשוטה בכלל, זיהיתי כי חבריי ואני נפגעים כל הזמן בשכר העבודה, בתנאים הארגוניים, המון פעמים בחוסר אנושיות מוחלט ושמעבר לכל זה , אין לעובדים שום ייצוג אמיתי", מספרת יניב.
"יום אחד, כששוב פגעו בנו באופן קשוח, החלטתי שזה הסוף". מכאן הדרך המקצועית שלה פנתה לכיוונה הנוכחי, "הכנתי תכנית עבודה מסודרת והתחלתי לגייס פעילים ממש כמו במחתרת על מנת להקים התארגנות (התאגדות) עובדים", מספרת יניב, ומעידה כי לקח שנה עד שהצליחה לקבל הכרה מלאה מהחברה, שהגיעה ב-2014 אחרי מאבק עצמאי ועיקש, "יצרנו ארגון עובדים משגשג, יצרני, אבל קודם כל פורץ דרך , אנחנו חתומים על הסכמים קיבוציים תקדימיים, שבין היתר הופכים את העובדים לשותפים מלאים בחברה, שותפים להצלחה וכמובן גם לוקחים אחריות משותפת על כישלון או האטה. זה הסוד שלנו".
יניב, איך לא, גאה מאוד במוסד שהקימה בקבוצה, "בנינו עמותה מפוארת שדואגת לרווחת העובד ושמחזיקה מניות של סלקום כערובה להדדיות שלמה. כיזמים אנו מקימים עסקים שכל הפעילות והרווחים שלהם מוסתים תמיד לכיוון רווחת העובד על גווניה. ארגון העובדים שבנינו חתום על פעילויות ויוזמות חברתיות רבות ומגוונות וזה חלק בלתי נפרד מהאג׳נדה שלנו: לפזר אהבת חינם ולעשות טוב, גם מחוץ לתחומי החברה".
אחת התפניות המשמעותיות שהתרחשו תחת ארגון העובדים קרתה לפני שנתיים, "הגשמנו חלום: עשינו היסטוריה והכנסנו דירקטור מטעם העובדים לדירקטוריון החברה, ראשון במדינת ישראל בחברה שאיננה ממשלתית. בנוסף להכול, ארגון העובדים מנהל חלקים נרחבים מפעילות החברה באמצעים דיגיטליים חכמים, פרי פיתוחנו ואני גאה להיות חלק חשוב ואינטגרלי בהצלחתה, שגשוגה והתפתחותה של הקבוצה".
"כבר כילדה קטנה זיהיתי עוולות וחוסר צדק" מעידה יניב מאין הגיע הדחף להקים את הגוף שעומדת בראשו, "כשאני רואה אדם שנפגע, גם כזה שאני לא מכירה, זה תמיד מעיר בי כוח מטורף ורצון בלתי נשלט לעזור, לא משנה הסיטואציה. תמיד הנטייה שלי והחלום היו, שיהיה כאן יותר טוב ושאני אצליח להפיץ את זה באמצעות יוזמות עסקיות וחברתיות, והחלומות המקצועיים שלי תמיד נמצאים באזורי היזמות בשילוב של אנשים. זה לא שיש לי חלום אחד, אני טסה על 600 קמ״ש, אני אוהבת להקים עסקים ואני אוהבת בני אדם. אפשר למצוא מתאם גבוהה בין חלום הילדות שאפשר לסכם אותו במשפט אחד: "לתקן את העולם", לבין מה שאני עושה היום - שזו רק יריית הפתיחה". 
במבצע שומר חומות, שהתרחש השנה, רשמה לעצמה יניב את מה שהיא מעידה עליו היום כאירוע המכונן שלה בשנה זו, "חווינו בסלקום, שהיא בעצם סוג של מיקרוקוסמוס של כלל החברה הישראלית, את הדיון הקשוח והלא נעים של יהודים וערבים" העניין הזה הוביל אותה ליוזמה קטנה בלב הסערה, "דווקא בשיא הטירוף קראנו לשעה אחת של דו קיום ואהבת חינם, פשוט ככה". את מה שהתרחש בעקבות כך היא לא שיערה, "הקריאה הסופר תמימה הזו הגיעה למחוזות שלא דמיינתי. חיברו את זה לשביתה כלשהי שהתקיימה במגזר הערבי שלא היה לה כל קשר ירוק אלינו".
"מכאן נפתח אירוע מטלטל שמצד אחד קרע אותנו לגזרים עם האשמות קשות שהופנו כלפינו, אבל מהצד השני עשרות אלפי הודעות תמיכה וחיבוק אדיר של העובדים והלקוחות שלנו שהחליטו לבחור לא רק בחברת סלולר ישראלית גאה, אלא באמת, בשפיות ובאהבת חינם. הרגע הזה לימד אותי שיעור באיך סיטואציות תמימות יכולות לעשות פליק פלאק שלא היה מבייש מתעמלת אולימפית".
צילום: יניב גלב סמירנוב

עוד צעירים מבטיחים...