מדדים ומחקרים

דויטשה בנק: הדולר במגננה מול האירו; שינוי גיאופוליטי יספק רוח גבית

כלכלני דויטשה בנק: נתוני שוק העבודה השבוע עשויים לספק אינדיקציה על קצב ההקלה העתידית של הפדרל ריזרב; הבנק המרכזי של יפן עשוי להדגיש את הצורך בהעלאות ריבית נוספות; נתון אינפלציה חלש נוסף עשוי להגדיל את הסיכוי שהבנק המרכזי האירופי יפחית את הריבית בתדירות גבוהה יותר
מערכת ice | 
דויטשה בנק (צילום ויקיפדיה, freepik)
כלכלני דויטשה בנק ערכו סקירה כלכלית בנוגע למספר שווקים, בהם: ארצות הברית, גוש האירו, בריטניה ויפן.
שווקי המניות העולמיים ממשיכים לעלות לאחר שהפחתת הריבית של הפדרל ריזרב עוררה עלייה בסיכון, עם עליות של 0.6% במדד S&P 500 ו-2.7% במדד Stoxx 600 בשבוע שעבר. עם זאת, ניתן לראות שענף התשתיות הוא השני בביצועיו בארה"ב מתחילת השנה, בעוד שהזהב, כעוגן בטוח, שובר שיאים חדשים בערכים נומינליים, דבר שמבטא עצבנות מתחת לפני השטח. 
השווקים מתמחרים קיצוצי ריבית נוספים מצד הבנק המרכזי האירופי (ECB), בעקבות נתוני ה-PMI שהצביעו על האטה בפעילות העסקית בגוש האירו. האירו התחזק ב-1.15% מתחילת השנה, ופער התשואות בין האג"ח הגרמני לשנתיים לאג"ח האמריקאי ירד ב-40 נקודות בסיס.

במקביל, השווקים באסיה חזרו למרכז הבמה בעקבות צעדי תמריצים חזקים של הרשויות הסיניות בשבוע שעבר והסנטימנט החיובי שנגרם מהפחתת הריבית של הפדרל ריזרב. המדדים המרכזיים, כולל CSI 300 (+15.7%), היאנג סנג (+13%) ו-MSCI אסיה ללא יפן (+6.1%), שיקפו את המומנטום החיובי במהלך השבוע. הבנק המרכזי של סין הוריד את הריביות המרכזיות, הפחית את דרישות הרזרבה והכריז על תמיכה נוספת בשווקי הנדל"ן והמניות. הדבר עשוי לתמוך במניות הסיניות בטווח הקרוב, אך התאוששות בת-קיימא של השוק תדרוש תמריצים פיסקליים נוספים ושיפור בנתונים הכלכליים.
שווקי סין המשיכו לעלות היום, למרות שמדד ה-PMI לייצור שהתקבל הצביע על התכווצות. עם זאת, מדד הניקיי ירד ב-4.6% בזמן כתיבת הדו"ח, כשהמשקיעים שוקלים את השפעת נתוני הייצור החלשים ואת בחירתו של שיגרו אישיבה כראש ממשלת יפן החדש, שתומך בנורמליזציה של המדיניות המוניטרית.
בזירת הסחורות, מחירי הנפט ברנט ירדו ב-3.4% במהלך השבוע, על רקע ציפיות להגדלת ההיצע מצד סעודיה, אם כי הסיכון להמשך עלייה במחירים נותר בשל המתחים במזרח התיכון.
ארה"ב: שבוע נתונים מרכזי להחלטות הפדרל ריזרב 
בשבוע הבא יפורסם הדו"ח הראשון מתוך שני דו"חות שווקי העבודה של ארה"ב לפני פגישת הפדרל ריזרב בנובמבר. דו"חות אלו צפויים להיות אינדיקטורים מרכזיים עבור הפד והשווקים בנוגע לקצב ההקלה העתידי. הדיווח על משרות פתוחות (JOLTS) ליולי יפורסם ביום שלישי, והנתונים על משרות לא-חקלאיות ואבטלה לאוגוסט יפורסמו ביום שישי, ויראו האם שוק העבודה נותר חזק או שיש מקום להקלה נוספת. הציפיות הן לגידול של 150,000 במשרות עם שיעור אבטלה יציב של 4.2%. אינדקסי ה-ISM לארה"ב צפויים להתפרסם ביום שלישי (ייצור) וביום חמישי (שירותים). בעוד שהמגזר הייצור עשוי להמשיך לצנוח לתחום ההתכווצות, מגזר השירותים צפוי להמשיך להתרחב, אם כי בקצב איטי יותר.  
תמצית: נתוני שוק העבודה השבוע עשויים לספק אינדיקציה על קצב ההקלה העתידית של הפדרל ריזרב.
גוש האירו: נתוני אינפלציה במרכז 
הפרסום המרכזי השבוע בגוש האירו יהיה מדד המחירים לצרכן (CPI) הראשוני לספטמבר, לאחר שהנתון של אוגוסט סלל את הדרך להורדת הריבית השנייה של הבנק המרכזי האירופי במחזור זה, כשהאינפלציה הכותרתית ב-2.2% (שנתי) ירדה ב-0.4% בהשוואה לחודש הקודם, והגיעה לרמתה הנמוכה ביותר מאז יולי 2021, בעוד שהאינפלציה הליבתית ירדה ב-0.1% ל-2.8% שנתי. בנוסף, ביום חמישי יפורסם מדד המחירים ליצרן באוגוסט, לאחר שבחודש יולי הוא היה -2.1% שנתי – השינוי השלילי הקטן ביותר מאז מגמת דפלציית המחירים ליצרן שהחלה במאי 2023. מדדי ה-PMI הסופיים לספטמבר של גוש האירו, שצפויים להתפרסם ביום שלישי וביום חמישי, צפויים לאשר את תמונת הפעילות העסקית העגומה של הנתונים הראשוניים. שיעור האבטלה בגוש האירו לאוגוסט צפוי להתפרסם ביום רביעי.  
תמצית: לנוכח ההידרדרות במומנטום הפעילות העסקית, נתון אינפלציה חלש נוסף עשוי להגדיל את הסיכוי שהבנק המרכזי האירופי יפחית את הריבית בתדירות גבוהה יותר.
בריטניה: צמיחה יציבה למרות צריכה חלשה 
השבוע נקבל מגוון רחב של נתונים על כלכלת בריטניה. זה יתחיל בנתוני תמ"ג (GDP) לרבעון השני ורכיבי ביקוש, שמספקים תמונת מצב על העבר אך הנתונים ייהפכו יותר עתידיים ככל שהשבוע יתקדם. לאחר הירידה החדה באמון הצרכנים בספטמבר, יהיה מעניין לראות אם חולשה זו תשתקף בנתוני האשראי הצרכני, אישורי המשכנתאות ואספקת הכסף לאוגוסט, כמו גם במדד המחירים בחנויות של BRC לספטמבר. מדדי PMI סופיים לספטמבר וציפיות האינפלציה של DMP יתפרסמו במחצית השנייה של השבוע. 
נתוני ה-PMI הראשוניים, עם ערכים של 51.5 במגזר הייצור ו-52.8 במגזר השירותים, הראו שהכלכלה יציבה, ואם הציפיות של DMP לא יספקו הפתעה שלילית, הציפיות להפחתת ריבית על ידי הבנק המרכזי של אנגליה בנובמבר לא יפגעו.  
תמצית: נתונים קדימה צריכים לתמוך בציפיות להפחתת ריבית בנובמבר על ידי הבנק המרכזי של אנגליה.
יפן: מדדי אמון במרכז 
יפן תפרסם השבוע את מדד אמון הצרכנים ואת מדד הסקר התאגידי של טאנקן. קריאת מדד אמון הצרכנים הייתה 36.7 באוגוסט, ללא שינוי מיולי. אמון הצרכנים הושפע מאינפלציה בשנים האחרונות. עם זאת, בעקבות העלאת השכר מוקדם יותר השנה ושיפור בתנאים הכלכליים, ייתכן שמדד אמון הצרכנים ישתפר מעט בספטמבר, לפי דעתנו. 
מדד הסקר התאגידי של טאנקן השתפר ברבעונים האחרונים לאור התחזית הכלכלית הוורודה יותר. יחד עם זאת, העלאת הריבית של הבנק המרכזי של יפן ביולי והין החזק יותר עשויים להשפיע על אמון התאגידים בטווח הקצר.  
תמצית: הכלכלה של יפן התרחבה ברבעון האחרון עם שיפור באמון הצרכנים והתאגידים. אם מדדי האמון ונתונים כלכליים נוספים ימשיכו להשתפר, הבנק המרכזי של יפן עשוי להדגיש את הצורך בהעלאות ריבית נוספות בפגישות הקרובות.

תחזית: הדולר האמריקאי לאחרונה במצב מגננה מול האירו: האם זה זמני או קבוע?
אם נסתכל על מחציתה הראשונה של השנה, שער החליפין EUR/USD נסחר בטווח הצר ביותר שלו לתקופה של שישה חודשים מאז השקת המטבע המשותף. תנועות שוק לטווח הקצר נגרמו לרוב מנתוני אינפלציה, חיפוש אחר "מקלטים בטוחים" במהלך קונפליקטים גיאופוליטיים או שינוי בציפיות לגבי מדיניות מוניטרית של הפד (הבנק המרכזי האמריקאי) וה-ECB (הבנק המרכזי האירופי).
עם זאת, ישנם שניים או שלושה גורמים לכך שהדולר יכול להיות מוערך יותר לעומת האירו עד סוף השנה ובמהלך תקופת התחזית שלנו עד ספטמבר 2025 מאשר כיום. (1) אנחנו עדיין לא משוכנעים שהפד מתכוון לפעול בדרך של הפחתת ריבית אגרסיבית כפי שמוערך כיום בחוזי הקרנות הפד, אלא מצפים להפחתה הדרגתית ומדודה יותר. התרחיש הבסיסי כעת הוא הפחתות של 25 נקודות בסיס בהקשר לפגישות הפד הקרובות. (2) ובניגוד לאזור האירו, הצמיחה האמריקאית נותרת חזקה באופן מיוחד. לכן, נראה שסביר שהפד לא יפחית את הריבית המרכזית ב-50 נקודות בסיס נוספות ב-7 בנובמבר כדי לתמוך בשוק העבודה. (3) "עסקת טראמפ 2.0" שהוערכה ביולי (הפחתות מס חברות ומכסים גבוהים יותר שיצרו לחץ כלפי מעלה על האינפלציה ומנעו הפחתות ריבית אגרסיביות יותר של הפד) נראית כרגע כמוסרת במלואה. עם זאת, לא ניתן לשלול את חזרתו של דונלד טראמפ לבית הלבן. כמו כן, כמעט שלא מתמחרים בשוקי ההון סיכונים גיאופוליטיים (כגון הסלמה נוספת במזרח התיכון). שינוי בתנאים הגיאופוליטיים או בתחזיות הבחירות בארה"ב יכול לספק שוב רוח גבית לדולר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה