שיח קהילות

חתול פיננסי

ללמוד, לחסוך, להשקיע 56.8K עוקבים בפייסבוק

צילום: ללא
חתול פיננסי
מייסד ומנהל קהילה

חתול פיננסי

ללמוד, לחסוך, להשקיע 56.8K עוקבים בפייסבוק

"החזון: לגרום לאנשים לקחת אחריות על הכסף שלהם, כי בורות פיננסית יוצרת בורות פיננסיים"

שנת הקמה: 2020

פלטפורמות דיגטליות: פייסבוק, טוויטר, בלוג, אינסטגרם, טרדס

מי עומד מאחורי חתול פיננסי, מהקהילות הפיננסיות הפופולריות ביותר בישראל, הוא סוד שמור. מה שאפשר בכל זאת לספר, זה שהאיש שמקפיד כבר שנים לשמור על אנונימיות, הוא תושב אזור המרכז, נשוי ואב לשלושה. תתפלאו, אבל הוא לא מגיע מהעולמות הפיננסיים וכלל לא עוסק בכלכלה לפרנסתו. החתול הוא אוטודידקט, כשאת הידע הנרחב הוא צבר בזכות מוסר למידה ראוי לציון ולא מעט ויתורים. באמצעות הקהילה שייסד, הוא נחוש להעביר מסר ברור: עם ראש פתוח, רצון ונחישות – כולנו יכולים לייצר שינוי תודעתי ולהגיע לרווחה כלכלית.

"המפץ הגדול התרחש לפני 8-7 שנים", מתאר החתול. "עמדנו לצאת טיול משפחתי בחו"ל, ורציתי לוודא שנוכל לעמוד בהוצאות כדי שלא ניכנס לבור כלכלי עמוק. כשהתחלתי לעבור את המספרים, גיליתי שאני בחוסר מודעות מוחלט: אין לי מושג כמה כסף יש לנו בעו"ש, על כמה עומדים תשלומי המשכנתה ומהו המסלול שבו היא בכלל נלקחה. לא היה מושג על איזה ביטוחים אני משלם, ואפילו מה מספר חשבון הבנק שלי והסיסמה אליו".

"חוסר האונים הזה הזו גרם לי לתפוס את עצמי בידיים", ממשיך החתול. "החלטתי שבכל מה שנוגע להתנהלות הכלכלית שלי, אני משנה גישה מקצה לקצה. במשך כשנתיים למדתי מדי יום: פיניתי זמן ייעודי בלו"ז, הורדתי בשעות השינה – ותוך כדי תנועה התחלתי לקחת את שליטה ולפתח כישורי חיים פיננסים".

לאחר שהעמיק את ארגז הכלים, החליט החתול שהגיע הזמן גם לשתף אחרים בידע שצבר, ולעורר גם אצלם מוטיבציה לשינוי. זה התחיל בדף פייסבוק צנוע, תחת השם הקצת מסורבל "יוצא לאור – התפתחות וכישורי חיים פיננסים", והתרחב לקהילה (ובלוג) שמתחזקת היום למעלה מ-50 אלף עוקבים – ועוסקת בין היתר בכלכלת משפחה וחינוך פיננסי, השקעות, נדל"ן בישראל ומעבר לים, ומציעה אפילו את מילון מונחים פיננסי תחת השם חתולופדיה.

"לקח לי זמן להיסגר על השם 'חתול פיננסי'", מספר החתול. "אני דווקא איש של כלבים, אבל הרגשתי שהשם 'כלב פיננסי' מייצר קונוטציה קצת שלילית. חתול הוא גם בעל חיים חכם וגם מתווך תחום מורכב באופן מרוכך יותר. המוטו שמנחה אותי: המידע הוא זה שבפרונט ולא האיש שמאחוריו".

מאפייני הקהילה וקהלי היעד?
"ייחודה של הקהילה טמון בכך שהיא נבנתה ממש מאפס ופונה במוצהר למכנה המשותף הרחב ביותר. החזון הוא לגרום לאנשים להפסיק לפחד ולהתחיל לקחת אחריות על הכסף שלהם, מהסיבה הפשוטה שבורות פיננסית יוצרת בורות פיננסיים".

יוזמה משמעותית שהובילה הקהילה?
"החתול עצמו הוא מעין פרויקט חברתי-כלכלי. שיתופי הפעולה מצומצמים ובאים רק כדי לשרת את חברי הקהילה להתפתחות פיננסית".

 איזה אפקט מייצרת הקהילה עבור חבריה?
"מדובר בקהילת ידע: חברים המניעים ומפרים זה את זה – מעבירים מידע אותנטי, נקי, בלי אג'נדה נסתרת. זו קהילה שמהווה מרחב לימוד ללא שיפוטיות, עוקצניות או פוליטיקה".

העצה הפיננסית הכי טובה שאתה יכולה לתת?
"לכל מי שרוצה להתחיל ללמוד איך לנהל את הכסף שלו בעצמו, אני מציע לא לחשוש לצלול פנימה לנבכי העולמות הפיננסיים. להתחיל בצעד אחד קטן ולהגדיל אותו בהדרגה, בדיוק כמו שאני עשיתי לפני קרוב לעשור".

"ברמה הפרקטית, ובטח במצב העניינים הנוכחי", מוסיף החתול, "אני ממליץ להסתייע בטבלת הוצאות והכנסות (שניתן להוריד בבלוג), ובעזרתה לוודא שמוציאים פחות ממה שמכניסים. כך ניתן יהיה לשמור על מאזן חיובי ולצלוח גם את התקופה המורכבת הזו".

טיפ שלך להתנהלות כלכלית בעידן של יוקר מחייה וריבית גבוהה?
1.לוודא שיש תזרים מזומנים חיובי, כי תזרים הוא המלך. כדאי לעבוד עם כלי ניהול הוצאות, בעיני עדיף טבלת אקסל (אבל גם אפליקציה זה בסדר גמור), העיקר להיות במודעות פיננסית ולשלוט בהוצאות, כך נוכל תמיד לשמור את הראש מעל המים.

2.לחסוך בהוצאות ולהקפיד על הרגלי צריכה נכונה מחד, והגדלת הכנסות מאידך. אין קסמים, נדרשת משמעת עצמית. לא בהכרח חובה לצמצם את הצריכה באופן אינטנסיבי, הדגש כאן הוא על לקנות חכם: מבצעים על חומרי ניקוי, מותג פרטי ופחות שליחויות של אוכל. במקביל, נסו להגדיל את ההכנסות שלכם: זה יכול להיות על ידי שעות נוספות בעבודה, שירותי בייביסיטר ועד מיקסום היכולות שלכם בשיעורים פרטיים.

3.לחסל הלוואות רעות, כאלו שלא מאפשרות צמיחה כלכלית ועם ריבית גבוהה וצמודות מדד. לקחתם הלוואה כאשר הריבית הייתה זולה? היא מקשה עליכם? לא מאפשרת לצלוח את החודש ולא מכניסה לכם כסף? כנראה שזו הלוואת צריכה – הלוואה רעה. אני לא שופט, אבל אלו בדיוק מסוג הדברים שמקשים מאוד על התנהלות כלכלית שפויה באקלים של ריבית גבוהה ויוקר מחייה משתולל. נסו למחזר, להוריד את הריבית או להתאים את תקופת ההלוואה, ואם ניתן גם לחפש הלוואות זולות יותר.

*האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.

לבלוג של "חתול פיננסי" 

ה₪קעות וחיסכון

המומחים של אלטשולר שחם עם המוצרים הפיננסים שחשוב שתכירו

קהילות נוספות
בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושאי הכתבות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.