השוק

דובי פרנסס בריאיון מיוחד: "עוזב את הכרישים, בפוקוס מוחלט לטובת קידום ישראל"

איש העסקים הישראלי-אמריקאי ממשיך בכל הכוח בחזון הציוני שהציב לעצמו למען המדינה וסוגר חשבון עם הקולגות בתעשיית ההייטק ("מבינים כמה הם טעו, לא צריך שיתנצלו בפניי"). בריאיון מיוחד לחג ב-ice הוא מספר על מהפכת ה-AI, על ההזדמנות ההיסטורית למזרח תיכון חדש, מה אמר לטראמפ במפגש אישי, וחושף: עוזב את תוכנית "הכרישים" לטובת משימת חייו

יהודה לוינגר | 
דובי פרנסס (צילום באדיבות המצלם בכנס IAC)
אחד מאנשי העסקים המסקרנים ביותר בישראל בשנים האחרונות, הוא משקיע ההון סיכון ומייסד קרן ההשקעות המצליחה Group 11, שמתמקדת בהשקעה של מיליארדי שקלים בחברות בעלות זיקה ישראלית ברורה, דובי פרנסס.
רבים מכירים את פרנסס מפצצת הרייטינג של קשת 12, "הכרישים", אך בקדמת הבמה, פרנסס אתגר כמעט לבדו את תעשיית ההייטק המקומי בשנתיים האחרונות כאשר הביע לא פעם עמדות שונות שהוא אף שילם עליהן מחירי אישי כבד. שנתיים לאחר מכן, ניתן לומר כמעט בוודאות, שהיה זה הוא שניצח בקרב הענקים.
כציוני בכל רמ"ח איבריו ושס"ה גידיו, פרנסס רואה בכך את משימת חייו: מפעילות הסברה ישראלית בעולם, דרך מפגשים עם נשיא ארגנטינה וטראמפ, הקמת מכון לימוד ומחקר בנושא בינה מלאכותית בנגב, וגאווה רבה על קידום חברות ישראליות צעירות, ואפילו עזיבת תוכנית "הכרישים" לטובת מה שהוא מגדיר כ-"פוקוס מוחלט על יוזמות שחשובות למדינת ישראל".

פרנסס ואיליה סוצקבר. באדיבות המצלם
פרנסס היה הראשון לצאת לפני שנה וחצי נגד הקריאות בתעשיית ההייטק המקומית למשיכת כספים מאסיבית והוצאתם מישראל, וחטף על כך לא מעט ממתנגדי הרפורמה המשפטית שגם יצאו נגד פגישתו עם ראש הממשלה נתניהו. שנה לאחר מכן, בעיצומה של המלחמה, עוד במרץ, היה מהבודדים ששלחו מסר אופטימי לתעשיית ההייטק בישראל ועל כך שישראל תצא מהמשבר חזקה - בתקופה בה רבים ניבאו שחורות ורעות. 
כהרגלו במסרים אופטימיים, רק אתמול הוא ראה במתקפת הטילים על איראן הזדמנות יוצאת דופן: "עם מטח הטילים הזה נפל הפור והחל קיצו של ממשלת האייתולות, מה שלבסוף, תוך זמן לא רב יסלול למזרח תיכון חדש", ואמירות שנשמעות מעט זרות אצל בכירי ההייטק הישראלי: "עם ישראל חי ואלוהים איתנו".
בריאיון מיוחד לחג, פורש איש העסקים את משנתו, חזונו, על חוסר ההבנה של כוחה של ישראל בעולם במיוחד סביב הורדות דירוג האשראי, וחשיבות מהפכת הבינה המלאכותית כחוד החנית של הטכנולוגיה, הוא פועל רבות לקידום ה-AI גם בישראל, ואף חושף לראשונה את הדברים שאמר על כך לטראמפ בשיחה אישית.
אם צריך לסכם את הריאיון ב-2 משפטים קצרים: "יש לנו את היזמים, המתכנתים, אנשי המכירות והשיווק הטובים בעולם. אתה יכול לדמיין מקום אחר בו יורים על מדינה מכל כיוון והאנשים ממשיכים לתפקד, לגייס הון, להביא לקוחות חדשים ולבנות חברות עצומות?", ומה שהוא רואה כחזון הציוני שגם יבוא לידי ביטוי בספרו שייצא בתחילת השנה: "אנחנו אומה של ניצחון. לא ניצחון יחסי. לא ניצחון חלקי. ניצחון מוחלט".

צילום באדיבות IAC
נתחיל מהסוף: לאחרונה היית בכנס הסברה ישראלי וציוני גדול, מטראמפ ועד מרים אדלסון ועוד מה המסר שהעברת? ומה אמרת לטראמפ במפגש ביניכם שצולם?
"לאחרונה ביליתי מספר ימים בוושינגטון DC כחלק מהכנס השנתי של IAC, ארגון פרו ישראלי בו רוני אישתי ואני חברים וגם נמנים על תורמיו הגדולים ביותר. היה לי הכבוד לקחת חלק על הבמה במליאה המרכזית מול אלפי אוהבי ישראל נלהבים ולדבר באותו מעמד יחד עם מנהיגים אחרים כמו מרים אדלסון, צפרא כץ מנכ"לית Oracle, רון דה-סנטיס מושל פלורידה, העיתונאי דאגלס מארי, חברי יקיר גבאי ואחרים על החשיבות שבעמידה ובתמיכה חסרת פשרות לצד ישראל בימים גורליים אלו.
באשר לפגישה עם טראמפ – הוא הביע תמיכה בלתי מסויגת בישראל והזכיר את ההכרה שלו ברמת הגולן וכמובן את הסכמי אברהם שהוא ונתניהו הצליחו להוביל ושינו את פני המזרח התיכון.  הוא מאוד אוהב את ישראל ושולט בפרטים בצורה לא רגילה.
בעיניי, לפני הכל, מדובר באיש עסקים מבריק, שמבין היטב לאן הרוח נושבת ולכן ניצלתי את המפגש עימו בכדי לדון בנושא, אותו הגדיר ראש הממשלה נתניהו מהותי וקריטי למדינת ישראל והוא - מהפכת ה-AI. 
התוכנית הגדולה של טראמפ לשלום במזרח התיכון רבתי, עוברת דרך יצוא ידע, הסכמי סחר ופעילות סביב תשתיות לאומיות וקריטיות כמו הבינה המלאכותית ועל זה בחרתי לשים את הפוקוס, מתוך הבנה שבמידה וטראמפ ייבחר הוא יידע לסייע לישראל לקדם את היכולת שלנו בתחום, ויאפשר לנו לעשות את מה שאנו עושים יותר טוב מכולם - להפוך לחוד החנית של AI באזור ובעולם, בדיוק כפי שעשינו עם הסייבר. 
בסוף הפגישה אמרתי לו: "מעתה בוא נקרא לזה "AI Nation לא Startup Nation"-  כולם כבר 'חרשו' על המונח סטארטאפ נשיון וגם על המונח יוניקורן בו משתמשים גם אלו שמזמן כבר לא שווים מיליארד דולר". הוא צחק ומאוד אהב. אני משוכנע שנשמע אותו משתמש בזה יותר בשנים הקרובות. 
אני מאמין שאפילו בימים אלו, הנושא נמצא בראש סדר העדיפויות הלאומי בישראל. וככזה הוא ינוהל ויתוכלל, כראוי לתשתית קריטית, מתוך משרד ראש הממשלה. כולי תקווה שנשמע מראש הממשלה התייחסות ישירה לנושא בתקופה הקרובה".

 

צילום מתוך כנס IAC​
היכן תפס אותך ה-7 באוקטובר, ושנה מאז - מה התחושות שהיו לך והשתנו או התגברו מאז?
"ה-7 באוקטובר תפס אותי במקום מגוריי, לוס אנג'לס, אבל הלב כמובן היה בישראל. כקצין ומפקד פלוגה לשעבר בבה"ד 1 וכישראלי פטריוט שכל משפחתו המורחבת חיה בארץ, מיד נרתמתי לסייע בכל מה שיכולתי וכמובן שגם עליתי על המטוס הראשון ארצה כדי להיות נוכח ולתת כתף. אני מגדיר את עצמי, קודם כל ולפני הכול, כציוני. 
התחושות שהתגברו הן כמובן הרצון לשמור על המדינה הזאת, אין לנו אחרת, והדאגה הגדולה מהאנטישמיות הגואה שהחזירה אותנו לימים האפלים של שנות ה-30.
אחד המיזמים המרתקים שהפקתי באל איי, יחד עם ידידי ליאור ששון, עיריית בוורלי הילס, הקונסול ישראל בכר וצוותו, היה מיצג דגלים עצום שנמשך חודש עמד בלב העיר וכלל 1,145 דגלים שייצגו את ההרוגים בטבח הנורא הזה ועוד 251 דגלים שייצגו את החטופים שלנו. המיצג זכה לחשיפה אדירה בשטח, ברשתות החברתיות ובתקשורת הבינלאומית. בעקבות כך, הוחלט להשאיר אותו עומד כחמישה חודשים, בהבעת הזדהות וסולידריות חסרת תקדים. 
 
מתוך חשבון הלינקדאין של פרנסס.
בימים אלה, לקראת יום השנה של ה-7 באוקטובר, המיצג הוקם מחדש בלב בוורלי הילס, כולל מחווה מיוחדת לחטופים, ויהיה שם במשך כמה שבועות, באחת הצמתים המפורסמות והעמוסות ביותר בלוס אנג'לס. אני ממליץ לכל מי שנמצא באזור לבקר שם. זו חוויה מטלטלת, ובו בעת גם מעוררת תקווה".
⁠האם חווית או שמעת על התגברות אנטישמיות אצלך או מול לקוחות בגרופ 11 או אצל קולגות? 
"כלל לא. ההיפך הוא הנכון. טבח ה-7 באוקטובר, ההפגנות הפרו פלסטיניות באוניברסיטאות בארה"ב, הבורות המוחלטת שהפגינו פוליטיקאים מהשמאל בארה"ב, כמו גם מנהיגי מוסדות אקדמיים בארה"ב, היוו סטירת לחי מצלצלת גם ליהודי ארה"ב וגם לאלו שאינם יהודים שהשכילו להבין שישראל היא קו ההגנה האחרון של העולם המודרני והחופשי. אני רואה גל תמיכה עצום בישראל וביהודים, והמגמה מתעצמת בשבועות האחרונים בעקבות הישגי הצבא שלנו. ישראל לא לצריכה לחפש סימפטיה וחיזוקים, אלא להמשיך להפגין קור רוח ונחישות בימים היסטוריים אלו ובעיקר להמשיך לנצח. 
זו הברירה היחידה שלנו, וצריך לזכור: יותר מהכול, כולם אוהבים ומתיישרים לימינם של אלו המנצחים. הדרך עוד ארוכה, ויש לנו עוד המון עבודה בלבנון באיראן ובתימן אך לראייתי יש לנו מומנטום אדיר שיאפשר לנו  לייצר מציאות חדשה במזרח התיכון. 
מה שכן, הייתי שמח לראות יותר אחדות בעם בתקופה זו - יש מעט מאוד מאיתנו, ישראלים ויהודים, והאתגרים גדולים והיסטוריים. אחדות היא צו השעה. 
התפיסה שלי בחיים, כמו בעסקים, היא לעולם לא להסתכל אחורה בזעם, אלא קדימה בתקווה. אני באמת מאמין שמדינת ישראל היא פלא, ובתוכה, תעשיית ההייטק הישראלית מהווה כוח מניע חסר תקדים. 
אני מבטיח לכם שאין אף משקיע בעולם, כולל אלו ממדינות שנחשבות אויבות ועובדות עם ישראל לעיתים במחשכים, שלא חולם לפגוש ולעבוד עם צוותים ישראלים. היכולות שלנו, היצירתיות, השאיפה למצוינות, היא משהו שבכל העולם מסתכלים עליו ומנסים לחקות. 
אז כן, לפעמים נשמעים קולות ניציים מבית ומחוצה לו, ולפעמים הם גם מתגברים יתר על המידה, אבל אנחנו חייבים לחזור להסתכל על התמונה הגדולה. יש למדינת ישראל, ולישראלים, חשיבות היסטורית בבניית עתיד האנושות, אנחנו חוד החנית. והעולם יודע את זה. 
ההישגים של ישראל בשדה הקרב, ברפואה, בפינטק, במדע ובעצם בכל תחום שתבחרו, הם אור לגויים בכל מה שקשור לטכנולוגיה. וככל שנחזק את זה, כך נייצר עם העולם מערכת יחסים בלתי שבירה. הם יצטרכו אותנו, ואנחנו נהיה שם בשביל האנושות כי זהו תפקידנו ההיסטורי. 
טכנולוגיה מתפתחת בקצב אקספוננציאלי, אנטישמיות אולי צומחת אבל היא צומחת באופן לינארי. לכן - הטכנולוגיה הישראלית היא לא רק מנוע הצמיחה שלנו אלא גם תעודת הביטוח שלנו". 

יחד עם משלחת openAI וחדי קרן ישראלים. באדיבות המצלם
"הייתי הראשון לקרוא תיגר על חלק מהקולגות שלי בהייטק הישראלי. אני בטוח שהיום הקולות הללו מבינים לבטח כמה שהם טעו. אני לא צריך שיתנצלו בפני"
פרנסס הפך לכמעט סדין אדום בשיאה של המחאה נגד הרפורמה המשפטית של הממשלה. הוא יצא נגד משיכת הכספים המאסיבית מהמדינה, ויצא בגלוי נגד בכירים בהייטק הישראלי שהשמיעו דעה אחידה בנושא. פגישתו עם נתניהו או עם שרים בממשלה, הובילו אפילו להפגנות וקריאות "בושה" מולו. 
כך, למשל, סיון שמרי דהן, שותפה מנהלת בקרן קומרה קפיטל, כתבה עליו ביוני שנה שעברה: "מי שמשקיע ביחד עם דובי פרנסיס פוגע ישירות בתעשיה שלנו!!! פרצופו נחשף כבר יותר מפעם אחת. למה לעשות המצב גרוע יותר ??".
שותף מייסד נוסף בקרן קומרה קפיטל, ארז שחר, כתב באותו החודש: "הדבר היחיד שגורם לדובי פרנסיס להיות מוביל של קרן AI בחסות נתניהו, היא התייצבותו נגד המחאה. לא כישורים, לא הבנת עולם ה-AI, ובטח לא היכולת שלו להיכנס לעסקאות הטובות בשוק הישראלי... מעניין איזה יזם יהיה מוכן לקחת כסף מקרן של דובי, אחרי שראו את ההתייחסות שלו ליזמית בפורטפוליו שלו".
לאחר שנה וחצי, כאשר Group 11 שלו חוגגת הישגים, הוא נפגש עם מדינאים בעולם, פרנסס סוגר חשבון עם הקריאות נגדו בתעשיית ההייטק הישראלית, אך גם סולח: "אני בטוח שהיום הקולות הללו מבינים לבטח כמה שהם טעו ודי בכך בכדי להניח את דעתי, אני לא צריך שיתנצלו בפני".


"מבינים כמה שהם טעו, לא צריך שיתנצלו בפני״
היית בין הראשונים להעביר מעל במות מסר אופטימי לחזרת המשקיעים וההיי-טק לישראל, על אף עיצומה של המלחמה. מה מביא אותך למסר האופטימי וכיצד אתה רואה את ישראל יוצאת בחזרה למצב כלכלי איתן ומשגשג?
"הייתי הראשון בלא מעט מקרים בשנתיים האחרונות אז בוא נדייק מבלי להיות פוליטקלי קורקט יתר על המידה: בינואר 2023 הייתי הראשון לקרוא לעצירת הטירוף שנסוב סביב הקריאה למשיכת כספים מאסיבית של חברות הייטק מישראל במה שהיה עלול להוביל לקריסתה של מערכת הבנקאות הישראלית. 
הייתי הראשון לקרוא תיגר על חלק מהקולגות שלי בהייטק הישראלי שלא השכילו להבין שלצד ההפגנות דרושה הדברות, דרושים כבוד וערבות הדדית ודרושה ההבנה שאין לנו ארץ אחרת. 
זמן מה לאחר מכן, הייתי גם הראשון להעלות את נושא הבינה המלאכותית לראש סדר היום הלאומי, ושילמתי לצערי גם על כך מחיר מקצועי, אישי ותקשורתי כבד. 
אני בטוח שהיום הקולות הללו מבינים לבטח כמה שהם טעו ודי בכך בכדי להניח את דעתי, אני לא צריך שיתנצלו בפני. זוהי תקופה בה כולנו צריכים למחול על כבודנו ולעבוד יחד לטובת מדינת ישראל. וזה כולל גם אותי. באופן כללי, אני חושב שמילים וכוונות זה דבר חשוב, אבל כולנו כבני אדם, אנשי עסקים, ובכלל, נמדדים במעשים שלנו. 
מתחילת 2023 אני פועל ללא לאות בכל הרבדים בכדי לקדם את נושא ה-AI בישראל. לתפיסתי, העתיד של כולנו תלוי בזה. גם בפגישות נוספות שערכתי עם נשיא ארגנטינה חאבייר מיליי ומנהיגים פוליטיים ועסקיים אחרים כמו חברי סבסטיאן קורץ, שון רד מייסד טינדר, פיטר ת׳'יל מייסד פייפאל, אותם פגשתי בשנתיים האחרונות, העליתי את הנושא כ"צופה פני עתיד" כי לשם העולם הולך".

פרנסס עם נשיא ארגנטינה. באדיבות המצלם
"במקביל הובלתי משלחת של המוחות המובילים בעולם בנושא AI, ביניהם איליה סוצקבר, שביקרו בישראל כדי לקדם את ההיערכות שלנו בנושא. 
הקמתי יחד עם אנבידיה, מיקרוסופט ובשיתוף אוניברסיטת בן גוריון את "The Institute", מכון לימוד ומחקר בנושא AI, שמרכז ידע אדיר מתוך מטרה להטמיע אותו במערכות שונות ולקדם חברות ישראליות ואת מדינת ישראל, ולהפוך אותם לחוד החנית של המהפכה בעולם.
ולבסוף, כמשקיע ציוני שהשקיע בישראל בשנים האחרונות מעל ל-2 מיליארד שקל בחברות בעלות זיקה ישראלית ברורה, אני עומד מאחורי המילים שלי ומאמין בלב שלם שישראל היא המקום הטוב ביותר בעולם למצוא (וגם להקים) חברות מגדירות קטגוריה. 
יש לנו את היזמים, המתכנתים, אנשי המכירות והשיווק הטובים בעולם. אתה יכול לדמיין מקום אחר בו יורים על מדינה מכל כיוון והאנשים ממשיכים לתפקד; לגייס הון; להביא לקוחות חדשים ולבנות חברות עצומות? אני מסתכל פנימה לתוך הפורטפוליו שלי ולחברות הצעירות יותר שנולדו בשנים האחרונות כמו Dream Security, Masterschool, BridgeWise, Healthee, Venn, ואני פשוט נמלא גאווה. 
אין לי ספק שכבר נולדו בישראל חברות חדשות שתהיינה שוות מאות מיליארדים ואולי אפילו אחת מהן תחצה את רף הטריליון דולר. ההון האנושי, היכולות והכוח של העם היהודי הוא בלתי מנוצח בעיניי. אני רואה מזרח תיכון אחר בו ישראל משחקת תפקיד מרכזי ואני משוכנע שנחווה כאן פריחה כלכלית מטורפת בשוך הקרבות. 
תפיסה זו אגב הפוכה לחלוטין מהחלטות הזויות שאנו רואים סביבנו בממשל האמריקאי, באו״ם ולצערי גם בגופים שאמורים להיות בלתי תלויים. 
החלטת מודי'ס על הורדת דירוג האשראי של ישראל ל-Baa1, היא אי הבנת כוחה של ישראל ומאזן האימה במזרח התיכון במקרה הטוב, או שהיא הפעלת לחץ פוליטי בעקיפין על ישראל במקרה הרע. 
להשוות את כלכלת ישראל לזו של בולגריה, אורוגוואי או אנדורה ולתת לנו דירוג אשראי דומה לשלהן זה באמת לעג לרש, וגם זה ישתנה כי סופה של האמת לנצח וזה לא משנה כמה יהדהדו את הבשורות הללו חלק מהעיתונים והכתבים בישראל שהפכו לשותפים מלאים לקמפיין ההשפעה שפועל בישראל מזה מספר שנים. ענייניה של ישראל הם לא ענייניה של אף אומה אחרת, ידידותית ככל שתהיה".
גרופ 11 גרפה כמה הישגים מרשימים השנה, גם ההשקעה בהייטק הישראלי בהובלתך ופיתוחו. מה החזון שלך לקרן ההשקעות בכלל ולסטארטאפים ישראלים בפרט?
"הקרן שלי זכתה להכרה של מגזין המחקר Preqin במקום ראשון בארצות הברית מבחינת ביצועים וגם זכתה להכרה של DowJones ו HEC Paris במקום השלישי בעולם מבחינת ביצועים. 
בשונה מגופים אחרים מוכרים בהם ניתן לשלם כסף על כנסים ולקבל דירוגים ופרסים, אלו גופי מחקר בלתי תלויים וזו תעודת כבוד ברמה הבינלאומית, לא רק עבורי, אלא עבור כל תעשיית ההייטק הישראלית. 
כפי שכבר הזכרתי אני מאמין גדול בבינה מלאכותית. כבר כמה שנים שאני אומר שזו 'המהפכה התעשייתית' של זמננו ולשמחתי כל החברות הישראליות בפורטפוליו של גרופ 11 אימצו והטמיעו את יכולות ה-AI, מה שמייצר להן יתרון מובהק (כל אחת בתחומה) בשוק. 
זו ההמלצה שלי לכל מי שנמצא עכשיו בשוק או מתדפק על דלתותיו, אנחנו בעיצומה של מהפכה, אך עוד לפני נקודת השיא שלה, תהיו ממוקדים על המטרה, יש הרבה מאוד הזדמנויות בחוץ, ויש צמא, רצון וצורך ביזמות הישראלית". 
לסיום: עונת הכרישים חזרה, הגם שצולמה הרבה אחורה. מה המסר שלך למשקיעים ישראלים ובכלל בעולם, צעירים שחולמים רחוק? יש טיפ למשקיע/יזם המתחיל שרוצה להתפתח?
 

"מעל לחצי עשור וכבר ארבע עונות שאני אחד השופטים בתוכנית ה-"כרישים". הרייטינג בעונה הזו הוא מהטובים שהיו לנו כשכל פרק עבר את רף ה-15% מכלל משקי הבית בישראל. אני מאמין שחינכנו בשש השנים האחרונות מאות אלפי צעירים שצפו בנו ואני מלא סיפוק ממה שעשינו עד כה.
לאחרונה הודעתי לאסף גיל מפיק התוכנית ולקשת שאני לא אמשיך לעונה נוספת. אני מלא הערכה אליהם, לצוות ההפקה ולחברי לפאנל. זה היה כבוד ענק להיות חלק מטלוויזיה שמלמדת אנשים בפריים טיים שאפשר להעז, לחלום בגדול ולנצח. אני מאמין שעוד יבוא יום בו אשוב בפורמט כזה או אחר לפריים טיים אבל כרגע אני נדרש במקומות אחרים. 
עלי להיות בפוקוס מוחלט ולעשות דאבל דאון על יוזמות שחשובות למדינת ישראל וחשובות לי - עזרה עם יישום מהפכת הבינה המלאכותית בישראל וממנה, תמיכה בחברות המטרה של גרופ 11 כמו גם ישיבה כדירקטור בחמישה עשר דירקטוריונים, להיות הורה טוב יותר לשלושת ילדינו הקטנים ובעל טוב יותר לאישתי וגם - סיום כתיבת ספר הביכורים שלי "מבוא לניצחון" שיצא בתחילת השנה בהוצאת זמורה-ביתן. אני מאוד נרגש מהספר הזה ומאמין שהרבה אנשים ישכילו מלקרוא אותו ואולי אף ילמדו ממנו דבר או שניים.
ובנימה אישית, אני מאחל לכל בית ישראל שנה טובה, שנת ביטחון ושגשוג, מייחל לחזרת חטופינו לחיק משפחותיהם, ומבקש מכולנו לזכור גם ברגעים קשים, כי אין לנו באמת ברירה אחרת - אנחנו אומה של ניצחון. לא ניצחון יחסי. לא ניצחון חלקי. ניצחון מוחלט".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה