"אם חיפה לא חזקה, הצפון חלש": כיצד פועלת התחדשות עירונית כמנוע לשינוי?
כניסת מטרופולין חיפה למעגל האש ממחישה את הצורך הבוער בקידום התחדשות עירונית. בפרק השישי של הוועדה המקומית: ראש עיריית נשר רועי לוי, ומנכ"ל חברת נקסט אורבן כוזהינוף יוסי כהן על האתגרים, החסמים, ההתפתחויות והחידושים – ויש להם גם מסר חד למקבלי ההחלטות בממשלה
הוועדה המקומית הוא פודקאסט מבית אתר ice המנגיש עבורכם את התחום החם של הענף הנדל"ן בישראל: התחדשות עירונית. בכל פרק נתכתב עם האירועים האקטואליים הבוערים, ונארח את השמות הבכירים בתחום לשיחה פתוחה על כל הנושאים המעסיקים את הגורמים הפועלים בתחום.
הפרק השישי של הוועדה המקומית התמקד בגזרת ההתחדשות העירונית במטרופולין חיפה – ובמסגרתו שוחחו מרב מילר; רועי לוי, ראש עיריית נשר; ויוסי כהן, מנכ"ל חברת הנדל"ן נקסט אורבן כוזהינוף היוזמת פרויקטים בפינוי-בינוי בעיר חיפה על האתגרים, החסמים, ההתפתחויות והחידושים.
בדבריו בפודקאסט, התייחס ראש העיר לוי למלחמת חרבות ברזל ולהצטרפות מטרופולין חיפה למעגל האש, והבהיר: "במשך שנים אני אומר שהתחדשות עירונית זה צורך בטחוני, הרבה לפני שזה צורך נדל"ני. לבן אדם שגר באזור שלנו בבניין משנות ה-50 ללא ממ"ד, אין סיכון בתרחיש של ירי טילים להגיע בזמן למקלט. הדברים נכונים גם לגבי רעידת אדמה, כשכאן חשוב להזכיר שהעיר נשר ומטרופולין חיפה שוכנים על שבר יגור שהוא אחד היובלים של השבר הסורי-אפריקאי. בסופו של דבר התחדשות עירונית מצילה חיים, ולצערי הרב המדינה שלנו נפקדת מהאירוע הזה של התחדשות עירונית כבר למעלה משני עשורים".
"תושבי חיפה, כמו תושבי נשר, חשופים גם הם לסיכונים – זה בדיוק אותו הדבר", הוסיף כהן. "באירוע הכי קטן, בניינים עלולים להתמוטט כמו לגו. המקלטים בתוך הבניינים לא היו בשימוש שנים, ואנחנו, כחברה פרטית, עסקנו בזמן המלחמה בשיפוץ מקלטים. כשמדברים על התחדשות עירונית צריך להביא בחשבון גם את המחסור בדיור בחיפה. בעיר כמעט ולא בנו בעשורים האחרונים, רק בשנים האחרונות התחילו לבנות. המשמעות היא שיש ביקושים אבל אין היצע, ולכן ראינו זוגות צעירים עוזבים את חיפה. ההגירה השלילית מהעיר, אגב, היא לא לאזור המרכז, אלא לערים הסמוכות כמו נשר או טירת הכרמל. התחדשות עירונית היא המנוע להשארת הצעירים בחיפה".
על התפקיד של מיזמי התחדשות עירונית בהתפתחותה העתידית של נשר, סיפר ראש העיר: "פוטנציאל הגידול של נשר הוא סביב 40-35 אלף תושבים. לצד שכונה חדשה של כ-5,000 יחידות דיור שצפויה לאכלס כ-20 אלף תושבים לערך, כל היתר יגיע מהתחדשות עירונית – זו בעצם האופציה היחידה שלנו להרחיב את נשר ולפתח אותה. אנחנו שמים את כל הכוח שלנו על הנושא הזה: יש לנו 22 מתחמי התחדשות עירונית שנמצאים בתהליכים כאלה ואחרים".
"בתהליך הזה אנחנו עומדים על כך שהגידול באוכלוסיית העיר ילווה בתשתיות תומכות, כמו מוסדות חינוך ומבני ציבור", חידד לוי. "ובדיוק בנקודה הזו, אני צריך את המדינה. לצערי, כשאני אומר שהמדינה נפקדת, היא נפקדת בדיוק במקום הזה של להבין את הצורך, להדביק את הצורך מול הביקוש ולאפשר לנו, ראשי הערים, לייצר התחדשות עירונית תוך כדי שאנו נותנים שירותים תומכים לאוכלוסייה. אני אומר למדינה, תנו לנו לעבוד".
כהן יישר קו עם הדברים, והדגיש את החשיבות שבעריכת שולחנות עגולים וסנכרון בין כלל שחקני ההתחדשות העירונית: "לצערנו הרב לא קורה התהליך במסגרתו יושבים יחד כבר מתחילת הדרך נציגי הוועדה המקומית, הוועדה המחוזית וכלל גופי המדינה, מציפים בעיות ומגבשים פתרונות – ולכן במקרים רבים הדברים עומדים תקועים. זו הבעיה הכי גדולה של ההתחדשות העירונית".
"אנחנו מלווים היום כ-2,000 בתי אב ברחבי חיפה, ואני יכול לומר שמלחמת חרבות ברזל רק תרמה לכך שבעלי הדירות דוחפים עוד יותר לקדם את התחדשות הבניינים שלהם", ציין כהן. "איך שלא מסתכלים על זה, התחדשות עירונית זה משהו שחייב לקרות בהקדם האפשרי".
יוסי כהן (מימין) ורועי לוי. "התחדשות עירונית חייבת לקרות בהקדם האפשרי"
במבט קדימה, מקפידים לוי וכהן לשדר אופטימיות – וברור לשניהם מה צריך לקרות כדי שמטרופולין חיפה יזנק קדימה. "צריך את ביזור הכוח של המדינה מאזור המרכז", קובע לוי. "למה משרד התחבורה צריך לשבת בתל אביב? למה גלי צה"ל חייב לשבת ביפו? צריך לעודד השקעות גם באזור שלנו. חיפה היא העיר הראשה בצפון – ואם היא לא תהיה חזקה, כל הצפון יהיה חלש. יש פה מנהיגות מוניציפלית שרואה למרחוק ותוביל את האזור למוקמות טובים יותר. מי שרוצה איכות חיים, אווירה אחרת, חינוך, קהילתיות ומגוון תרבותי בוחר בצפון. הרבה מאוד אנשים, אחרי שעשו את הסיבוב ביישובי חדרה-גדרה, לוקחים את המשפחות ועולים לכאן. יש עתיד מדהים לאזור הזה".
"היזמים באים למטרופולין שלנו, לחיפה וגם לנשר – כשלצד מגורים חשוב לפתח מוקדי תעסוקה. אם לפני 8 שנים כשהתחלתי ליזום בחיפה הסתכלו עלי כמטורלל, היום כולם מבינים שעשו טעות שלא הגיעו לחיפה כבר אז", מסכם כהן. "אני רואה את חיפה צועדת קדימה וצופה לה עתיד ורוד. כשחיפה תפרח היישובים במטרופולין שלנו יפרחו גם כן".
לכל הפרקים של הוועדה המקומית לחצו כאן (בשיתוף ice פרויקטים)