פרויקטים

תיקי השקעות מנוהלים: היכולת לתמרן גם מול תרחישים כלכליים לא צפויים

במציאות כלכלית מורכבת המלווה בסימני שאלה רבים, מספק ענף תיקי ההשקעות פתרונות רלוונטיים ובהתאמה אישית לכל לקוח. שי ירון, מנכ"ל אלטשולר שחם ניהול קרנות נאמנות בע"מ וראש חטיבת לקוחות באלטשולר שחם ניהול תיקי השקעות בע"מ: "שירות ניהול התיקים מאפשר הסתכלות לטווח ארוך עם נזילות מיידית"

בשיתוף אלטשולר שחם | 
שי ירון (צילום סם יצחקוב)
אקלים כלכלי המאופיין באינפלציה, ריבית מטפסת ויוקר מחייה, מחייב יותר ויותר ישראלים לשנות את התנהלותם הפיננסית ולהתאים את עצמם למציאות המשתנה. אל הוואקום הזה בדיוק נכנס שירות ניהול תיקי ההשקעות, המציע אלטרנטיבת השקעה נוספת במסלולים שונים, העשויה להיות רלוונטית מאוד לכל אותם המתלבטים להיכן לנתב את הכספים הפנויים שהצטברו ברשותם.
"המצב הנוכחי על רקע עליית הריבית, הוא מורכב ומלווה בסימני שאלה רבים בגזרה הכלכלית", מסביר שי ירון, מנכ"ל חברת קרנות נאמנות וראש חטיבת לקוחות בחברת ניהול תיקי ההשקעות באלטשולר שחם. "אנשים פחות הרפתקנים, ומחפשים מוצר פיננסי שנותן מענה למגוון תרחישים – וכאן לענף תיקי השקעות יש הרבה מה להציע".
"לענף כמה וכמה יתרונות המשולבים זה בזה, ובמצב העניינים הקיים אקטואליים במיוחד", מרחיב ירון. "ראשית, תיק השקעות הוא גמיש ונזיל. ניתן לעשות בכל עת שימוש חלקי או מלא בכסף. למעשה, תיק השקעות מאפשר הסתכלות לטווח ארוך עם נזילות מיידית – ולעניין הזה יש חשיבות רבה. שנית, תיק השקעות מאפשר ללקוחות פיזור סיכונים רחב – כשהמשמעות היא יכולת תמרון גם מול תרחישים כלכליים לא צפויים. שלישית, על ניהול התיק מופקד מנהל תיק השקעות מיומן, העוקב על בסיס קבוע אחרי ההתפתחויות בשוק – הן כדי לנצל הזדמנויות חדשות שצצות, והן כדי לצמצם סיכונים העולים תוך כדי תנועה. באופן הזה, בזכות יכולת לנקיטת כיוון ודיוק במינונים עדינים מצד מנהל ההשקעות, תיק ההשקעות הוא דינמי".
באיזה אופן נקבעת מדיניות ההשקעות בתיק ההשקעות?
"חשוב להבין, תיק השקעות הוא לא מוצר מדף, אלא נבנה בהתאמה ייעודית ללקוח ובליווי צמוד של בעל רישיון מטעם הרשות לניירות ערך. ההיבט הזה הוא קריטי", קובע ירון. "איש המקצוע יודע להתאים את מדיניות ההשקעות בתיק ההשקעות בהתאם למטרות, התקציבים והדרישות של כל לקוח ולקוח – ולייצר פתרונות גם ללקוחות סולידיים וגם ללקוחות שמבקשים יותר להעז ולקחת סיכונים".
"מעבר לזה", מוסיף ירון, "כולנו יודעים שתקופות של לחץ עלולות להביא כל אחד מאיתנו להחלטות אמוציונליות. כאן התפקיד של מנהל ההשקעות הוא להרגיע, לנטרל את רעשי הרקע ולהציג ללקוח את התובנות המקצועיות שימנעו ממנו ביצוע פעולות מיותרות בתיק ההשקעות. עוד פרט שחשוב להדגיש: מה שמייחד את תיקי ההשקעות הוא שחשבונו המנוהל של הלקוח מנוהל בבנק על ידי מנהל התיקים באמצעות ייפוי כוח הניתן לו על ידי הלקוח".
לאיזה קהלים מכוון שירות ניהול תיקי ההשקעות?
"הפנייה היא לסוגים שונים של קהלים. רף הכניסה אצלנו באלטשולר שחם ללקוחות פרטיים הוא החל מ-₪300,000. מסכום זה ועד לסכום של ₪1,000,000, תיק ההשקעות מתנהל באמצעות קרנות נאמנות בלבד, המאפשרות פיזור יעיל ומיטבי".
"בסכומים גבוהים יותר", מפרט ירון, "ישנם פתרונות נוספים כגון תיקי השקעות בהם משולבות לצד השקעה במסגרת קרנות נאמנות גם אחזקות ישירות בניירות ערך. אנו מציעים גם תיק השקעות גלובלי, המייצר גיוון ללקוח בעל אחזקות משמעתיות בישראל שמבקש חשיפה מוגברת לחו"ל. תיק גלובלי יכול להתאים גם למי שמתגורר או מתפרנס מחוץ לישראל, ולכן חשוב לו שהחיים הפיננסיים ינוהלו במט"ח. רף הכניסה, אגב, הוא מסכום של $200,000".
שי, תסביר בבקשה מהו חשבון מנוהל?
"חשבון מנוהל הוא חשבון רגיל של לקוח המתנהל בבנק, במסגרתו מעניק הלקוח למנהל תיק ההשקעות ייפוי כוח לקנייה ומכירה של ניירות ערך בחשבון זה , בכפוף כמובן לגבולות הגזרה שנקבעו בהסכם בין הצדדים. חשבון כזה מתאים גם ללקוחות ששוק ההון מעורר אצלם רתיעה, חשש ובלבול. איש המקצוע לוקח את המושכות ומאפשר ללקוח להוריד הילוך".   
כיצד נקבעת מדיניות ההשקעה בחשבון מנוהל?
"המדיניות נקבעת לאחר תהליך אפיון צרכים מקיף מול הלקוח, ובהתייחסות לשורה של פרמטרים כמו הגיל, הסטטוס, המצב הכספי, היקף נכסים, כמו גם הנכונות לקחת סיכונים. המומחים שלנו באלטשולר שחם משכללים את כל הנתונים הרלוונטיים, ובהתאם מגבשים את מדיניות ההשקעות ודרגת הסיכון המתאימה ביותר לדעתם עבור כל סוג של לקוח. בהקשר הזה צריך גם לומר כי שינויים כאלה ואחרים שאירעו לאורך השנים, לדוגמה: מעבר של מקום עבודה או הסבת מקצוע, חתונה או גירושים, מחייבים גם בחינת הצורך בביצוע התאמות למדיניות ההשקעות, כך שתהיה עדכנית ותואמת למצב ולצרכים החדשים".
נושא נוסף שרלוונטי להשקעה באמצעות תיק השקעות הוא דמי הניהול. שי, באיזה אופן נקבעים דמי ניהול בתיק ההשקעות?
"קודם כל צריך להבהיר: דמי ניהול הוא פקטור חשוב שלא כדאי להתעלם ממנו. ברמה הצרכנית, אני ממליץ לכל אחד לבדוק את דמי הניהול, להשוות ולא להסס גם להיכנס למשא ומתן על גובהם. ועדיין, חשוב להביא בחשבון שדמי ניהול הם לא חזות הכך. רצוי להתבונן בתמונה המלאה ולהפנים שאם ההפרשים בדמי הניהול בין מתחרים נמדדים בעשיריות אחוזים בודדים, הרי שהם מתגמדים לעומת יתרונות אחרים: דוגמת שירות מקצועי ובית השקעות מוביל, המשפיעים גם על הביצועים והתשואות".
כיצד ניתן לקבל מידע ולעקוב אחר תיק ההשקעות?
"באמצעות אתר האינטרנט שלנו, בדיווחים התקופתיים הנשלחים בדואר האלקטרוני או בדואר (בהתאם לבקשתם הלקוח), מטעם הבנק ומטעם אלטשולר שחם. כמו כן באתר הבנק בו מתנהל החשבון ניתן לגבי מידע לגבי התיק, הרכבו והתנועה בניירות ערך".
לסיכום, ירון מדגיש כי "לפרמטרים כמו ותק, מקצועיות, ניסיון ומיומנות יש חשיבות מכרעת כמעט בכל תחום וענף, וכשמעורב בעניין גם כסף – על אחת כמה וכמה. לא צריך להיות מומחים פיננסיים כדי להבין שלהיכרות עם מצבי שוק שונים ולהתמודדות מול תרחישי קיצון כמו המשבר הכלכלי העולמי של 2008 או התפרצות מגפת הקורונה – יש אפקט קריטי על אופן ניהול הכספים".
לדבריו, "כאשר לקוח פותח תיק השקעות הוא רוצה לדעת שיש לו על מי לסמוך. חשוב לו להתקשר עם מקום בעל תשתיות ראויות, יכולות מוכחות ושירות מעולה. אלטשולר שחם פועלת כבר למעלה משלושה עשורים בעולמות ניהול תיקי השקעות ומנהלת אלפי תיקים – היא בחוד החנית של התחום ומודעת לאחריות המוטלת עליה. אצלנו ניהול תיקי ההשקעות מתבצע בפורמט של אחד על אחד, ותוך הקפדה ובקרה על תהליכי עבודה סדורים, מקצועיים ותקינים. מתוך קהל הלקוחות שלנו, חלק נכבד נמצא איתנו 20-10 שנים ואפילו פרקי זמני ממושכים יותר. זוהי עדות לאמון שהם מעניקים לנו". 
רוצים לדעת עוד על תיקי ההשקעות של אלטשולר שחם? לחצו כאן>>
בית ההשקעות אלטשולר שחם ו/או החברות הקשורות אליו ו/או בעלי עניין באיזה מאלה עשויים להיות בעלי עניין אישי בנושא הכתבה. אין באמור כדי להוות תחליף לשיווק השקעות אישי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם.
(בשיתוף אלטשולר שחם)
לחזרה לעמוד הראשי של פרויקט "שיח קהילות"