בריאות

מה שכנע את חברת התרופות הישראלית להיכנס לתחום הקנאביס הרפואי?

אם עד היום תחום הקנאביס הרתיע חברות פארמה, שכן השליטה בבוטניקה של הצמחים היא כמובן מוגבלת בהשוואה לשליטה במעבדה סטרילית לייצור טבליות או כדורים למשל, אז מה בכל זאת השתנה?
חיליק אבקסיס | 
קנאביס (צילום unsplash, shutterstock)
צמד המילים "קנאביס רפואי" עלול לתעתע ולייצר תחושה שכבר שנים קיימות בשוק "תרופות" שמיוצרות מקנאביס. אבל המציאות בפועל שונה, ועל כך יוכל להעיד כל מטופל בקנאביס רפואי. ובואו נדבר על "הפיל שבחדר" – הקנאביס עדיין מתקשר לחלקים רבים באוכלוסייה לתדמית "סטלנית" ולא רצינית. 
בשל כך הקנאביס ריחף לו שנים ארוכות במעין "לימבו" – מצד אחד, מוצר טיפולי יעיל למספר בעיות רפואיות ומצד שני בעל תדמית בעייתית ושנויה במחלוקת. אפשר לומר שהמילים "פארמה" ו"קנאביס" מעולם לא היו באמת קרובות. אבל כל זאת השתנה לאחרונה, ודווקא כאן, אצלנו בבית, בישראל. 
הכניסה של חברת התרופות 'טבע' לתחום הקנאביס בישראל היא קודם כל בעלת השפעה על השוק המקומי, אך במידה רבה גם מסמלת את "חציית הרוביקון" של חברות הפארמה גלובאליות לעבר עולמות הקנאביס. ייתכן ואנו חברת הפארמה הראשונה בעולם שמתחילה ממש בשיווק שמני קנאביס רפואי באחד משווקיה בעולם, אך ברור שאנחנו לא נהיה לבד. חברות פארמה נוספות מגלות עניין גובר והולך בתחום. פייזר, למשל, רכשה, לפני כשנה, חברה המתמחה בקנאביס רפואי במיליארדי דולרים. 
אבל אם עד היום תחום הקנאביס הרתיע חברות פארמה, שכן השליטה בבוטניקה של הצמחים היא כמובן מוגבלת בהשוואה לשליטה במעבדה סטרילית לייצור טבליות או כדורים למשל, אז מה בכל זאת השתנה?
בשורה התחתונה – התנאים הבשילו גם ברמה המדעית. אחרי שנים ארוכות בהם הקנאביס הרפואי הוכיח את עצמו כאמצעי טיפול יעיל שמסייע למגוון רחב של התוויות ותסמינים - הידע המקצועי והקליני מאפשר לנו כיום לייצר מוצר מבוסס מחקרית, בעל הדירות (חזרתיות) גבוהה ושמיוצר ומופץ בהתאם לסטנדרטים המחמירים הנהוגים בעולמות הפרמצבטיקה ובטבע. 
מבין כל היתרונות שחברות פארמה מביאות לשולחן, אני רוצה להתמקד בשלושה – הדירות, איכות הזנים ופרמקוויג'ילנס (קרי המעקב והבקרה אחר תופעות לוואי).
'הדירות' היא היכולת לייצר מוצרים אחידים ככל הניתן גם במצב של משתנה שאין לנו שליטה מוחלטת עליו, כמו צמח. הרי צמח הקנאביס, כמו כל צמח, הוא אורגניזם חי, אז כיצד נוכל לוודא כי המטופלים שלנו יקבלו בכל מנה בדיוק את המינון שהם צריכים באופן עקבי ואחיד, ממש כמו תרופה שנוטלים ככדור או כמוסה?
העומק המדעי שנצבר בשנים האחרונות ותהליכי הייצור המבוקרים בדומה לכל תרופה אחרת מאפשרים לנו כיום לייצר שמני קנאביס ברמת הדירות כמעט כפולה(!) מהנהוג בשוק. במילים אחרות – מטופלים של חברות שיאמצו את הסטנדרטים הקפדניים הללו, כבר יוכלו ליהנות ממוצרים אחידים באיכותם, ללא שוני מהותי בין בקבוקון אחד למשנהו או בין אצווה לאצווה.  
גם מבחינת איכות הזנים, חשוב להדגיש שלא התפשרנו על זן רנדומלי, אלא ערכנו תהליך בדיקה ממושך, כמקובל בתעשיית הפארמה, במהלכו חקרנו ולמדנו לעומק זנים וחלופות רבים הקיימים בתחום שמני הקנאביס, ובחרנו ממש בפינצטה רק את אלו המתאימים לצרכינו ולצרכי המטופלים ביותר. 
פרמקוויג'ילנס הוא תחום העוסק בזיהוי, איסוף ומחקר, שנועד לצמצם תופעות לוואי הנגרמות בשל שימוש בתרופות. עבור חברות פארמה זהו תהליך שבשגרה, ואף חובה רגולטורית במסגרתה אנו מנטרים את פרופיל הבטיחות של מוצרי הבריאות שלנו על מנת לוודא כי השימוש בטיחותי ויעיל. זהו סטנדרט בינלאומי של איכות בו מחזיקה כל חברת פארמה גלובלית, ולראשונה, גם הוא הופך להיות חלק מארגז הכלים בתחום הקנאביס.
לא הזדרזנו להיכנס לתחום עד שיכולנו להבטיח כי אנו עומדים מאחורי הייעוד שלנו לשפר את בריאות המטופלים באמצעות מוצרים ותרופות איכותיים ובטוחים. בהגדרתן, חברות פארמה  מחויבות לבסס את מוצריהן על מחקר מדעי מעמיק ומקיף, וכיום כזה כבר קיים ברמה שאפשרה לנו להיכנס בבטחה לתחום ולהביא את הערך המוסף שלנו למטופלים – הטמעת סטנדרטי איכות מחמירים כפי שמקובל בתעשיית הפארמה הבינלאומית. 

חיליק אבקסיס. צילום: אלעד מלכה
שיפור איכות המוצרים והכפפתם לסטנדרטים הדומים למקובל בעולם הפארמה צפויה להפיג חששות מרופאים ומטופלים כאחד, שכעת, הלכה למעשה, נפתח בפניהם אפיק טיפולי חשוב נוסף זה שיוכל להקל על מחלות ומכאובים שונים. אנחנו גאים על כך שבישראל אנחנו שוב "חלוצים" שמובילים את הדרך.
הכותב הוא מנהל יחידת הקנאביס הרפואי ב-'טבע ישראל'
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה