שיח קהילות

בואו נדבר על כסף

לא רק מדברים, עושים 39.8K עוקבים בפייסבוק

צילום:עננים צילום עסקי, מייק יודין
עו"ד שיר סלע, נטלי פורמן
מנהלות הקהילה

בואו נדבר על כסף

לא רק מדברים, עושים 39.8K עוקבים בפייסבוק

"אלינו מגיעים אנשים שמבינים שהם לא מבינים בכסף, ומחפשים מקום ניטרלי לקבל אינפורמציה וכלים לשינוי הרגלים וגישה"

שנת הקמה: 2018

פלטפורמות דיגיטליות: פייסבוק, אינסטגרם

מייסדת הקהילה:  עו"ד שיר סלע

"כסף הוא לא דבר רע", מצהירה נטלי פורמן כלכלנית ויועצת משכנתאות, מרצה ופרשנית, וגם אחת מראשי הקהילה הפיננסית השוקקת "בואו נדבר על כסף". "בסופו של דבר אנחנו הרי לא יכולים להסתדר בלעדיו. ככל שנלמד על הכסף שלנו ונכיר אותו טוב יותר, כך נוכל להסתייע בו כדי לשדרג את איכות חיינו".

"הקהילה נולדה בדיוק מהמקום הזה של מחסור בידע פיננסי בסיסי", מוסיפה פורמן. "היא באה לענות על הצורך שיש לכולנו ללמוד יותר על כסף ולהכיר את המושגים המרכזיים בכלכלה, שאנחנו נדרשים להתמודד איתם בתדירות יומיומית. מה שמייחד את 'בואו נדבר על כסף' זו ההבנה שכסף הוא חשוב, אבל האמונות המגבילות שיש לנו בנוגע לכסף חשובות לא פחות".

לדברי פורמן, "מעבר לצורך בהכרת המונחים הבסיסיים, שלצערי אף אחד לא לימד אותנו בבית הספר וכלל לא בטוח שההורים שלנו בעצמם שולטים בהם כדי להעביר הלאה – זה די הגיוני שלאף גוף פיננסי אין באמת אינטרס ללמד אותנו איך הכסף עובד ומה יכול לעזור לנו לייצר יותר ממנו. עו"ד שיר סלע, מייסדת הקהילה, היא בעלת משרד עורכי דין בתחום דיני עבודה וחדלות פירעון – התמחות המעניקה לה יתרון משמעותי ביכולת לתרגם את זכויות העובדים לכסף, שייתכן ומגיע להם, ומבלי שאותם העובדים יהיו בכלל מודעים לכך. אני מנטורית פיננסית, כלכלנית ויועצת משכנתאות עם MBA בניהול ושוק ההון. כל אחת מאיתנו מביאה לקהילה את הזווית המקצועית האישית ואת עולם הידע שלה".

מאפייני הקהילה וקהלי היעד?
"הקהילה מורכבת מנשים וגברים, כשהחלוקה היא פחות או יותר חצי חצי. אלינו מגיעים אנשים שמבינים שהם לא מבינים בכסף, ומחפשים מקום ניטרלי לקבל אינפורמציה ולהרגיש בנוח. לאורך השנים התגבשה כאן קהילה איכותית, תומכת ומלמדת. החברים עוזרים אחד לשני, מפרים זה את זה ומייצרים את ההשראה שתוביל לשינוי גישה – ואיתה גם עשייה פעילה שמביאה לתוצאות. בנוסף, מדובר בקהילה סגורה, כלומר רק חברי הקהילה יכולים להיחשף לתוכן – מה שמעניק מקום בטוח ומוגן לשתף בו את החברים".

יוזמה משמעותית שהובילה הקהילה?
"יוזמה חדשה שלנו, נוגעת לקורס המנגיש את נושא ההתנהלות הפיננסית. לאורך שנים ניסינו לפצח את האתגרים המנטליים והמעשיים של חברי הקהילה ולהבין מה עוצר אותם מביצוע פעולות בפועל. גילינו שאף שבכוחן של הפעולות הללו להביא לשיפור ההתנהלות הפיננסית, חיסכון בכסף ושדרוג הסטטוס הכלכלי – רבים מפחדים לקחת את המושכות ולהתחיל לשנות הרגלים. הקורס שפיתחנו מחולק לצעדים קטנים: הוא גם מלמד על התנהלות הפיננסית, תוך דגש על הצד המנטלי ושינויי הרגלי הצריכה שלנו, וגם נותן כלים מעשיים שייסעו להגדלת ההכנסות. המטרה המרכזית מאחורי הקורס היא להפוך את הדיבורים למעשים  – ובכך להוביל לשינוי הפיננסי המיוחל".

איזה אפקט מייצרת הקהילה עבור חבריה?
"החוזק של הקהילה טמון בעובדה שהיא מבוססת על חוכמת ההמונים, על ניסיון ומיומנות".

"מפגש על הבר" של קהילת "בואו נדבר על כסף" (צילום באדיבות "בואו נדבר על כסף")

העצה הפיננסית הכי טובה שאת יכולה לתת?
"במקום לדבר בסיסמאות על הגדלת הכנסות, על יצירת חסכונות ועל יציאה ממינוס לפלוס – זה הזמן להפוך מפאסיבי לאקטיבי. בחיים תמיד יש סיכונים: צריך לדעת לנהל אותם בתבונה ולא לתת להם לנהל אותנו. כל שינוי התנהגותי ותודעתי מתחיל בצעד קטן".

"למשל בסופר", מחדדת פורמן, "במקום להתנהג כמו קהל שבוי, אני ממליצה להשוות מחירים ולהיצמד לרשימת קניות שהוכנה מראש ותימנע מלהעמיס על הסל פריטים מיותרים. כדאי מאוד גם להגיע לקניות שבעים כדי להימנע מנשנושים מיותרים שיעמיסו על העגלה ועל החשבון. בגזרת כרטיסי האשראי, ניתן לעבור למסלולים המציעים פטור מדמי כרטיס. בקיצור, יש הרבה מאוד דרכים להימנע מהוצאת כספים מיותרת, מה שצריך זה קצת רצון ותשומת לב".  

טיפים לשמירה על מסגרת התקציב בעידן של אינפלציה, ריבית מטפסת ויוקר מחייה?
1.טבלת אקסל של הכנסות מול הוצאות לא תעזור לכם לצאת מהמינוס. נכון, רבים עובדים עם טבלה כזו, אבל צריך לזכור שמטרת הטבלה היא בסך הכל להכניס אתכם למצב של מודעות פיננסית, לסייע לכם להבין באיזו נקודה אתם נמצאים – לא מעבר לכך. הדרך ליציאה מהמינוס היא לא באמצעות טבלה, אלא דרך שינוי הרגלי הצריכה.

2.צמצום הוצאות. לימדו אותנו שהדרך להגיע ליעדים הפיננסים שלנו היא על ידי צמצום ההוצאות שלנו – בין אם מדובר בוויתור על בית הקפה, התיק או האייפון שרצינו לקנות, או אפילו החופשה שחיכינו לה. בפועל, לא משנה כמה ננסה לצמצמם בהוצאות, כנראה שלא ממש נצליח להדביק את הקצב של יוקר המחיה, אז מה כדאי לעשות? להתמקד ביכולות הקיימות שלנו על מנת להגדיל את ההכנסות החודשיות. במילים אחרות, התחילו לחפש את הכישורים הקיימים בכם שיכולים לייצר הכנסה נוספת.

3.רוצים או צריכים? בפעם הבאה כשאתם שולפים את הארנק ובאים לסלוק את האשראי, תעצרו רגע ותחשבו האם אתם רוצים או צריכים את המוצר או השירות. אז מה בדיוק ההבדל?

צריכים=צורך=חייבים. תחת הקטגוריה הזו נמצאים כל אותם הדברים שבלעדיהם אתם לא יכולים להתקיים. נכון שיש הרבה מאוד מוצרים שאתם חושבים שאתם מוכרחים, אבל זה לא בהכרח צורך בסיסי וקיומי. השאלה המרכזית היא האם אתם יכולים להמשיך את חייכם ללא המוצר הזה. למשל, מזון הוא צורך, אבל לקנות תותים בשיא העונה זה לא משהו שאנחנו צריכים אלא רוצים.

רוצים=רצון=חשק. תחת הקטגוריה הזו נכנסים רוב הדברים שאנו קונים. הפריטים הללו  מממשים אמנם את הרצונות שלנו, אם כי אלו לא בהכרח דברים שאנחנו חייבים אותם בשביל המחיה השוטפת שלנו. חשוב לעשות הבחנה ברורה, ולהפנים שוב שמרבית המוצרים והשירותים שאנחנו צורכים הינם רצונות ולא צרכים.

4.הרבה יותר קל לחסוך כשיודעים בשביל מה. הגדירו תחילה את מטרת החיסכון. התחילו בסכומים שנראים לכם הגיוניים ולא בסכומים מנופחים שלוקח זמן רב להגיע אליהם. זכרו: כל סכום גדול מורכב מסכומים קטנים יותר. בשורה התחתונה: חיסכון של 10,000  ואפילו של ₪1,000 או 100 עדיפים על פני 0 של חיסכון.

*האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.

לעמוד קהילת "בואו נדבר על כסף" בפייסבוק


 

ה₪קעות וחיסכון

המומחים של אלטשולר שחם עם המוצרים הפיננסים שחשוב שתכירו

קהילות נוספות
בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושאי הכתבות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.