שיח קהילות

עוברות ושוות

הבית של נשים פעילות פיננסית 110.1K עוקבים בפייסבוק

צילום:הילה שחר
יעל וינר, אפרת טל
מנהלות הקהילה

עוברות ושוות

הבית של נשים פעילות פיננסית 110.1K עוקבים בפייסבוק

"נשים לא מנהלות את הכסף שלהן בעצמן – לוואקום הזה אנחנו נכנסו"

שנת הקמה: 2017

פלטפורמות דיגטליות: פייסבוק, אינסטגרם, יוטיוב, אתר אינטרנט,SPESHELIST  – אינדקס של נשות מקצוע פיננסיות

מייסדות: יעל וינר, ענת כץ ארוג'אס

מפגש בין ענת כץ ארוג'אס, מהנדסת תעשייה וניהול, ובין יעל וינר, עורכת דין, כתבת ועורכת בעלת קילומטרז' רב שנים בעיתונות הכלכלית – הוביל ב-2017 להיווסדה של "עוברות ושוות", מהקהילות הפיננסיות הדומיננטיות בישראל ובטח אחת הייחודיות שבהן. ב-2020 פרשה כץ ארוג'אס מניהול הקהילה, כשאת מקומה ממלאת מאז אפרת טל, שמגיעה מתחום הניהול במגזר השלישי.

"מחקרים וסקרים שנעשו ברחבי העולם וגם פה אצלנו בישראל, מלמדים שנשים פחות מנהלות בעצמן את הכסף שלהן – ומשורה ארוכה של סיבות וחסמים חברתיים ואישיים", מספרת וינר. "הדברים נכונים הן לגבי נשים רווקות והן לגבי נשים נשואות. ניהול הכסף מופקד פעמים רבות בידיו של בן הזוג, האבא או האח –  וכך, האישה מוותרת בשל הסללה חברתית, גם אם זה לכאורה מרצונה, על אחד המשאבים החשובים בחיים. מדובר על משאב חשוב וחיוני, המאפשר התנהלות וקבלת החלטות עצמאית. לוואקום הזה בדיוק אנחנו נכנסו".

"עוברות ושוות" הוא מיזם חברתי-עסקי, שפועל לקידום עצמאות כלכלית של נשים וליצירת שינוי חברתי באמצעות הגברת המעורבות והנוכחות הנשית בניהול הכספים של כולנו. "לנשים יש אישיו לא פתור עם כסף, כשהפלטפורמה שהקמנו מבקשת לעודד אותן ללמוד ולהבין על האופן בו הן מנהלות ומתנהלות עם הכסף שלהן", מרחיבה וינר. "השאיפה היא שעוד ועוד נשים יתחילו לנהל את הכסף שלהן בעצמן. אנחנו כאן כדי לתת להן את הידע ואת הכלים המקצועיים שייסעו בהשגת המטרה. המיזם יצא לדרך לפני כ-6 שנים, ומאז הוא שואב אליו  נשים רבות, ומייצר אינטראקציה שוקקת ומרחב בטוח עבורן לדבר על כסף".

מאפייני הקהילה וקהלי היעד?
"הקהל אצלנו מורכב אך ורק מנשים. בפילוח גס, אפשר לומר שמריבתן, סביב 55%, הן בגילאי 34-25. כמובן שגבולות הגזרה רחבים מאוד – כולל, בין היתר, נשים בנות 40+, אימהות יחידניות ונשים שמתלבטות באשר לשינוי הקריירה". 

יוזמה משמעותית שהובילה הקהילה?
"ב-2021 ייסדנו את SPESHELIST – אתר אינדקס, המאגד במקום אחד את מיטב המומחיות והמרצות של 'עוברות ושוות'. היעד הוא לחבר בין חברות הקהילה והציבור הרחב לבין נשות מקצוע החברות בקהילה, ולאפשר לנשים וגם לגברים למצוא נשות מקצוע איכותיות בתחום הפיננסי. נשות המקצוע שלנו מגיעות ממגוון תחומים רחב: ניהול כלכלת משפחה, ייעוץ פנסיוני, רואות חשבון, ביטוח ועוד".

"לצד SPESHELIST, פרויקט הדגל שלנו הוא 'עוברות ושוות ONTOUR'", ממשיכה וינר. "כבר 5 שנים שאנו פותחות את השנה האזרחית באירוע, שמתפרש על פני שבוע רצוף – כשנשות המקצוע של הקהילה מקיימות עשרות הרצאות וסדנאות כלכליות עבור נשות הקהילה. התחלנו את הפרויקט לפני הקורונה ונפגשנו בבתים מארחים ברחבי הארץ. הקורונה העבירה אותנו לזום ואפשרה לנו לייצר אינטראקציה מול אלפי נשים".

"משנה לשנה אנחנו מעבים את ההיצע התוכן ומגיעים לקהלים חדשים", מציינת וינר. "לפרויקט נרתמים גם גופים פיננסיים מובילים. בנוסף, מקיימת הקהילה מדי שנה שני כנסים כלכליים בהשתתפות נשים מובילות במשק. בכנסים הללו שיתפנו פעולה עם גופים גדולים מהתחום הפיננסי בישראל".

מתוך הכנס "כסף של נשים דור 5" של קהילת "עוברות ושוות" (צילום תמר מצפי)

איזה אפקט מייצרת הקהילה עבור חבריה?
"האפקט הוא רב ממדי. מצד אחד, הקהילה שלנו מצליחה לייצר שינוי אמיתי בחיי נשים רבות: מהיכולת לבקש שכר גבוהה יותר, לייצר זוגיות שוויונית ומשתפת, ועד למקרי קיצון – כאשר נשים התייעצו בקהילה בקשר לאלימות כלכלית. מהצד השני, יצרנו שוק. סימנו לגופים הכלכליים במשק שיש קהל של נשים שמעוניין להשקיע ולנהל את הכסף שלו – וזה נכון כלכלית ועסקית לפנות אליו".

העצה הפיננסית הכי טובה שאת יכולה לתת?
"כל אישה חייבת לדעת את שם המשתמש והסיסמה לחשבון הבנק שלה. זה נשמע אולי פשטני, אבל המציאות מלמדת שלא מעט נשים בישראל נמנעות אפילו מהמידע הבסיסי הזה. שליטה בשם המשתמש והסיסמה היא השלב הראשון בדרך למעקב ובקרה אחרי ההתנהלות הפיננסית. מכאן ניתן להתחיל תהליך הדרגתי לצמצום הוצאות מיותרות וליצירת כסף פנוי שיוביל בהמשך גם לרווחה כלכלית".

טיפ שלך לנשים שמבקשות לנהל את הכסף שלהן בעצמן?
"לקחת שליטה על הכסף, לא לברוח מזה. אני הייתי מציעה לנשים ולא רק להן, לא לזלזל בפנסיה, גם אם היום זה עוד נראה רחוק. כשהפנסיות הולכות ונשחקות, נדרש להתחיל כבר עכשיו לטפל בעניין ברצינות ולא להזניח. לנושא חשיבות קריטית לעתיד".

*האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.

לאתר SPESHELIST – מרכז נשות המקצוע מבית "עוברות ושוות"

ה₪קעות וחיסכון

המומחים של אלטשולר שחם עם המוצרים הפיננסים שחשוב שתכירו

קהילות נוספות
בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושאי הכתבות. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. האמור אינו מהווה ייעוץ פיננסי או פנסיוני.