מחיסכון להשקעה:  כל מה שצריך וחשוב לדעת במעבר מחיסכון להשקעה

מה מביא את הישראלים להשקיע ב-S&P 500? פרלמנט הסוכנים מנתח

פרלמנט הסוכנים של אתר ice והפניקס מעלה הילוך – בכל פינה ננתח ביחד עם 5 אנשי מקצוע סוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות. והפעם: מה הופך את מדד ה-S&P 500 לפופולארי עבור המשקיעים הישראלים?

בשיתוף הפניקס | 
אלעד יחזקאל (מימין), רועי גפן, ניב פרגל, ירון משיח, דוד כהן (צילום פרטי, תומר שלום, סטודיו תומאס באדיבות קבוצת יו-פירסט, באדיבות דוד כהן Delta - בית לתכנון פיננסי)
פרלמנט הסוכנים של אתר ice הפניקס הוא מדור חדש, במסגרתו מנתחים 5 סוכנים סוגיה כלכלית-פיננסית הנוגעת לתחום ההשקעות ועשויה להעסיק את ציבור המשקיעים הישראלי. הפינה השנייה  פינה מספר 2 של הפרלמנט עומדת בסימן מדד ה-S&P 500 האמריקאי – מדד ניירות ערך הכולל מניות של 500 תאגידים – אשר הפך בשנה האחרונה לפופולארי בקרב רבים מהמשקיעים בישראל. מה הופך את המדד לאפיק מבוקש, ומה נדרש להביא בחשבון לפני שניגשים להשקעה? פרלמנט הסוכנים עם התשובות.
אלעד יחזקאל 
מתכנן פיננסי, פנסיוני וביטוח

"S&P 500 ממלא תפקיד מרכזי כמעט בכל תיק השקעות – הן במוצרים הפנסיוניים והן בכספים פנויים. כמדד מבוקש, אני מאמין שנכון לשלב אותו בניהול ההשקעות – אך עם זאת, מדד זה לדעתי לא יכול לעמוד לבדו בתיק ההשקעות. היות ורמת הסיכון בו גבוהה, עם חשיפה רבה למניות ומט"ח, יהיה נבון יותר לפזר את ההשקעה גם גאוגרפית וגם סקטוריאלית באופן יחסי.
כבעל מקצוע בשוק ההון, וכמי שחי את עולמות המדדים וקרנות הסל ברמה היומיומית במשך יותר מ-15 שנה, אני יכול לומר שתפקידו של מתכנן פיננסי מקצועי הוא לבחון לא רק את המדדים, אלא גם את החברות השונות שבאמצעותן מתבצעת ההשקעה. אני סבור כי שילוב נכון של מוצרים פאסיביים יחד עם ניהול השקעות אקטיבי, צפוי לתת ללקוח ערך מהותי יותר לאורך זמן ובהתאמה מרבית לצרכיו".
דוד כהן
שותף ב-
Delta – בית לתכנון פיננסי

"מבחינתי, כלל ראשון בהשקעות וניהול סיכונים הוא פיזור. מדוע? כל עוד אין לנו כדור בדולח, לעולם לא נדע מה יהיה המדד או המדינה בה ירשמו הביצועים הטובים ביותר. כמו שאני דואג שלקוחותיי יהיו מנוהלים במספר בתי השקעות, כך אני נוהג גם בחלוקת ניהול ההשקעות בין המדדים השונים.
להיות חשוף למדד אחד בלבד, זו טעות לדעתי – ולמרות שמדד ה-S&P 500 הניב תשואות מעולות בשנה האחרונה, זה כמובן לא מעיד על העתיד. בהקשר הזה חשוב לזכור שקיימים מדדים אחרים שרשמו אפילו תשואות גבוהות יותר. רמת הסיכון ב-S&P 500 היא גבוהה לטעמי – לא רק כי מדובר במדד אחד בלבד, אלא משום שהזינוק בו נבע בעיקר מתשואת יתר של כמה מניות מובילות במדד, בעוד שאחרות היו בתשואה נמוכה יותר או שלילית.
במסלולי מניות מנוהלים (אקטיביים), מנהלי ההשקעות יכולים לבצע  שינויים בין המדדים השונים: ישראל, אירופה, שווקים מתעוררים וכמובן ארה"ב (על כל מדדיה), כמו גם בגובה החשיפה למניות בהתאם לתנאי השוק. בנוסף, החשיפה ל-S&P 500 כרוכה ברוב המוחלט של המקרים גם בחשיפה לדולר, שזה עוד מרכיב סיכון שרוב המשקיעים לא נותנים עליו את הדעת. ב-2023 הדולר עזר למשקיעים (בעיקר בעקבות הרפורמה המשפטית והמלחמה), אולם גם טובי האנליסטים לא יוכלו לדעת מה צופן העתיד בגזרת המטבעות".
ניב פרגל
סוכן ביטוח פנסיוני,
מנכ"ל קבוצת יו-פירסט

"כמנכ"ל סוכנות ביטוח, אני מאמין שגישה פאסיבית להשקעות, בדגש על מדדים רחבים כמו מדד ה-S&P 500, היא אסטרטגיה נכונה לטווח הארוך עבור רבים מן המשקיעים. אני מאמץ את גישתו של איל ההון האמריקאי הנודע, ג'ון בוגל, הדוגלת בפשטות, מינימום עמלות ועקביות – גישה שהוכיחה את עצמה לאורך זמן.
אני מבין את הבאזז סביב מדד ה-S&P 500 – וזאת מכיוון שהוא מציע חשיפה רחבה לכלכלת ארה"ב, ומאופיין בפשטות ניהול, בביצועי עבר טובים באופן יחסי, ובעלויות נמוכות ברוב המקרים ביחס לניהול אקטיבי. עם זאת, אסור לשכוח שהשקעה במדדים רחבים אינה חפה מסיכונים. תנודות בשוק עלולות להוביל לירידות משמעותיות, וחשוב להיות מוכנים לכך – הן מהבחינה הפסיכולוגית, והן מהבחינה הפיננסית. יש להביא בחשבון כי מדד ה-S&P 500 עלול לחוות ירידות ערך משמעותיות בטווח הקצר. על כן, חשוב מאוד לגוון את תיק ההשקעות עם נכסים אחרים ולא להסתמך רק עליו.
טיפ חשוב ממני: לפני שקופצים על עגלת ה-S&P 500, חשוב להעריך את רמת הסיכון ואת היעדים הפיננסיים שלכם. מומלץ להתייעץ עם יועץ השקעות מוסמך ומיומן – שיעזור לכם לבנות תיק השקעות מותאם אישית, תוך התחשבות בגורמים כמו גיל, מצב משפחתי, אופק השקעה וסכום ההשקעה. לסיכום: הפנייה מצד לא מעט ישראלים לעבר ה-S&P 500 לא מפתיעה אותי, אך חשוב להשקיע בצורה מושכלת תוך הבנת הסיכונים הכרוכים בכך".
רועי גפן
סוכן ביטוח פנסיוני, שיאים לרופא
 "הנהירה של ישראלים רבים למדד ה-S&P 500 מובנת. בכל זאת, מדובר במדד פופולארי שהניב כ24% (ברוטו, במונחי דולר ארה"ב) במהלך שנת 2023. עם כל הכבוד, אין הרבה מנהלי השקעות שמצליחים להכות את המדד הזה. עם זאת, חשוב גם להבין שמדובר במסלול שרוב החברות בו הן אמריקאיות – ולפחות כרגע, ארה"ב היא המובילה בכלכלה העולמית.
לכן, באותה הנשימה נדרש גם להדגיש: השקעה במדד ה-S&P 500 לא מתאימה לכל אחד. בשורה התחתונה: זהו אפיק פופולארי, למשל כשמדובר בחוסכים צעירים. לדעתי, בעתיד הקרוב אנו צפויים להיחשף למסלולים מחקי מדד נוספים, וטוב שכך! יש מקום לעוקבי מדד דוגמת נאסד"ק, ראסל, MSCI WORLD ואחרים".
ירון משיח
מנכ"ל ובעלים, אופטימל סוכנות לביטוח

"אני סבור שהשיקול שמביא במרבית המקרים את המשקיעים הישראלים למדד ה-S&P 500, הוא מבוסס נתוני עבר, ולא שיקול מקרי. המשקיע שואף לקבל תמורה להשקעה – ובמקרים רבים היה מדובר בתמורה לא רעה בכלל.
כאשר בוחנים את ההשקעה ב-S&P 500 ביחס למסלולים אחרים, הרי שיהיו כנראה מסלולי השקעה שיכו את המדד הזה, אבל אין אפשרות לדעת מראש מי אלו יהיו. בהקשר הזה חשוב להדגיש כי תשואות עבר לא מעידות על תשואות עתידיות – זו לא סתם סיסמה או הצהרה, אלא עובדה. בענף שלנו מרגישים את זה באופן תמידי. מי שרוצה להוסיף עוד קצת 'פלפל' לתיק ההשקעה שלו, מוזמן להוסיף מנהל השקעות אקטיבי ולגוון את התיק גם בהשקעות שאינן פאסיביות. הבסיס, לדעתי, עדיין צריך להיות הפאסיבי.
מניסיוני בעולמות קרנות הפנסיה וההשתלמות, ניתן לחלק את ציבור החוסכים לשניים: אלו שהם 'מביני עניין', ואלו שאין להם ידע מוקדם. כדי להסביר ולפשט את התמונה עבור אותם חוסכים שאינם בקיאים, אפשר להראות טרקינג רקורד היסטורי, תוך התייחסות לאירועים גלובליים מוכרים (דוגמת המשבר הכלכלי של 2008, מגפת הקורונה ומלחמת רוסיה-אוקראינה) ולהסביר את השפעתם על ביצועי העבר. באופן הזה ניתן לפזר את סימני השאלה ביחס לעבר בקרב החוסכים".
צילומים: פרטי, באדיבות דוד כהן Delta – בית לתכנון פיננסי, סטודיו תומאס באדיבות קבוצת יו-פירסט, תומר שלום
למעבר למתחם המלא לחצו כאן
האמור מובא מטעם הפניקס חברה לביטוח בע"מ למטרת אינפורמציה בלבד ומובא כחומר רקע בלבד. אין לראות במסמך זה ובמידע ו/או הניתוח הכלולים בו הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך ו/או נכסים פיננסים ו/או פנסיוניים כלשהם או המלצה להשקעה באפיקים ספציפיים כלשהם ו/או במוצרים פנסיונים כלשהם. האמור לעיל אינו מהווה בשום צורה שהיא תחליף לייעוץ השקעות ו/או פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם. אין לראות במידע זה כעובדתי או כמידע שלם וממצה של ההיבטים הכרוכים בניירות ערך ו/או בנכסים הפיננסיים או הפנסיוניים המוזכרים בו. אין במידע על התשואות שהושגו בעבר בכדי להצביע על התשואות שתושגנה בעתיד או התחייבות לתשואה כלשהי. הפניקס חברה לביטוח בע"מ ו/או הפניקס פנסיה וגמל בע"מ עוסקות, בין היתר, בשיווק פנסיוני (ולא בייעוץ פנסיוני) ולהן זיקה למוצרים פנסיוניים ופיננסיים המנוהלים על ידן. פורסם בתאריך 9.6.2024.

(בשיתוף הפניקס) 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה