פרויקטים

הטבות מס ייחודיות וניהול השקעות מקצועי בשוק ההון: הסיבות שיגרמו גם לכם לרצות לפתוח קרן השתלמות

חיסכון לכל מטרה, הטבות לשכירים ולעצמאיים ומרחב תמרון גמיש – אלו רק חלק מהיתרונות שהופכים את קרן ההשתלמות לאפיק השקעה מבוקש. איך מצטרפים ומתי ניתן למשוך את הכספים שהצטברו? עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי גמל ופנסיה בבית ההשקעות אלטשולר שחם, עם מה שחשוב שתדעו

עומר בן יאיר (צילום סם יצחקוב)
על רקע האבולוציה שעברה לאורך השנים, ממצבת עצמה קרן ההשתלמות כאפיק חיסכון אופטימלי הפונה במוצהר לקהלים רחבים. היום, כשהיא משמשת שכירים ועצמאיים, קצת קשה לזכור שבייעודה המקורי אמורה הייתה קרן ההשתלמות לשמש בכלל למימון השתלמויות, כנסים מקצועיים ולימודי המשך, ולייצר פלטפורמה לעובדים להתמקצע בתחום עיסוקם.
כך או כך, בגלגולה הנוכחי מציעה קרן השתלמות אופציית חיסכון לטווח בינוני או ארוך, כאשר בכספים שהצטברו ניתן לעשות שימוש לכל מטרה. "קרן ההשתלמות מאפשרת לחוסכים באמצעותה ליהנות מהטבות מס ייחודיות לצד ניהול השקעות מקצועי בשוק ההון", מסביר עומר בן יאיר, סמנכ"ל מקצועי גמל ופנסיה בבית ההשקעות אלטשולר שחם. לדבריו, "בזכות השילוב שבין הטבות המס – הניתנות הן במועד ההפקדה והן במועד המשיכה, ושוות הרבה כסף – לבין ניהול השקעות מקצועי, הופכת קרן ההשתלמות למכשיר חיסכון מבוקש".
איך מתנהלות קרנות השתלמות ברמה הפרקטית ומהן היתרונות שהן מספקות לשכירים ולעצמאיים? בן יאיר עושה סדר: "בניגוד למכשירי חיסכון אחרים הקיימים בשוק, שכיר לא יכול לפתוח קרן השתלמות באופן עצמאי – נדרשת פה מעורבות של המעסיק, שמתורגמת גם להפקדות שהוא מעביר לטובת הקרן על בסיס חודשי. באפשרות המעסיק להפקיד בקרן עד 7.5% ממשכורת העובד, כשהעובד מצידו מחויב גם הוא להפקיד לפחות שליש מחלקו של המעסיק. באופן הזה החוסכים נהנים מהתשואה בשוק ההון, ולאורך השנים מאפקט הריבית דריבית.
"השכיר למעשה נהנה כאן פעמיים", מחדד בן יאיר, "בשלב ההפקדה, כשהמעסיק משתתף יחד איתו בחיסכון והוא לא נדרש לשלם מס על חלקו של המעסיק (כל עוד הוא לא עובר תקרת שכר בגובה ₪15,712*); ובשלב המשיכה, בזכות פטור מלא ממס על הרווחים הנצברים בקרן עד התקרה הקבועה בחוק. בהקשר הזה גם חשוב להדגיש כי עובד שאין לו קרן השתלמות ומקבל תוספת שכר, משלם עליה מס. לעומת זאת, אם אותו עובד היה מבקש קרן השתלמות כתוספת או הטבה, הסכום שיקבל, ככל ועומד בתקרת ההפקדה, ייכנס לו נטו לחיסכון. במילים אחרות: לעיתים קבלת קרן השתלמות עשויה להיות עדיפה על תוספת שכר".
גם באשר לציבור העצמאיים**, מספקת קרן ההשלמות בשורה חשובה: "הפקדה בקרן ההשלמות נחשבת להוצאה מוכרת", מפרט בן יאיר, "כשניתן להפקיד עד 4.5% מתוך ההכנסה השנתית החייבת***, עד תקרת הכנסה של ₪283,905 – וליהנות מהוצאה מוכרת. עצמאי יכול להפקיד בשנה עד לתקרה של ₪19,920 כדי ליהנות מפטור ממס על הרווחים בעת משיכת הכסף".
מתי ניתן למשוך את הכסף מהקרן?
"את הכסף שנחסך ניתן למשוך החל מ-6 שנים ממועד פתיחת הקרן – ללא התניות או תנאים מוקדמים. במקרים מסוימים, כגון השתלמות מקצועית בתחום העבודה, אפשר למשוך את הכספים גם לאחר 3 שנים. גם מי שהגיע לגיל פרישה, יכול למשוך את הכספים שהצטברו תוך פרק זמן של 3 שנים ומבלי להמתין 3 שנים נוספות".
"ראוי גם להזכיר פרוצדורה המכונה 'השלכת ותק', ומתייחסת לחוסכים שברשותם 2 קרנות השתלמות", מוסיף בן יאיר. "למשל עצמאיים שהפכו לשכירים או להפך, או לתרחיש בו שכירים עוברים מקום עבודה ומתחילים לעבוד במקום חדש. 'השלכת הוותק' מאפשרת, בתנאים מסוימים, לפדות את קרן ההשתלמות החדשה יותר עוד בטרם חלפו 6 שנים ממועד פתיחתה וללא תשלום  מס – וזאת על סמך קרן ותיקה נזילה שלא נמשכו ממנה כספים. תהליך כזה הוא אפשרי, במקרים מסוימים, וכדאי להתייעץ במקרה הצורך עם אנשי המקצוע".
אחת הסוגיות המעסיקות לא מעט ישראלים אשר פתחו קרן השתלמות, היא סביב מועד המשיכה הרצוי – או במילים אחרות, האם כדאי להמשיך בחיסכון גם מעבר ל-6 השנים? לבן יאיר יש תשובה ברורה. "ככל שחיסכון מתפרש על מספר שנים גבוה יותר, כך מרכיב הרווח והפטור ממס הופכים משמעותיים יותר", הוא מדגיש. "לכן, יש לשקול להמשיך את החיסכון לפרקי זמן ממושכים ולמקסם את הפוטנציאל שמציע אפיק ההשקעה הזה".
ואם אנו נדרשים בכל זאת לשחרר כסף באופן מיידי?
"בסיטואציה המחייבת לשחרר כסף למטרה כזו או אחרת, אני הייתי בודק אם קיימת אפשרות לעשות זאת באמצעות אפיקי חיסכון אחרים, בנסיבות מסוימות, שם הסכומים שהצטברו מחויבים במס. באופן הזה, ניתן גם לשחרר את הכספים הנדרשים, ובו בזמן גם לאפשר לקרן ההשתלמות ולכסף שפטור ממס להמשיך לעבוד עבורנו".
השקעה בפרספקטיבה רחבה
קריטריון חשוב נוסף המצטרף למערכת השיקולים לקראת פתיחת קרן השתלמות, נוגע לזהות הגוף הפיננסי אשר יופקד על ניהול הכספים. כאן נכנס לתמונה בית ההשקעות אלטשולר שחם – גוף המציג ניסיון ומיומנות של עשרות שנים בניהול תיקי השקעות, קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וקרנות נאמנות.
באלטשולר שחם מציעים מגוון מסלולי השקעה ברמות סיכון שונות, ובדגש על ניהול השקעות מקצועי. "לכל חיסכון חשוב להגדיר טווחי זמן", מרחיב בן יאיר, "אם מדובר בחיסכון שמיועד לפרק זמן ממושך, אפשר לשקול להגדיל את רמות הסיכון ולנסות ליהנות מפוטנציאל התשואה בשוק ההון בטווח הארוך. לעומת זאת, ככל שהצפי למשיכת הכספים מתקצר, ראוי לשקול להתנהל במסלול ברמת סיכון נמוכה יותר, שיצמצם תרחישים של הפסדים לא צפויים בדיוק כשנצטרך את הכסף – הכל תלוי בנסיבות המקרה ורצון החוסכים".
"על עולם ההשקעות מומלץ להסתכל בפרספקטיבה רחבה", מבהיר בן יאיר, "כלומר לבחון לא רק את קרן ההשתלמות עצמה, אלא את כלל האפיקים שבהם משקיע הלקוח. באופן הזה ניתן להרחיב את היריעה, לנווט ולפצל את הכסף בין מסלולים סולידיים למסלולים ברמות סיכון גבוהות יותר ולייצר תיק השקעות מאוזן. תהליך כזה כמובן מחייב מעקב, בקרה ופיקוח של פונקציה מקצועית – בעל רישיון פנסיוני המכיר את התחום לעומק. מעבר לליווי רציף וכתובת ברורה ללקוחות, לבעל רישיון  פנסיוני יש גם את היכולת לנסות ולמנוע מלקוחות מהלכים פזיזים ולסייע בקבלת החלטות מושכלות".
ברמה הפרקטית, איך פותחים קרן השלמות?
"יש כמה דרכים. ניתן להצטרף לקרן השתלמות של אלטשולר שחם באופן דיגיטלי בכמה צעדים פשוטים. אופציה אחרת היא להיעזר בנציגי השירות שלנו, וכמובן שניתן גם לקיים פגישת הכוונה עם בעל רישיון פנסיוני מטעמנו".
*הנתון מעודכן לשנת 2023
** יחיד בעל הכנסה מעסק או משלח יד, הזכאי להטבות מס בהתאם לפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א-1961
*** כהגדרתה בפקודת מס הכנסה (נוסח חדש), התשכ"א – 1961
למידע והצטרפות לקרן השתלמות של אלטשולר שחם לחצו כאן>>
המידע לעיל לרבות הסכומים והשיעורים המפורטים בו, מעודכן לשנת 2023 והוא מוגש כמידע כללי בלבד. המידע אינו מהווה ייעוץ משפטי, המלצה ו/או חוות דעת, ואין בו כדי להוות תחליף להוראות החוק ו/או התקנון ו/או כדי להוות תחליף לייעוץ ו/או שיווק פנסיוני אישי ו/או ייעוץ מס המותאמים לצרכי הלקוח. אין במידע משום התחייבות להשגת תשואות. השימוש במידע הוא על אחריותו הבלעדית של המשתמש. עלולות להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. 
(בשיתוף אלטשולר שחם)
לחזרה לעמוד הראשי של פרויקט "שיח קהילות"