השוק

השיחה של נתניהו ומודי'ס: ב-100 ימים חזרנו עשורים אחורה | טור שישי

שנים עמלה הכלכלה הישראלית כדי להימדד על פי פרמטרים בינלאומיים מקובלים ולהפוך לחברה מהמניין במשפחת הכלכלות שראויות להשקעה בלי ערבות ממשלת ארה"ב והנה, שיחת הטלפון אתמול של נתניהו והרצוג למודי'ס המחישה, אנחנו כבר לא שם. ולא משנה מה הם יגידו - דירוג החוב של ישראל בפועל כבר ירד | טור שישי
ניצן כהן |  36
בנימין נתניהו ויריב לוין (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)
מערכון אלמותי של "החמישיה הקאמרית" הראה אצנים נערכים למרוץ. כל אחד בנוי לתלפיות. כל אחד יכול לשבור שיא עולם. והנה בין שורת האצנים מתאמן לו דב נבון, הישראלי הצנום שאיך נגיד את זה בעדינות. אין לו סיכוי. כשהשופטים נערכים להזנקה פונים אליהם שני עסקנים יהודים/ישראלים, משהו כמו שליחי סוכנות ומבקשים מהשופטים לתת לדב נבון הצנום להתחיל לפני כולם, כדי לתת לו יתרון לא ספורטיבי.
כשהשופט המזניק לא מבין מה הם רוצים ממנו הם פונים ללב שלו ולאט לאט זה מידרדר עד שהם מאשימים את המזניק באנטישמיות, לא פחות ולא יותר. המשל ברור, גם הנמשל ואיך זה קשור למופע המוזר של ראש הממשלה בנימין נתניהו והנשיא יצחק הרצוג בימויים האחרונים? בהמשך.

דירוג האשראי של ישראל יתפרסם היום בערב והאמת היא שלדירוג הרשמי אין כל משמעות, להוציא את אלה שלא מאמינים למה שעיניהם רואות ומה שאוזניהם שומעות. צריך להיות עיוור כדי לא לראות מה קורה בשוק האג"ח ובשוק המט"ח. צריך להיות עיוור למחקרים המתקדמים של בנק ישראל ולהמלצות שמוציאים בבנקים (הזרים והמקומיים) ללקוחות שלהם.
בנק ישראל הוציא לא מזמן מחקר מעודכן ומהימן שמראה כי פרמיית הסיכון שלישראל עלתה. איך הבנק ראה את זה? פשוט מאוד, שימו לב לתשואות האג"ח הממשלתיות של ישראל ואחר כך תבדקו כיצד עליית התשואות הזו השתרשרה לאג"ח הקונצרני שמדורג גבוה ולאט לאט תרדו במורד הדירוגים עד שתראו אגרות חוב של חברות לא רעות בכלל שנסחרות בתשואות של כמעט 10%.
עכשיו, היינו יכולים להניח שבתשואות כל כך גבוהות הבנקים ובתי ההשקעות יתחילו לאסוף סחורה וייקבעו תשואות סביב ה-8% ואולי אף 10%. אבל הם לא עושים את זה בעיקר בגלל החשש שהתשואות עוד לא אמרו את המילה האחרונה ולהוציא רכישות בשוליים של אג"ח שבאמת אפשר לקחת את הסיכון בהן, המוסדיים מתרחקים כרגע מהשוק הזה וזה אומר - פרמיית סיכון.
נמשיך. לפני התחלת תהליך המעבר של ישראל מדמוקרטיה סוערת ובריאה  (פחות או יותר) הדולר נסחר סביב רמת ה-3.4 שקל. מה שהשפיע על המסחר היה זרם הדולרים שמגיע מיצוא הגז והיצוא המשמעותי של תעשיית ההייטק. והנה אנחנו נמצאים כרגע סביב רמות ה-3.65 שקל לדולר בלי שקרה שום דבר כלכלי אמיתי אלא רק הידרדרות של ישראל לדמוקרטיה נכה.
עמותת טק-ניישן ערכה סקר בין כמעט 900 חברות טכנולוגיה ישראליות וממנו עלתה תמונה מזעזעת. כמעט שליש מהחברות דיווחו שמשקיעים זרים פשוט ביטלו איתם פגישות. זה לא שם נפגשו איתן ולא הסכימו להשקיע, הם פשוט לא רצו פגישה. משהו על פרמיית הסיכון של ישראל כבר אמרנו?
ועכשיו נעבור לדובדבן שבקצפת. דירוג האשראי של ישראל. הקונצנזוס מדבר על כך שהדירוג של ישראל לא ירד - כרגע לפחות. הכלכלה הישראלית עדיין חזקה. היא מידרדרת, אבל חזקה. מה כן ישתנה? תחזית הדירוג וזה אומר שכולם מבינים שכרגע ישראל מסוגלת לעמוד בחובות שלה ואם ניקח בחשבון את העלייה בפרמיית הסיכון אז המשקיעים יסכימו להלוות לה עוד כסף בריבית הנכונה, אבל לגבי העתיד? צריך להסתכל אחרת על הכלכלה הישראלית. כך לפחות הקונצנזוס.
אז עדיין אנחנו לא יודעים מה יכתבו כלכלני מודי'ס אבל התגובה המוזרה של בנימין נתניהו אתמול שגרר איתו את הנשיא הרצוג מדאיגה. לא פחות, ונסביר.
חברות דירוג האשראי הבינלאומיות נשענות על מוניטין משמעותי. הן סוקרות את הכלכלות שהן מדרגות (וזה אומר כמעט את כולן), נפגשות עם בכירי הכלכלה, קרי משרדי האוצר והבנקים המרכזיים. נפגשות עם בנקאים, משקיעים, משקיעים גדולים ובינוניים ובעיקר מנתחות את הנתונים הקשיחים. אלה שקשה להתווכח איתם.
אתמול התקשרו בנימין נתניהו והנשיא יצחק הרצוג לבכירי מודי'ס במטרה להשפיע על ההחלטה שלהם (שנזכיר: אנחנו לא יודעים מה היא - לפחות כרגע) . שיחות הטלפון ניסו לשדר רגיעה, אבל הן היו שיחות פניקה. ממתי מתקשר ראש ממשלה ונשיא מדינה לחברות הדירוג במטרה להשפיע על החלטות שלהן? מה אנחנו רפובליקת בבנות? מה חזרנו לעולמות שצריך להפעיל את החבר'ה מיד-ושם כדי לקבל הקלות בהחלטות השקעה? שוב צריך לפנות ללב החם והאוהב של יהודים יקרים בחו"ל כדי לזרוק כסף כאן בישראל?
במשך שנים גאוותה של ישראל הייתה שמי שמשקיע כאן יכול להרוויח כסף. במשך שנים ניסו בכירי הכלכלה המקומית לדחוף את ישראל למקום בו ניתן לבחון אותנו לפי פרמטרים בינלאומיים מקובלים, למרות סבבי הלחימה האינסופיים, למרות השכונה הקשה שאנחנו חיים בה ולמרות הכל - כולם שידרו החוצה שאנחנו נורמלים. בישראל  אפשר להרוויח כסף ולעשות עסקים כמו באיטליה, ביוון שלא לדבר על פריז, לונדון ושאר המרכזים המקובלים.
אז הנה הגיעה השעה בה לא פחות מראש הממשלה ונשיא המדינה שמסתובבים בחברות דירוג האשראי ומבקשים להחריג אותנו מהנורמליות. זה לא שהמספרים מדברים נגדנו, זה לא שכולם עיוורים להיחלשות הדמוקרטיה, זה לא שכולם עיוורים לכך שלהוציא שנה וחצי, ישראל הופכת להיות לעומתית לארה"ב - המעצמה הגדולה והחשובה בעולם. בת הברית החשובה ביותר שלנו. אלה דברי החלקות שירעיפו נתניהו והרצוג. הם יוסיפו תבלין יהודי יקר ונרדף ויחפשו את הכלכלן במודי'ס שיש לו שורשים יהודיים שניתן לנגן עליהם.
אז אחרי שסיפרנו את הסיפור הזה, לחשוב שרמת הסיכון של הכלכלה הישראלית לא עלתה, זו במקרה הטוב היתממות, במקרה הפחות טוב ניסיון להתל במשקיעים, והם לא סולחים כל-כך מהר על דברים כאלה. בטח לא החשובים שבהם. אז אם נחזור למערכון של ה"חמישיה הקאמרית" הרי שכעת הכל ברור, לאן הידרדרנו ב-100 ימים בלבד.
שיהיה בהצלחה לכולם.
תגובות לכתבה(36):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 22.
    העיתונות נעלמה - יש רק מוכרי כתבות (ל"ת)
    יהלי 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 21.
    איפה ביבי של יתנו יקבלו לא יתנו לא יקבלו
    דוד 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    גם נתן הכל וגם לא ביקש כלום בתמורה יהודים שגם לא ילמדו וגם לא ישרתו את המדינה ולא ישרתו אחר כך במיסים זה לא מודל כלכלי מוצלח. ואל תאשימו את המפגינים. העולם לא עיוור , רואה את המהפכה בדיוק כפי שהיא. קומץ משיחי טרללי ללא ליבה שנהיה רוב רוצה להחליט עבור האמריקאים על מדיניות החוץ ובתקיפה באיזור. המציתים הפירומנים כבר מוחרמים בארצות הברית, אל תשימו עליהם עוד ז'יטונים
    סגור
  • 20.
    עוד נבוא חשבון עם המושחתים! הם ישלמו ביוקר !!!!!! (ל"ת)
    יוסיפון 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    סגור
  • 19.
    חרטטנים . לפני נתניהו היתה כאן כלכלת תפוזים ואשכולייות (ל"ת)
    קיבוצניק 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    1 0
    סגור
  • 18.
    הרס כלכלת המדינה
    צצה 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    ביבי הורס את כלכלת המדינה.עוד קצת וזה יהיה מצב "אל חזור"
    סגור
  • טען עוד
  • 17.
    דירוג אשראי
    יוצמח בוידם 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כרגיל אצל מחריבייהו ותומכיו הכביש אשם הגשם אשם
    סגור
  • 16.
    לא נשכח ולא נסלח שחזרנו עשרות שנים אחורה
    מעשיהו 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עוד נסגורעם הימין חשבון על הנזק שהם עשו למוניטין של המדינה... דרעי גפני סמוטריץ נתניהו היכונו לתביעות אישיות שתצטרכו למכור את הרכוש שאגרתם על חשבוננו...
    סגור
  • 15.
    ההפגנות - סימן לדמוקרטיה
    מילואימניק 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לצערי ההפגנות היו אחד הסימנים לכך שעדיין יש פה דמוקרטיה, אני חושב שזה אפילו צוין בדו"ח ואני מהמר שביבי השתמש יופי בקלף הזה בשיחת טלפון ההיסטרית שלו. בטח יפטר מישהו באגף ההסברה, אחרי השיחת טלפון לא יכולות לטעון שאין משמעות לדירוג, אחרת למה התאמץ להשפיע עליו... סינדל את עצמו יופי
    סגור
  • 14.
    להירגע !
    יניב 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 1
    עלק חזרנו עשור אחורה חח תהיה כתב רציני ולא מוטה פוליטית מדובר על חזרה של שנה אחורה וזה כבר מגולם בשוק . מצב ביטחוני לא טוב , והפגנות לא עושות טוב למרות זאת דירוג מודיס נישאר כפי שהוא רק האופק השתנה ליציב !!!!!! להירגע עם מה שהשמאל מנסה לעשות , בסוף הכלכלה תנצח ומי שמוציא דיבתה רעה של הארץ הקטנה והיחידה שלנו יישלם בענק ! בזה אין לי ספק.
    סגור
  • 13.
    100 יום
    אפי 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ב100 יום ביבי הצליח להרוס את המדינה מה שלא הצליחו אויבנו ב75 שנה
    סגור
  • 12.
    סמרטוט אחד בשם יריב לוין
    אלון 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יוריד אותך שאולה ואתך גם את המדינה.
    סגור
  • 11.
    ביבי רוצח את המדינה !!!
    קול 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא גומרים את החודש לא יכולים לשלם משכנתא נהרגים אנשים כי האוייב מרגיש שנחלשנו ביטול הסכם עם אירן הביא פצצת אטום שנתיים יותר מהר !!! הביא שנאה בין אחים
    סגור
  • 10.
    עמירם סיוון ואזרח מודאג.
    סי.ג.ר 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    בדיוק כמו מאשימיהו, חוץ ממהלכי הממשלה להפוך לקיסרות, שזו הסיבה, מאשימים את התוצאה למהלכים ההזויים.
    סגור
  • 9.
    תודה לשמאל
    חנן 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל חתר להורדת הדירוד כדי לומר אמרנו לכם, ליצור אווירה עויינת למימשל בישראל כהכנה לרצון רכישת קולות בבחירות הבאות צעד של תמות נפשי עם פלישתים או הוצאת עין אחת לעצמו כדי להוציא שתי עיניים לימין,עברנו את פרעה נעבור גם את הפרעונים החלשים .
    סגור
  • 8.
    אזרחים שטעו
    טופז 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שבחרנו בליכוד...האמנו בביבי אבל טעינו
    סגור
  • 7.
    עיטונאי מר דרוקר
    רובין חיים 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    דרוקר אתה קורא לעצמך עיטונאי אתה מכרתה את העם שלך תמורת נזיד עדשים ואתה קורא לעצמך עיתונאי
    סגור
  • 6.
    יש לנו ביבי זה הכי חשוב ! מה חשוב דירוג האשראי
    ליכודניקית לשעבר 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל עושה מרד? זה לא ממשלת הימין מלא-מלא שמנסה להשליט דיקטטורה? וחוק במתנות מה זה אם לא דיקטטורה, למה לנבחר ציבור מותר מה שלקופאי בסופר אסור, לקבל טיפים שמנים? גם אנחנו חולים ובמשפטים ובסיפורים אבל הולכים לעבוד כמו חמורים ומשלמים גם מיסים כדי לשלם לאדונים מלונות 5 כוכבים.
    סגור
  • 5.
    2 סוכנויות דירוג השאירו את ישראל באותו מקום
    נחום 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עם אופק חיובי. למה להגזים ולשקר??
    סגור
  • 4.
    התשובה אצל נתניהו מוכנה
    ירחמיאל 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    השמאל האנרכיסטי אשם ברגע שיעלמו הכל יסתדר הכסף הרע יוצא ובמקומו יהיה הכסף הטוב
    סגור
  • 3.
    בנתים תשואות האגח של בארצות הברית גבוהות מישראל
    דרוג מודיס בסכנה 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עובדתית התשואות על האגח של ממשלת ארצות הברית גבוהותהיות מאגח ממשלת ישראל, השמאלנים עושים הכל לפגוע במוניטין הישראלי ובכל זאת ממשלת ארה"ב משלמת ריבית גבוהה יותר למלווים ממשלת ישראל. עכשיו הכותב מודאג, מה אם חלילה מודיס לא יגיעו למסקנה שההלכה הדמוקרטיה ולא יורידו את הדרוג? הוא מכין אותנו לקטסטרופה הזו מבחנית השמאל, שמושע בירידת הדרוג הישראלי ומסכם עוד בפתיח: ו"לא משנה מה הם יגידו - דירוג החוב של ישראל בפועל כבר ירד". אתם מבינים? לשיטת ניצן כהן אם מודיס יורידו דרוג, הם אחלה, ואם לא, אז הם לא שווים. אין ספק: דרוג מודיס בסכנה.
    סגור
  • 2.
    והכל בזכות מרד השמאל שעושה BDS למדינה
    עמירם סיוון 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    16 43
    ההשפעות החיצוניות כמו אינפלציה וריבית ומצב הנדלן וההייטק לא קשורות לפוליטיקה אלא מושפעות מהעולם. זה שהמשקיעים נזרים חוששים זה בגלל הפחדות ואלימות השמאל
    סגור
  • אלף הפחדות זה כלום לעומת המחיקה של חווארה. (ל"ת)
    בעז 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • ממש
    עמיחי 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אין שכל אין דאגות ! רק אנשים שטופי מוח יאמינו שהאופוזיציה יכולה לשנות כך את הכלכלה.איפה הממשלה ???יכול להיות שמר אשף הקלקלה הצליח לקלקל כל כך ?וכל כך מהר!אכן שאפו גדול לממשלה הזאת ולעומד בראשה.אירן מבסוטה.
    סגור
  • הכי קל אה טמבל? (ל"ת)
    אא 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • לא קראת מה מודיס כתבו?
    המבדיל 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סוכנות מודיס כתבה בפירוש: המצב של ישראל היה מצוין עד עכשיו, אלא שפעילות הממשלה בתחום החוקתי והמשפטי תובלי לירידה בחוסן הפיננסי של ישראל. הם הצביעו במדויק על הבעיה הממשלה (ולא השמאל)
    סגור
  • להאשים לא יעזור לך
    גיא 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    יש ראש ממשלה הוא אחראי על הכול , אם הוא היה ראש ממשלה טוב היינו רחוקים מהמצב הזה .....
    סגור
  • כן, תאשים את הילד שצועק שהמלך הוא עירום
    יונה פעמונה 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    המלך עירום והפיכתה של מדינת ישראל לדיקטטורית בה אין רשויות נפרדות אלה רשות אחת השולטת בכולם מלחיץ משקיעים שמעדיפים לא להסתכן.
    סגור
  • הפוך
    אבי 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא חשבת שאולי הממשלה מחלישה את הכלכלה יש להם 64 מנדטים הם הרוב הם השולטים . מה לא ברור?
    סגור
  • 1.
    השמאלנים מחלישים את מדינת ישראל
    אזרח מודאג 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    14 43
    הפגנות השמאל עשו נזק גדול מאד מול אויבי ישראל ובגללם ירי הרקטות מלבנון והפיגוע הקשה בבקעת הירדן
    סגור
  • למגיב 1
    גולן 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    עד כמה יכול אדם להתדרדר,שנאתך הקיצונית לשמאל מעידה על אי יכולתך לחשוב עצמאית,מצב הכלכלה התדרדר וחתדרדר כי שלטון הימין ובראשו נתניהו אינם מבינים את החמרה של מעשיהם ,כי הם באמוק לדרדר את הדמוקרטיה לדיקטטורה,ואין זה קשור לשמאל,שלטון לא אחראי של העת הזו מצד הליכוד ושותפיו הסחטנים יביא את ישראל לקריסה כלכלית שגם איש כמוך שונא שמאל ייפגע,אין שכל אין דאגות.
    סגור
  • אל תען כסיל כאיוולתו פן תדמה לו גם אתה (ל"ת)
    מעשיהו 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • רק השמאל אשם. אני ימני וותיק בהפגתנו
    אפללו 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    והמשיך להפגין נגד הרוע שבא עם ממשלת הפושטקים!
    סגור
  • ביביי
    רונה 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כול הימין ממש סוגד לביביי השמאל השפוי לא יפסיק עד שביביי יבין שהרס את המדינה שיפרוש כבר בבקשה התעייפנו ממך לך כבר בבקשה
    סגור
  • תעיפו את ביבי ותראו איך אנחנו מתחזקים (ל"ת)
    ביבי אוייב המדינה 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • עד מתי?
    עופר 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    כמה אפשר להיות עוורים ולהאשים את כל העולם חוץ מהממשלה האיומה הזו שרוצה להפוך אותנו לדיקטטורה דתית ופשיסטית
    סגור
  • ללא הפגנות השמאל, יש מצב שהחקיקה לעבר דקטטורה הייתה נמש
    חלוצה 04/2023/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ודירוג האשראי הנמוך שהיית מקבל היום ממודיס היה רק ההתחלה של הצרות שלך.
    סגור