בריאות

שקר הקנאביס נחשף? "עוזר לכאב כמו פלצבו"

וקרים גילו שהמשתתפים אמרו שהכאב שלהם ירד משמעותית לאחר נטילת פלצבו. עם זאת, לא היה הבדל בהפחתת הכאב בין אלו שצרכו קנאביס לבין אלו שצרכו את התרופה המזויפת
מערכת ice | 
קנאביס (צילום פלאש 90/ יוסי אלוני)
נראה שלמריחואנה יש את אותה אפקט משכך כאבים כמו פלצבו - או גלולה מזויפת. עם זאת, חוקרים אומרים כי כלי תקשורת ממשיכים לסקר את הניסויים הרפואיים הללו לגבי טיפולים מבוססי קנאביס באופן חיובי, ללא קשר לתוצאות.
הממצאים מגיעים מסקירה של 20 מחקרים קליניים שבדקו את היתרונות לשיכוך הכאבים של שימוש במריחואנה בהשתתפות יותר מ-1,500 משתתפים. למרות שמחקרים קודמים טענו שקנאביס עשוי לעזור לחולים להתמודד עם כאב כרוני, חוקרים ממכון קרולינסקה בשבדיה מצאו כי אלו הנוטלים פלצבו חוו את אותה רמה של הקלה בכאב כמו אלו שצרכו חומרים קנבינואידים פעילים.
"אנו רואים שמחקרי קנאביס מתוארים לעתים קרובות במונחים חיוביים בתקשורת ללא קשר לתוצאות שלהם", אומר הכותב הראשון של המחקר פיליפ גדין, חוקר פוסט-דוקטורט במחלקה למדעי המוח הקליניים, בהודעה באוניברסיטה. "זה בעייתי ויכול להשפיע על הציפיות בכל הנוגע להשפעות של טיפול בקנאביס על כאב. ככל שהתועלת שיש לטיפול גדול יותר, כך ניתן לסבול יותר נזקים פוטנציאליים".
מחברי המחקר מציינים שכל הניסויים הללו השוו את השימוש בקנאביס עם פלצבו לטיפול בכאב קליני. מדענים מדדו את השינוי בעוצמת הכאב לפני ואחרי הטיפול בכל ניסוי.
באופן ספציפי, חוקרים גילו שהמשתתפים אמרו שהכאב שלהם ירד משמעותית לאחר נטילת פלצבו. עם זאת, לא היה הבדל בהפחתת הכאב בין אלו שצרכו קנאביס לבין אלו שצרכו את התרופה המזויפת.
"יש תגובת פלצבו מובהקת ורלוונטית קלינית במחקרים על קנאביס לכאב", מדווח ד"ר גדין.
מחברי המחקר בדקו גם את הקשר בין ההשפעות לשיכוך הכאב שהתגלו בניסויים הללו לבין כמות הסיקור התקשורתי שהם מקבלים. בסך הכל, הצוות גילה שניסויים רפואיים הכוללים מריחואנה בדרך כלל מקבלים יותר סיקור ודיווח חיובי יותר - ללא קשר למידת ההצלחה שלהם.
הצוות השתמש ב-Altmetric כדי למדוד נוכחות במדיה - מערכת שמעריכה אזכורים בחדשות, בבלוגים או במדיה חברתית. החוקרים כללו 136 ידיעות נפרדות במחקר שלהם, וסווגגו אותן כחיוביות, שליליות או ניטרליות. הם קבעו את הנטייה של כל דיווח חדשותי על ידי בחינת כיצד הוצגו תוצאות המחקרים בהתבסס על היעילות של קנאביס כמשכך כאבים.
התוצאות מראות שמחקרי קנאביס זכו לתשומת לב תקשורתית רבה יותר בהשוואה לדיווחים אחרים שפורסמו. סיקור זה היה משמעותי גם אם המחקר מצא תועלת מינימלית משימוש במריחואנה לטיפול בכאב.
מחברי המחקר מציינים שהסקירה שלהם שילבה ניסויים עם עיצובים משתנים ורמות שונות של תוצאות איכות. עם זאת בחשבון, הם אומרים שיש לפרש את הממצאים שלהם בזהירות.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה