מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

השקעות בזמן מלחמה: מה חשוב לדעת? פרלמנט הסוכנים מנתח

פרלמנט הסוכנים של אתר ice והפניקס מאגד 6 אנשי מקצוע ועושה לכם סדר בסוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות. והפעם: השקעות בזמן מלחמה

בשיתוף הפניקס | 
שוקי לוי (מימין), דורית גוב ארי, עוז קטנה, ליאת שהם, רוי אנג'ל וחיים אוזן (צילום shutterstock, פרטי, באדיבות דורית גוב ארי, באדיבות עוז קטנה, FLASH 1 באדיבות WISE FP)
במסגרת פרלמנט הסוכנים של אתר ice והפניקס, מנתחים 6 סוכנים סוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות ועשויות להעסיק את ציבור המשקיעים הישראלי. והפעם: השקעות בזמן מלחמה. מלחמת חרבות ברזל כבר חצתה את רף 300 הימים, כשהמציאות הנוכחית מאופיינת בחוסר ודאות ברבים מתחומי החיים. הגזרה הכלכלית מספקת דוגמה מובהקת, כשחוסכים ומשקיעים שואלים עצמם כעת האם נדרש לבצע שינויים בתמהיל ההשקעות לנוכח המצב המורכב? פרלמנט הסוכנים מסביר.
רוי אנג'ל וחיים אוזן 
מתכננים פיננסים ובעלי סוכנות 
 WISE FP

"בתקופה האחרונה מתמודדת מדינת ישראל מול אתגרים רבים – ובכלל זה מתקפת הטרור של ה-7 באוקטובר והחשש מפריצתה של מלחמה אזורית – שמן הסתם משפיעים גם על הכלכלה. לאורך החודשים האחרונים פונים אלינו לקוחות בשאלה איך להתנהל בתקופה הזו והאם נדרש לשנות את הרכב תיק ההשקעות?
ובכן, התשובה טמונה ביסודות שעל פיהם תיכננו ובנינו את תמהיל החסכונות הכולל שלנו – בין אם מדובר בקרן הפנסיה, קרן ההשתלמות או תיק ההשקעות. הרציונל כאן נוגע לתכנון יסודי מראש: להגדיר טרם הכניסה להשקעה את רמת הסיכון, את טווח ההשקעה ומטרתה – בהתאמה לפרופיל המשקיע.
באופן הזה, השקעה המוגדרת לדוגמה לטווח קצר, מלכתחילה לא תפנה אל אפיק שעשוי להיות תנודתי מדי בתרחיש כמו מלחמה. בהשקעה כזו הכסף יכול להיות מנוהל באפיקים סולידיים, כשהיום גם קיימות אפשריות נוספות לאור הריביות שמציע שוק האג"ח.
מנגד, השקעות לטווח ארוך, עשויות להיות גם ברמת סיכון גבוהה יותר לפי רצון הלקוח, כשהמיקוד בהן הוא פחות על הכאן והעכשיו אלא על פרקי זמן ממושכים יותר. בהשקעות מסוג זה, המשקיע מצפה לתשואה גבוהה יותר לאורך זמן, כשטווח ההשקעה הוא לכמה וכמה שנים – מה שמאפשר, בין היתר, לשלב מניות בתיק ההשקעה, בהתאם לרצון וההתאמה ללקוח.
השורה התחתונה היא שתכנון אישי ויסודי המותאם לצרכי ההשקעה שלנו, מטרתו להתכונן עד כמה שניתן, למצבים של תנודות בשוק ההון ואולי אף להפוך אותן להזדמנויות – ולהיפך: תכנון לקוי, במסגרתו נבנה למשקיע תמהיל השקעות ברמת סיכון שאינה תואמת את צרכיו ואת צרכי התא המשפחתי שלו, עלול להציף חוסר איזון בתיק ולייצר לחץ ובלבול אצל המשקיע". 
דורית גוב ארי 
מתכננת פיננסית בכירה

"כמתכננת פיננסית ותיקה, אני זוכרת שמיד אחרי ה-7 לאוקטובר התחילו לפנות אליי לקוחות רבים. הלקוחות תמיד התחילו את השיחות בהתנצלות: 'הכל בסדר אצלך?', 'אפשר לדבר עכשיו?', 'את עובדת?', 'אני מצטער שאני פונה עכשיו, אבל...' – כמעט מכל השיחות קיבלתי את התחושה, שלמרות המשבר הכלכלי שנוצר, הלחץ הרב והתנודות בבורסה, אנשים פשוט הרגישו נבוכים לפנות אליי עם 'השטויות שלהם' בזמן מלחמה.
משבר כלכלי מביא איתו חוסר יציבות ומצבי קיצון מטרידים, אך לפני שמתייחסים להיבטים הכלכליים, נדרשת הכרה בעובדה שמשבר כזה משולב בהרבה מאוד התמודדויות נוספות – כגון מצבים נפשיים לא פשוטים, חוסר ודאות, חרדות קשים, תסכול וחוסר אונים.  מעבר לזה מצב מלחמה, עלול להוסיף קשיים נוספים: פחד פיזי, דאגה לקרובים, דאגה למקום מגורים ראוי ובטוח – ובמקרים קיצוניים חס וחלילה, גם התמודדויות עם פציעות ושכול.
לכן גם כאשר מתנהלת מלחמה, נדרש לפעול באופן שקול ואחראי, מתוך הגיון ושיקולים כלכליים ולא מתוך אמוציות – כשצריך לתת מקום גם לשאר הדברים שאיתם אנחנו מתמודדים. חשוב לשים לב:
 
  • להיעזר באנשי מקצוע מנוסים ש'חיים את השוק' בצורה יומיומית, ויודעים להתאים בזמן אמת את הפעולות לצרכינו האישיים.
 
  • לא לפעול בצורה נמהרת ופזיזה. על פי רוב, אין צורך לשנות ובוודאי שלא בצורה קיצונית את רמת הסיכון איתה הגענו לתקופת המלחמה. במקרים לא מעטים אותם שינויים שאנשים מבצעים במהלך אירועי קיצון, עלולים לפגוע ברווחיות לשנים ארוכות.
 
  • לאמץ את עיקרון הפיזור והאיזון, כלומר  לחלק את כספינו בין כמה אפיקים שונים. לדוגמה: בארץ ובחו"ל, בחשיפה למט"ח ולמטבע המקומי, ובחלוקה נכונה בין נכסים שונים כמו מניות, או אג"ח. באופן הזה בזכות הפיזור, ההשקעה עשויה לאזן את עצמה.
 
  • שמירה על נזילות של חלק מהכספים, פירושה יצירת ביטחון כלכלי. בהקשר הזה כדאי לזכור כי מלחמה יוצרת גם הזדמנויות שנוכל לנצל במקרה הצורך.
 
  •  אופטימיות וראייה ארוכת טווח. אמנם המלחמה הנוכחית שונה בכל קנה מידה ממלחמות קודמות – אך אם בכל זאת למדנו משהו ממלחמות עבר, זה שלאחר מלחמות ישראל (מלבד יום כיפור) לרוב הייתה עליה מהירה של השוק, אפילו מעבר לרמה שלפני המלחמות. אז קצת אופטימיות... בסופו של דבר גם המלחמה הארוכה הזו תהיה מאחורינו".


שוקי לוי
מתכנן פיננסי, מנכ"ל סוכנות S.L.F.P
 

"ראשית, מדינת ישראל מיום הקמתה הייתה מוקפת אויבים, כך שמלחמות בעצימויות ותדירויות משתנות הן דבר שבשגרה פה לצערי. נכון, ישראל היא אמנם שוק קטן, אך ישנו בתחום ההשקעות מושג או תופעה שנקראים 'הטיית בית'. המשמעות: אף שישראל היא לא שחקן גדול ביחס לעולם, חלק ניכר מההשקעות של הישראלים כנראה יושקע פה בארץ.
כמתכנן פיננסי אשר מסתכל על צרכיו האישיים של כל לקוח ולקוח, אני חייב להפנים את הנתון הזה – ובעיתות מלחמה, לשקול להפנות לחו"ל חלק מכספי ההשקעה – וזאת כדי לפזר את הסיכונים בצורה מיטבית, הן בפן הגלובלי והן בפן הסקטוריאלי. לדעתי, לא נכון להזיז את תיק ההשקעה כולו מעבר לים, מכיוון שגם בתקופות לחימה יש בארץ חברות איכותיות אשר ראויות להשקעה ומניבות ערך".
עוז קטנה
מתכנן פיננסי ופנסיוני, ארבע עונות תכנון פיננסי

"ניהול השקעות בזמן מלחמה הוא אתגר שמחייב התייחסות רגישה, זהירה ואסטרטגית. בראש ובראשונה, צריך לשמור על קור רוח ולא לבצע החלטות פזיזות מתוך לחץ. בתקופות של אי ודאות כמו מלחמה, שווקים פיננסיים נוטים להיות תנודתיים, ועל כן יש להימנע מפאניקה וממכירת נכסים תחת לחץ.
היסטורית, לאחר תקופות מלחמה, השווקים הפיננסים מגיבים בדרך כלל בצמיחה. מכאן שלרוב עדיף לשמור על ההשקעות תוך התאמתן למצב ולטווח ההשקעה, ולא למהר לפעול מתוך פחד. כמובן שחשוב להדגיש שכל תיק השקעה לגופו, ואף פעם אין ערובות שתמיד יבטיחו הצלחה.
במצב העניינים הנוכחי, בזמן שהמלחמה ממשיכה להתארך, יש להיערך לתקופה של תנודתיות ולא למהר לבצע שינויים קיצוניים בתיק ההשקעות. במרבית המקרים, שמירה על אסטרטגיה מתוכננת תסייע לעבור גם את התקופה הזו בצורה אחראית יותר.
בכל מקרה, תמיד מומלץ לבחון את תיק ההשקעות תוך כדי תנועה ולהעריך את מידת הסיכון שבו. ייתכן שכדאי להקטין חשיפה לנכסים בעלי סיכון גבוה ולהעדיף השקעות סולידיות יותר, כמו אג"ח או מניות של חברות יציבות ומבוססות. כמו כן, כדאי לשקול פיזור נאות של השקעות בין סקטורים שונים ושווקים גיאוגרפיים שונים, כדי לצמצם סיכונים. כמו כן, ישנם גופים המרוויחים מתקופות לחימה, כמו תעשיות ביטחוניות – ומכאן חשיבות של פיזור ההשקעות תוך התחשבות גם באפיקים כאלה".
ליאת שהם 
מתכננת פיננסית
 
"כמתכננת פיננסית היום, וכמי ששימשה יועצת השקעות למעלה מ-17 שנים בעבר, אני יכולה להמשיל את ניהול ההשקעות בזמן מלחמה לניווט ספינה בים סוער: הרוחות משתוללות, הגלים גבוהים והראות מוגבלת.
אם לפני המלחמה גובשה אסטרטגיית השקעה והתיק הותאם לצרכים האישיים של הלקוח, תוך התייחסות לרמת הסיכון והגדרת תקופה ההשקעה – הרי שרצוי לשמור על קור רוח ולהימנע מפעולות נמהרות. בתקופה המאופיינת בלא מעט סימני שאלה, הלחץ והפאניקה עלולים להיות אויב גדול של ההשקעה – ולכן חשוב להישאר רגועים אך שקולים, ולהתייעץ עם איש מקצוע בעל רישיון. הנה כמה דגשים להתנהלות שקולה:
 
  • הסתכלות לטווח ארוך, כי צריך לקחת בחשבון שמלחמה היא מצב זמני.
 
  • פיזור הסיכונים. פיזור ההשקעות בין אפיקים שונים יכול לסייע בהקטנת הסיכון במצבי  קיצון כמו מלחמה.
 
  • התייעצו עם מומחה, ואם נדרש התאימו את תיק ההשקעות למצב המשתנה ולרמת הסיכון האישית שלכם.
 
לסיכום: מלחמה היא מצב זמני, לא קבוע. אם גיבשתם עוד טרם המערכה הצבאית אסטרטגיית השקעה המתאימה עבורכם, הקפידו על כללי האצבע: להישאר רגועים, להסתכל לטווח ארוך, לפזר סיכונים, ובכל סוגיה להתייעץ עם מומחה".
צילומים: FLASH 1 באדיבות WISE FP, באדיבות דורית גוב ארי, צילום פרטי, באדיבות עוז קטנה 
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור לעיל מובא מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם או במוצרים פנסיונים כלשהם וכן, אין לראות באמור הבטחת תשואה. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני ו/או מס ו/או כלכלי המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. המידע כולל ניתוח כלכלי למצב הקיים בשוק והינו בגדר השערה בלבד ונשען על אומדנים והערכות הנכונים למועד המוצג ושמטבע הדברים, אפשר שיתבררו כחסרים או בלתי מעודכנים וכן עלולים להתגלות סטיות בין ההערכות המובאות במידע לבין התוצאות בפועל. ובכל מקרה אין החברה מתחייבת על דיוקו ו/או שלמותו ו/או היותו רלוונטי למקרה זה או אחר. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. פורסם ביום 21.8.2024.
(בשיתוף הפניקס)
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה