דיגיטל וטק

אחרי הפדיחה של בואינג: נאס"א מחליפה אותה ב-SpaceX של מאסק

החל משנות ה-80, בעקבות קיצוץ משמעותי בתקציב נאס"א, עברה מהפך והחל לעבוד עם השוק הפרטי כשהחברה שזכתה להשקעה הגדולה ביותר היא בואינג. כעת, לאחר שצמד האסטרונאוטים נתקעו בחלל בשל הפדיחה של בואינג, הפתרון המסתמן יגיע מ-SpaceX של אילון מאסק | כל הפרטים
עידו מור |  1
חברת SpaceX בבעלות אילון מאסק (צילום ויקיפדיה, flickr/ U.S. Air Force Academy)
החל מחודש יוני, בצל המשחקים האולימפיים בפריז, העולם כולו נשא את עיניו לתחנת החלל הבינלאומית והביע דאגה בקשר לגורלם של צמד האסטרונאוטים שנמצאים בה עכשיו ולא יכולים לשוב לכדור הארץ. 
האסטרונאוטים האמריקאים סאניטה וויליאמס ובארי ווילמור, הגיעו במהלך יוני לתחנת החלל. השניים, הגיעו לתחנה עם קפסולת ה-Starliner של חברת בואינג והם על פי התכניות המקוריות הם היו צפויים לחזור לכדור הארץ לאחר שהות של שבוע בלבד, אך ככול הנראה הם לא יוכלו לחזור לפני פברואר 2025. 
נכון לעכשיו, מתנהל דיון סוער במשרדי מינהל האווירונאוטיקה והחלל הלאומי של ארה"ב, סביב הסוגיה האם הקפסולה של בואינג תקינה ובטוחה ברמה מספקת על מנת להחזיר את השניים חזרה לכדור הארץ. בואינג מצידה ממשיכה להתעקש שהקפסולה שבנתה מסוגלת להשיב את צמד האסטרונאוטים בבטחה, אבל אם מסתכלים על שורת התקלות שנרשמו בכלים שלה אבל להבין למה נאס"א לא בוטחים בהם מלואם.
 
לצד החשיבות לשלומם של סאניטה וווילמור, הפרשה ממחישה שינוי גדולה שהתרחש בנאס"א בשנים האחרונות. נכון לשנת 2024, התקציב של סוכנות החלל האמריקאית שמסתמכת על חברות מהשוק הפרטי, מהווה 0.5% מכלל התקציב הלאומי של ארה"ב. 
המעבר של נאס"א להתחיל לעבוד גם השוק הפרטי, החל עוד בשנות ה-80 לאחר שבדומה לארגונים ממשלתיים נוספים גם התקציב שלה זכה לקיצוץ משמעותי. הבעיה החלה ב-2011, לאחר שמעבורת החלל "אטלנטיס" סיימה את פעילותה בשורות נאס"א. הסוכנות נשארה ללא מעבורת שתירש אותה כשבמקביל התקציב שהיה לה לא אפשר לה לממן בנייה של אחת אחרת.
הפתרון שהוצע באותה העת, היא לשתף פעולה עם רוסיה ולהיעזר בפסולת החלל הרוסית, אך ככול שהיחסים בין השתיים הידרדרו רוסיה החליטה להפסיק את עסקי החלל עמה ונאס"א נשארו שוב בלי פתרון באופק.
היוזמה שנתנה מענה לבעיה היא Commercial Crew Program (CCP), במסגרתה הוצע שבמקום שנאס"א תבנה את החללית בעצמה, היא תשתף פעולה עם חברות מסחריות שפועלות גם הן בתחום החלל. 
התכנית, יצאה לראשונה לפועל ב-2014 כשממשל אובמה העניק לבואינג ו-SpaceX של אילון מאסק, חוזים לבניית רכבי חלל. בשל המוניטין המפואר של בואינג, נאס"א העבירה לה נתח גדול יותר מהתקציב שעמד על 4.2 מיליארד דולר בזמן ש-SpaceX, קיבלה ממנה 2.6 מיליארד דולר.   
יותר מעשור לאחר מכן, רכב ה-Dragon של SpaceX השתלב בהצלחה גדולה בשורותיה של נאס"א ומשנת 2020, הוא מסיע אסטרונאוטים הלוך ושוב מאז 2020, בזמן שבואינג אכזבה את נאס"א ובגדול.  
 
החברה הפסידה 1.5 מיליארד דולר על קפסולת ה-Starliner המפוארת שלה שאחרי שורה של ניסיונות כושלים, הצליחה להמריא לראשונה רק בחודש יוני האחרון. בזמן הטיסה שנשאה את ווילמר וויליאמס, פרצו בה ארבע דליפות מה שגרם לקריסה של חמישה מדחפים. למרות זאת, הקפסולה עדיין הצליחה לעגון בבטחה בתחנת החלל ולאפשר לשניים לרדת בבטחה, אבל גם חודשיים אחרי האירוע, נאס"א ובואינג עדיין לא הצליחו להבין מה גרם לתקלה הזו לקרות.
בזמן שהשתיים ממשיכות לדון בשאלה האם הסטארליינר בטוחה מספיק כדי להחזיר את צמד האסטרונאוטים הביתה בבטחה, השבוע עלתה הצעה נוספת לפתרון הבעיה שבמהלכה סטארליינר תשוגר לחלל כשהיא לא מאויישת, ובתקווה שהיא תגיע בשלום יהיה ניתן להבין מה גרם לתקלה. הבעיה בבחירה באופציה הזו היא שהשניים ישארו בתחנת החלל עד פברואר 2025 ומי שיחזיר אותם לכדור הארץ הוא רכב ה-Dragon של SpaceX. 
 
SpaceX ומאסק, רואים בפדיחה שקרתה לבואינג ולהסטארליינר כניצחון משמעותי עליהם. בסמוך להשקה של סטארליינר מאסק, צייץ בחשבון שלו ב-X (לשעבר טוויטר): "SpaceX הייתה מוכנה כבר לפני ארבע שנים. לבואינג יש יותר מדי מנהלים לא טכניים". 
למרות כל המצב שנוצר, והמכה הקשה שבואינג חטפה למעמד שלה, בנאס“א הודיעו שהם ימשיכו להשתמש בסטארליינרים על מנת לשלוח ולהחזיר את האסטרונאוטים שלה לחללל והמטרה היא לשלוח דרקון אחד וסטארליינר אחד בכל שנה, בהפרש של שישה חודשים, עד 2030..
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    חובה הגהה
    ארבל 08/2024/17
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אתם לא עושים הגהות לכתבות שלכם? קשה לקריאה.
    סגור