דעות

מחזון למציאות: כך תבנה העיר רחובות מחדש

קידום תוכנית מתאר כוללנית – בדגש על התחדשות עירונית בשכונות הוותיקות ופיתוח תשתיות, תאפשר לבנות את העיר בצורה נכונה ולמקסם את יתרונותיה

מתן דיל, ראש עיריית רחובות (צילום שרון גבאי באדיבות עיריית רחובות)
העיר רחובות מהווה מוקד משיכה משמעותי ליזמים מכל רחבי המדינה, ולא בכדי. מדובר בעיר מיוחדת, בעלת יתרונות רבים – ובהם מנופי השכלה משמעותיים, מיקום מעולה והכי חשוב: הון אנושי איכותי ומגוון. יתרונות וחוזקות אלו פוגשים הנהלת עיר חדשה בראשותי, צעירה ותוססת, שמעוניינת לקדם פרויקטים איכותיים, אשר בראש ובראשונה תורמים לחידוש העיר.
עם כניסתי לתפקיד, לקחתי תחת אחריותי את תיק מינהל הנדסה ותיק החינוך, מתוך שאיפה ורצון להשפיע ולהוביל חזון, ומתוך מחשבה שאלו תחומים הנוגעים בכל אחד ואחת מתושבי העיר, ובעלי השפעה ישירה על העתיד. בתחום התכנון, היעד שלי הוא לבנות את רחובות מחדש ברמת ההתחדשות העירונית, תוך קידום תוכנית מתאר כוללנית שתאפשר להוציא אל הפועל תוכניות משמעותיות ולבנות את רחובות בצורה נכונה.
המדיניות התכנונית אותה אני מוביל, רואה בהתחדשות העירונית מנוף משמעותי לפיתוח העיר ודוגלת בבניית העיר הוותיקה מחדש, על כל המורכבויות שהיא מייצרת – זאת לצד הבנייה החדשה בשטחים הפתוחים, אשר אולי תוסיף תושבים רבים לעיר בצורה קלה יותר ותייצר היטלי השבחה נאים, אך תעניק רווחה לתושביה החדשים בלבד ובכך "תוותר" על תושביה הוותיקים. בתהליך ההתחדשות העירונית, אנו מחדשים ומשדרגים את הרקמה העירונית הקיימת והמוזנחת, בונים מחדש את הבתים הישנים המטים לנפול, משפרים את התשתיות הקיימות ומעניקים לתושבים הקיימים סביבת מגורים טובה יותר ואיכות חיים גבוהה יותר. זהו החזון התכנוני שלי, ובכך אני הולך להשקיע את זמני ומרצי בשנים הקרובות.
בימים אלו אנו מתמודדים עם שתי תוכניות גדולות ומשמעותיות, שאושרו עוד בקדנציה של קודמי בתפקיד: תמ"ל/3003, תוכנית מזרח העיר; ותמ"ל/1086, תוכנית התחדשות שכונת קריית משה. תוכניות אלו לבדן, רק להבהיר, כוללות כ-19,600 יחידות דיור חדשות, המהוות תוספת פוטנציאלית של כ-62,720 נפש לעיר (כ-40% מגודל האוכלוסייה הנוכחי).
אתגרים והזדמנויות
ברור לכל בר דעת כי ההיערכות העירונית הנדרשת למימוש שתי התוכניות אלו בלבד מייצרת אתגרים גדולים לצד הזדמנויות ותועלות שהעיר יכולה להפיק מהן. תוכניות אלו מהוות דוגמה למדיניות אותה אני רוצה לשנות – תוכניות גדולות ומשמעותיות מאוד שקודמו ללא תכנון כולל לעיר ומבלי לקחת בחשבון את האתגרים התחבורתיים, התשתיתיים והפרוגרמטיים שמייצרות תוכניות ענק שכאלו.
על מנת לעמוד ברמת השירותים הגבוהה שמאפיינת את רחובות, וכדי שהעיר תוכל להמשיך להוות אבן שואבת לאוכלוסייה איכותית ויצרנית כפי שמתגוררת בה כיום, אנו נדרשים להשקיע משאבים רבים מאוד. כל זאת בתקופה בה אני נאלץ להתמודד עם ירושה קשה ביותר בדמות גירעון מצטבר של כ-300 מיליון שקלים בתקציב העירייה.
על מנת לצלוח את משימת העל שעומדת לנגד עיניי: המשך פיתוחה של העיר תוך שמירה על רמת שירותים גבוהה ומערך תשתיות עומד ומתפקד, עובדת העירייה עובדת בשלושה וקטורים מרכזיים:
הווקטור הראשון: חיזוק ושדרוג משמעותי ביותר של מערך תשתיות התחבורה העירוני. אם באמצעות יצירת חיבורים חדשים לכבישים בינעירוניים, כדוגמת ביצוע המקטע השלישי והאחרון של כביש 423, כך שיחבר את העיר לכביש 431; ואם באמצעות קידום והשקעה בתשתיות תחבורה ציבורית, שיהפכו את רחוב הרצל ההיסטורי למוטה תחבורה ציבורית במסגרת פרויקט הקו הכחול. כל זאת במסגרת השקעה עצומה של כ-930 מיליון שקלים.
השקעה מאסיבית זו תאפשר לחדש מים, ביוב וניקוז בתת הקרקע של רחוב הרצל, ובעל הקרקע להטמין את רשת המתח הגבוה העוברת ברחוב ולשנות מן היסוד את הפיתוח הסביבתי שבו. לצד זאת, תכולת הפרויקט כוללת פיתוח סביבתי חדש לחלוטין, כך שהרחוב ישנה את פניו ללא היכר.
הווקטור השני: הגדלת הכנסותיה של העירייה בצורה מקסימלית. לטובת מטרה זו אנו מקדמים מיתוג מחדש של אזורי התעסוקה האיכותיים שלנו, הזקוקים למתיחת פנים וריענון מחד, ומאידך שמירה על יחס מ"ר של נדל"ן מניב בכל תוכנית שמוסיפה שטחי מגורים.
הווקטור השלישי: קידום תכנון כולל ואסטרטגי במגוון תחומים – תוכניות אב לתחבורה, ניקוז ומבני ציבור, וכן תוכנית מתאר כוללנית לכלל העיר שתקבע את המדיניות התכנונית הכוללת ברחובות. גם באשר להתחדשות העירונית, אנו רואים ערך רב בקידום תכנון כולל, ולכן אנו מקדמים במקביל תכנון של מספר מתחמים גדולים בסדר גודל שכונתי בשכונות אושיות, מילצ'ן, שיכון עלייה, דניה וגוש עציון.  
אני מאמין שהתקדמות בכל אחד מהנושאים שציינתי כאן, במקביל ובמשותף, תאפשר לעיר רחובות להמשיך לשגשג ולהתפתח בצורה מאוזנת ונכונה.
*הכותב, מתן דיל, הוא ראש עיריית רחובות.
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה