דעות
מחזון למציאות: כך תבנה העיר רחובות מחדש
קידום תוכנית מתאר כוללנית – בדגש על התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות ופיתוח תשתיות, תאפשר לבנות את העיר בצורה נכונה ולמקסם את יתרונותיה
העיר רחובות מהווה מוקד משיכה משמעותי ליזמים מכל רחבי המדינה, ולא בכדי. מדובר בעיר מיוחדת, בעלת יתרונות רבים – ובהם מנופי השכלה משמעותיים, מיקום מעולה והכי חשוב: הון אנושי איכותי ומגוון. יתרונות וחוזקות אלו פוגשים הנהלת עיר חדשה בראשותי, צעירה ותוססת, שמעוניינת לקדם פרויקטים איכותיים, אשר בראש ובראשונה תורמים לחידוש העיר.
עם כניסתי לתפקיד, לקחתי תחת אחריותי את תיק מינהל הנדסה ותיק החינוך, מתוך שאיפה ורצון להשפיע ולהוביל חזון, ומתוך מחשבה שאלו תחומים הנוגעים בכל אחד ואחת מתושבי העיר, ובעלי השפעה ישירה על העתיד. בתחום התכנון, היעד שלי הוא לבנות את רחובות מחדש ברמת ההתחדשות העירונית, תוך קידום תוכנית מתאר כוללנית שתאפשר להוציא אל הפועל תוכניות משמעותיות ולבנות את רחובות בצורה נכונה.
המדיניות התכנונית אותה אני מוביל, רואה בהתחדשות העירונית מנוף משמעותי לפיתוח העיר ודוגלת בבניית העיר הוותיקה מחדש, על כל המורכבויות שהיא מייצרת – זאת לצד הבנייה החדשה בשטחים הפתוחים, אשר אולי תוסיף תושבים רבים לעיר בצורה קלה יותר ותייצר היטלי השבחה נאים, אך תעניק רווחה לתושביה החדשים בלבד ובכך "תוותר" על תושביה הוותיקים. בתהליך ההתחדשות העירונית, אנו מחדשים ומשדרגים את הרקמה העירונית הקיימת והמוזנחת, בונים מחדש את הבתים הישנים המטים לנפול, משפרים את התשתיות הקיימות ומעניקים לתושבים הקיימים סביבת מגורים טובה יותר ואיכות חיים גבוהה יותר. זהו החזון התכנוני שלי, ובכך אני הולך להשקיע את זמני ומרצי בשנים הקרובות.
בימים אלו אנו מתמודדים עם שתי תוכניות גדולות ומשמעותיות, שאושרו עוד בקדנציה של קודמי בתפקיד: תמ"ל/3003, תוכנית מזרח העיר; ותמ"ל/1086, תוכנית התחדשות שכונת קריית משה. תוכניות אלו לבדן, רק להבהיר, כוללות כ-19,600 יחידות דיור חדשות, המהוות תוספת פוטנציאלית של כ-62,720 נפש לעיר (כ-40% מגודל האוכלוסייה הנוכחי).
אתגרים והזדמנויות
ברור לכל בר דעת כי ההיערכות העירונית הנדרשת למימוש שתי התוכניות אלו בלבד מייצרת אתגרים גדולים לצד הזדמנויות ותועלות שהעיר יכולה להפיק מהן. תוכניות אלו מהוות דוגמה למדיניות אותה אני רוצה לשנות – תוכניות גדולות ומשמעותיות מאוד שקודמו ללא תכנון כולל לעיר ומבלי לקחת בחשבון את האתגרים התחבורתיים, התשתיתיים והפרוגרמטיים שמייצרות תוכניות ענק שכאלו.
ברור לכל בר דעת כי ההיערכות העירונית הנדרשת למימוש שתי התוכניות אלו בלבד מייצרת אתגרים גדולים לצד הזדמנויות ותועלות שהעיר יכולה להפיק מהן. תוכניות אלו מהוות דוגמה למדיניות אותה אני רוצה לשנות – תוכניות גדולות ומשמעותיות מאוד שקודמו ללא תכנון כולל לעיר ומבלי לקחת בחשבון את האתגרים התחבורתיים, התשתיתיים והפרוגרמטיים שמייצרות תוכניות ענק שכאלו.
על מנת לעמוד ברמת השירותים הגבוהה שמאפיינת את רחובות, וכדי שהעיר תוכל להמשיך להוות אבן שואבת לאוכלוסייה איכותית ויצרנית כפי שמתגוררת בה כיום, אנו נדרשים להשקיע משאבים רבים מאוד. כל זאת בתקופה בה אני נאלץ להתמודד עם ירושה קשה ביותר בדמות גירעון מצטבר של כ-300 מיליון שקלים בתקציב העירייה.
על מנת לצלוח את משימת העל שעומדת לנגד עיניי: המשך פיתוחה של העיר תוך שמירה על רמת שירותים גבוהה ומערך תשתיות עומד ומתפקד, עובדת העירייה עובדת בשלושה וקטורים מרכזיים:
הווקטור הראשון: חיזוק ושדרוג משמעותי ביותר של מערך תשתיות התחבורה העירוני. אם באמצעות יצירת חיבורים חדשים לכבישים בינעירוניים, כדוגמת ביצוע המקטע השלישי והאחרון של כביש 423, כך שיחבר את העיר לכביש 431; ואם באמצעות קידום והשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, שיהפכו את רחוב הרצל ההיסטורי למוטה תחבורה ציבורית במסגרת פרויקט הקו הכחול. כל זאת במסגרת השקעה עצומה של כ-930 מיליון שקלים.
השקעה מאסיבית זו תאפשר לחדש מים, ביוב וניקוז בתת הקרקע של רחוב הרצל, ובעל הקרקע להטמין את רשת המתח הגבוה העוברת ברחוב ולשנות מן היסוד את הפיתוח הסביבתי שבו. לצד זאת, תכולת הפרויקט כוללת פיתוח סביבתי חדש לחלוטין, כך שהרחוב ישנה את פניו ללא היכר.
הווקטור השני: הגדלת הכנסותיה של העירייה בצורה מקסימלית. לטובת מטרה זו אנו מקדמים מיתוג מחדש של אזורי התעסוקה האיכותיים שלנו, הזקוקים למתיחת פנים וריענון מחד, ומאידך שמירה על יחס מ"ר של נדל"ן מניב בכל תוכנית שמוסיפה שטחי מגורים.
הווקטור השלישי: קידום תכנון כולל ואסטרטגי במגוון תחומים – תוכניות אב לתחבורה, ניקוז ומבני ציבור, וכן תוכנית מתאר כוללנית לכלל העיר שתקבע את המדיניות התכנונית הכוללת ברחובות. גם באשר להתחדשות העירונית, אנו רואים ערך רב בקידום תכנון כולל, ולכן אנו מקדמים במקביל תכנון של מספר מתחמים גדולים בסדר גודל שכונתי בשכונות אושיות, מילצ'ן, שיכון עלייה, דניה וגוש עציון.
אני מאמין שהתקדמות בכל אחד מהנושאים שציינתי כאן, במקביל ובמשותף, תאפשר לעיר רחובות להמשיך לשגשג ולהתפתח בצורה מאוזנת ונכונה.
*הכותב, מתן דיל, הוא ראש עיריית רחובות.
עוד ב-
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(21):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה
-
13.אין אכיפה!תושב 10/2024/19הגב לתגובה זו1 0בשכונות הותיקות מחלקים בתים פרטיים לדירות, ונכנסים גורמים שלילים. ככה הופכים שכונות וילות לבאבלות! דוגמת שיכון סלע ושיכון ותיקים. אין אכיפה!! מרכז העיר נראה באסטה אחת גדולה בושה וחרפה, אני פשוט לא מגיע. יש לך לא מעט עבודה! בהצלחהסגור
-
12.תיק החינוךקישלון 10/2024/19הגב לתגובה זו1 0מדוע העירייה קיצצה 100 שעות לימוד בתיכון דה שליט ? ותכנון גם לשנה הבאה, ייסגרו מגמות ותלמידים חבל שייפגעו . העיקר החינוך בראש עאלקסגור
-
11.הבוטים צודקים - תתחילו בניקיון (ל"ת)בגין 10/2024/16הגב לתגובה זו2 1סגור
-
10.תמצא 38 או מה שבא להחליף אותהנתן ביגון 10/2024/16הגב לתגובה זו1 18 שנים מושכים ולא נותנים אישור ביצוע ברח אייזנברג 34 נראה אותך עושה משהוא לתיקון הגאולה במקומות של תושבים דתיים זה נעשה מהר מאוד אבל כאן אין התיחסות .נראה אותך עושה משהוא כי על פי הצהרתך בכתבה את לוקח את זה במלו הרצינות זה תיק שלך! אישית לוחצת כמו בכדור סל.סגור
-
9.דואג רק לדתייםשרון 10/2024/16הגב לתגובה זו1 1https://www.facebook.com/share/p/vE3mxRVGueNdPaQt/סגור
- טען עוד
-
8.רחובות חדשהש.ג. 10/2024/15הגב לתגובה זו1 0כתושבת העיר לשעבר אני ממעטת להגיע לעיר. וזאת בגלל בעיות חניה. וחבל. פעם היא היתה עיר יפה היום היא סלמון.סגור
-
7.צירי נסיעה פתוחים לרכבים שיתווספו לשכונו ת החדשות תרות 10/2024/14הגב לתגובה זו1 0מאות כלי רכב יתווספו לשכונות החדשות במזרח ומה עם פתרונות . ישארו תקועים בוקר ישארו פקוקים בערב ומושיע ?סגור
-
6.ראש מוצלח שבא לעבודרחובותי גאה 10/2024/14הגב לתגובה זו1 0לא ביום אחד נבנתה רומי, לא ביום תבנה רחובות. אבל רצון עז וראש עיר עם אמביציה אדירה - יש! וזה מה שחשוב!סגור
-
5.ניקיון העירציא 10/2024/13הגב לתגובה זו4 0שרותי הניקיון בעיר קרסו הכל מטונף אין פיקוח על הקבלני ניקיון ופינוי האשפה בחצי שנה האחרונהסגור
-
לכלוך חברתיחיים 10/2024/15הגב לתגובה זו1 0ברור כי חסרי תרבות גורמים ללכלוך המטורף של כל פינות העיר. אפילו את מתקני המחזור הם לא מסוגלים לשמור בצורה הולמת. חינוך מעבר לכל תוספת גרגיר חול של בנייה וכבישים. אין צורך בהגדלת האוכלוסיה, בצפיפות הנוראה של מרכז העיר.סגור
-
4.רחובות עיר מלוכלכתשלי 10/2024/13הגב לתגובה זו4 0ערימות אשפה, גזם, גרוטאות בכל פינה. רחובות מלוכלכים. מיסים בשמיים. מומלץ להתחיל לעשות סדר וניקיון בעיר המדע והאשפהסגור
-
ניקיוןדנה 10/2024/14הגב לתגובה זו3 0זה נכון שהיא מלוכלכת אני חושבת ש 70% התושבים אשמים ו 30% העירייה. התושבים לא שומרים על ניקיון הרחובות הכל נזרק מחוץ לפחים העסקים זורקים בחוץ הכל ולא מעניין אותם.סגור
-
3.parole parole paroleתושבת רחובות 10/2024/13הגב לתגובה זו1 0רק דיבורים והמשך של הבטחות כאילו עדיין בקמפיין בחירות. קודם תטפלו תנקו את העיר בצורה יעילה ושוטפת ותסיימו את דרך יבנהסגור
-
מחנה פליטים עזתיחיים 10/2024/15הגב לתגובה זו1 0כך נראה רחוב הרצל. בושה לעיר המדע והתרבות יענו...סגור
-
2.לא עושים כלוםתות בפיתה 10/2024/13הגב לתגובה זו2 0עירייה מושחתתסגור
-
1.ראשית חוכמהישראלי ישראל 10/2024/13הגב לתגובה זו1 0פינוי אשפהסגור
-
423 הכי דחוף להתחבר ל431 מהעוקףעזרא 10/2024/13הגב לתגובה זו2 0אין דבר שיעזור לתושבים יותר מחיבור ל431. חסרים אולי 2 קמ של כביש . את נצרים עשו ביום את החיבור תעשו בחודש אבל תחברו. יחסוך הרבה זמן ליציאה מהעירסגור
-
צודק, רק שזה פחות מ-2 ק"מ. 1.5 ק"מואדים3 11/2024/04הגב לתגובה זו0 0המרחק מסוף רחוב המדע למחלף רמלה (כביש 200) הוא פחות מ-1.5 ק"מ יחסוף לעשרות אלפי רחובותיים 15 דק נסיעה ביציאה מהעיר לכביש ראשיסגור
-
מתן דילאריק 10/2024/13הגב לתגובה זו1 0זה יקח עוד הרבה שניםסגור
-
נקיוןדנה 10/2024/14הגב לתגובה זו2 0אפשר לבקש מהתושבים גם לשמור על הניקיון לא הכל העירה אשמה. כל להאשים אחרים אנשים זורקים אשפה מחוץ לפחים בעלי העסקים זורקים ברחוב כולנו אשמים בואו נעשה שיהיה יותר נקי ונדאג לזרוק בפחים ולא ברחוב.סגור
-
אין פיקוחחיים 10/2024/15הגב לתגובה זו1 0אם היה פיקוח יעיל, לא היו זורקים אשפה ברחובות ובכל פינה בעיר. אבל, אם אשה נכה זמנית (ללא תג נכה) תחנה במקום שנועד לנכים, ישפטו אותה והיא תיקנס ב-1500 ש"ח. בושה לחיריית רחובות.סגור