השוק

בנק הפועלים: אם השקל לא ימשיך להיחלש הריבית תעלה ל-4.75% "בלבד"

ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר שמדד מרץ לא סימן על ירידת מדרגה אינפלציונית ואנחנו צפויים כעת לשני מדדים גבוהים; אם השקל לא ימשיך להיחלש, הרי שבנק ישראל יעלה את הריבית עוד פעם אחת "בלבד"
ניצן כהן |  3
ויקטור בהר (צילום ענבל מרמרי, shutterstock, Magma Images)
ויקטור בהר, מנהל המחלקה הכלכלית בחטיבה הפיננסית של בנק הפועלים אומר כי מדד מרץ שעלה ב-0.4% (בטווח התחזיות) אינו מסמן ירידת מדרגה אינפלציונית. להערכתו אנחנו צפויים כעת לשני מדדים גבוהים וללא המשך ההיחלשות של השקל מול המטבעות הזרים, הרי שבנק ישראל יעלה את הריבית "רק" עוד פעם אחת לרמה של 4.75%.
"חברת דירוג האשראי מודיס' שינתה את תחזית דירוג החוב ארוך הטווח של מדינת ישראל מחיובית ליציבה. הדירוג עצמו נותר ברמה של 1A (מקביל ל- +A). מודי'ס מסבירה את החלטתה בהחלשה של מוסדות השלטון שנובעת מהשינויים שהממשלה מתכוונת ליישם במערכת המשפט, ובעיקר היא מדגישה את נושא אופן בחירת השופטים לעליון".

"מודי'ס מבקרת גם את אופן התהליך, חקיקה מהירה מבלי לנסות להגיע להסכמות, ואת גלי המחאה. מודי'ס ערה לזה שמתקיים משא ומתן כרגע ועוד יהיו שינויים, אך עדיין רואה קושי לגשר על הפערים. בצד החיובי, מודי'ס מסבירה שדירוג החוב נותר על כנו (דירוג בהחלט גבוה) והוא מוסבר בנתונים הכלכליים הטובים: פוטנציאל הצמיחה הגבוה, גורמים מבניים כמו הייטק וגז טבעי, ואחריות פיסקאלית גבוהה שבאה לידי ביטוי גם בתקציב האחרון שאושר בממשלה" אומר בהר".
"המשמעות של תחזית חיובית היא בחינה של חברת האשראי את האפשרות לשדרג את דירוג החוב של המדינה בקרוב. בסיטואציה שנוצרה, די ברור שזה לא עומד על הפרק, וזה עוד לפני שאנו לוקחים בחשבון האטה בצמיחה, בנדל"ן ובהייטק. אפשר לומר שההחלטה היא כמעט בלתי נמנעת מבחינת מודי'ס. בצד החיובי, דירוג החוב עצמו לא השתנה והוא גבוה".
"מודי'ס חלקה שבחים לכלכלה, ולא נראה שיש כוונה לשנות את דירוג האשראי עצמו בטווח הקרוב. יהיה מעניין לראות כיצד תגיב חברת S&P שבשלב זה מדרגת את ישראל גבוה יותר ממודי'ס".
"הציפייה לתגובה של מודי'ס הייתה אחד הגורמים שתרמו לפיחות בשער השקל בשבועות האחרונים וכן לפתיחת המרווח בין האג"ח השקליות לטרז'רי האמריקניות, שעומד עתה על כ- 40 נקודות בסיס לטווח של עשר שנים. בימים רגילים הפחתת תחזית דירוג לא אמורה להביא לתנודתיות כה גבוהה במדינה בה הדירוג הוא גבוה, אבל בימים אלו שגם הסיכונים הגלובליים נמצאים ברמה גבוהה, וגם המצב הבטחוני נפגע, השווקים מגיבים להתפתחויות בתנודות חריפות יותר".
באשר להתפתחויות האינפלציוניות אומר בהר כי "מדד המחירים לצרכן לחודש מרץ 2023 עלה בשיעור של 0.4% ובשנים-עשר החודשים האחרונים המדד עלה בשיעור של 5%. המדד ללא אנרגיה עלה אף הוא ב-5%. מדד חודש מרץ לא מבשר על ירידת מדרגה של האינפלציה, וניתן לראות המשך עליות מחירים במגוון רחב של שירותים, ובכלל זה במחירי שכר-הדירה".
"מחירי המזון עלו ב-0.5% והשלימו עלייה של 5.3% בשנה האחרונה. מחירי שירותים כמו תחזוקה ושיפור הבית עלו בשנה האחרונה בכ- 5%. בסעיף הדיור אנו רואים המשך עלייה מהירה במחירים בחוזים חדשים בהם התחלף הדייר - 7.2%. תהליך זה צפוי להימשך בחודשים הקרובים, והוא צפוי לגרום לכך שגם כאשר נראה את שוק השכירות מתייצב, זה לא יבוא לידי ביטוי באופן מידי בסעיף הדיור במדד".
"מדדי המחירים לחודשים הקרובים צפויים להיות מושפעים מהפיחות שנוצר בשער החליפין של השקל מול סל המטבעות, ומעליית מחירי הנפט בעולם. אנו מעריכים שהתמתנות בפעילות הכלכלית תאט את האינפלציה בהמשך השנה, ותשפיע בייחוד על סעיפים כמו שכר דירה, אירוח ונופש וכדומה. תחזית מדד המחירים לצרכן ל-12 החודשים הקרובים עומדת על 2.9%".
בהר מוסיף עוד כי "מחירי הדירות, שאינם משתקללים במדד המחירים לצרכן, ירדו בסקר האחרון בשיעור של 0.2% (נתונים ארעיים). מחירי הדירות החדשות ירדו החודש ב–0.3%, ובנטרול עסקאות של מחיר למשתכן ירדו המחירים ב-1.1%. מחירי הדירות החדשות ירדו במצטבר בחמשת החודשים האחרונים ב-1.9%, ואנו מעריכים כי בנטרול דירות מחיר למשתכן, ובשקלול הנחות והטבות, הירידה הייתה משמעותית הרבה יותר. היקף העסקאות בשוק הנדל"ן הוא נמוך, כלומר אין מפגש בין הציפיות של הרוכשים לאלו של המוכרים, וזה נכון בעיקר בעסקאות מיד שנייה, בהן עליית הריבית פחות משפיעה על המוכרים. אנו סבורים כי בחודשים הקרובים נראה את ירידות המחירים מתרחבות גם למחירי דירות מיד שנייה".
"האינפלציה צפויה לרדת בהדרגה במחצית השנייה של השנה, אך עדיין צפויים לנו שני מדדי מחירים גבוהים שיושפעו מהפיחות ומעליית מחירי האנרגיה. העלאות הריבית קרובות להערכתנו לסיומן, והשאלה אם תהיה עוד העלאה אחת או שתיים תלויה במידה רבה בשער החליפין. שער החליפין של השקל מול סל המטבעות הושפע מאי-הוודאות הפוליטית סביב השינויים במערכת המשפט, ובשבועיים האחרונים גם מהחשש מהפחתת דירוג האשראי על-ידי מודי'ס".
"תנאים אלו הביאו להסטה של השקעות לחו"ל תוך הגדלת החשיפה של המשקיעים המוסדיים למט"ח. רגיעה בשוק המט“ח תאפשר לבנק ישראל לייצב את הריבית. בהנחה שהפיחות בשער החליפין לא ימשך אנו צופים שריבית בנק ישראל תתייצב ברמה של 4.75% עד סוף השנה", הוא מסיים.
תגובות לכתבה(3):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    הכוונה שהמדד ירד ב 0:25%, מ 5.00% ל-4.75% (ל"ת)
    אני 04/2023/18
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • 1.
    בישראל כמעט 3 מליון יח"ד דיור
    Mtlk 04/2023/17
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בישראל כמעט 3 מליון יחידות דיור. בישראל יכולת הפקת חשמל גבוהה בישראל יכולת יצור גז גבוהים. ישראל משקיעה המון בבניה כולל בתי חולים/מוסדות לימוד/ סלילת כבישים/מסלולי רכבות/ רכבות תחתית/מסלולי תחבורה ציבורית/מנהרות/מחלפים/ מתקנים ליצור חשמל/אגירת מים/ הולכת מים/התפלה. יצירת משרדים/שטחי מסחר/ ואיזורי תעשיה.כמות התירות.ושדות התעופה מלאים.הנמלים הופרטו. והסיכונים לפתור את בעית אספקת הסחורה דרכם מתפוגגת אז איך לעשות...מיתון ? למה צריכים להעלות ריבית.? כאחוז האבטלה נמוך.והאינפלציה אומנם עלתה.
    סגור
  • האינפלציה גבוה וזה הורג את מעמד הביניים ומטה
    אוהד 04/2023/17
    הגב לתגובה זו
    0 1
    שאין להם נכסים ריאלים, הכל מתייקר סביבם והמשכורת נשחקת
    סגור