השוק

בנק הפועלים: אל תופתעו אם בנק ישראל ימכור דולרים

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים יותר מרומז ללקוחות הבנק במסר חריג: אל תופתעו אם בנק ישראל יתערב במסחר במט"ח; בהר אומר שהתערבות של בנק ישראל יכולה להיות במספר דרכים שאחת מהן היא מכירה ישירה 
ניצן כהן |  2
ויקטור בהר (צילום Magma Images, ענבל מרמרי)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים רומז ללקוחות הבנק שכדאי שלא יופתעו אם בנק ישראל יתחיל להתערב במסחר במט"ח. בהר מציין מספר דרכים בהן הבנק עשוי להתערב במסחר כשאחת מהן, היא הדרך האגרסיבית ביותר שיכולה להיות והיא מכירה ישירה של דולרים מיתרות המט"ח של ישראל.
בהר מסביר כי אי-הוודאות הפוליטית והרעה בפעילות הכלכלית מתבטאים בפיחות בשער השקל. בית המשפט העליון ידון השבוע בעתירות המבקשות לבטל את צמצום עילת הסבירות, אירוע שמרכז התעניינות גבוהה בקרב המשקיעים בארץ ובעולם, בשל הפוטנציאל שלו להוביל להתנגשות בין הרשויות בישראל.

"החששות מתנקזים בינתיים בעיקר לשוק המט"ח" הוא אומר "השקל פוחת בשבוע החולף ב- 0.4% נוספים מול סל המטבעות, וסך הכול ב- 6.1% מתחילת השנה. ההשפעה פחות בולטת בשוק האג"ח, זאת לאור האמון הגבוה של המשקיעים המקומיים ביכולת של המדינה להמשיך לשרת את החוב כמעט בכל תרחיש".
בהר מציין כי המשקיעים המוסדיים המשיכו להגדיל את החשיפה למט"ח בחודש יולי וזו הגיעה לשיעור של 19.6% מכלל הנכסים. מתחילת השנה המוסדיים רכשו מט"ח (כולל נגזרים) בקרוב ל-7 מיליארד דולר, והם היו גורם מרכזי לפיחות בשער השקל. "היחלשות השקל מושפעת גם מירידה חדה בהשקעות בחברות הייטק, וצעדי התייעלות שנוקטות חברות בענף, שבאות לידי ביטוי בצמצום עובדים.
"התנהגות שער חליפין מאופיינת במקרים רבים ב"מומנטום", כלומר עצם הפיחות בשקל יוצר ביקושים נוספים למט"ח, כל שכן בתקופה של אי-ודאות, וריבית דולרית שגבוהה מהריבית השקלית. "המומנטום" יכול להשתנות אם לדוגמא המשא ומתן עם האופוזיציה יתקדם, או לחילופין אם נראה תגובה של הבנק המרכזי שמאותתת לשחקנים שקצב הפיחות אינו עולה בקנה אחד עם השגת יעד האינפלציה.
"כלי הריבית הוא אפשרות, אבל הוא נושא נזק משני נרחב. לא ניתן לשלול מכירת מט"ח מהיתרות אם הפיחות יימשך, אם כי להערכתנו, יהיו כלים נוספים בדרך כמו שימוש ברטוריקה או הגדלת הנזילות במט"ח בשווקים" מסיים בהר.
תגובות לכתבה(2):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    ניסה להתערב
    יובל 09/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא הצליח לו
    סגור
  • 1.
    אז היום מהצהריים התהפכה המגמה והשקל התחזק בחדות ב-1% (ל"ת)
    אריה 09/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור