כסף וצרכנות

הבריחה הגדולה: למה, בעצם, ג'ף בזוס עזב את כיסא המנכ"ל של אמזון?

האדם השני בעושרו בעולם העדיף להימנע מהתפתלויות מול חוקרי הגבלים עסקיים שמאשימים אותו, בצדק, במונופוליזם דורסני. במקום לצאת חמדן ושקרן, הוא פרש בשיא

רועי בהריר-פרל | 
ג'ף בזוס (צילום אינסטגרם/ג'ף בזוס)
ההפתעה הייתה רבה אך לא מוחלטת. אף אחד לא ציפה שמייסד ומנכ"ל אמזון ג'ף בזוס יפרוש בעיתוי שבו פרש, או בכל עיתוי אחר, שכן מדובר באדם שגזר על עצמו חיים בסטארט-אפ נצחי: המודל הידוע שלו להצלחה ארגונית מבוסס על הישארותו של העסק בשלב הראשון לחייו (Day 1) - שלב ההזנק - לכל אורך חייו. כלומר, לעולם לא להפסיק להמציא את עצמך מחדש ותמיד להיות עם יד על הדופק בכל הנוגע למתחרים פוטנציאליים.
רבים סברו כי הוא לעולם יקפיד להשית גם על עצמו הגישה המחמירה הזאת לניהול עסק, שבאה לידי ביטוי בדרישות כמעט בלתי אנושיות שהוא הציב לעובדיו, בהערות פוגעניות ובהיותו "הבוס הגרוע בעולם" - תואר שאותו קיבל, אחר כבוד, מהקונפדרציה הבינלאומית למסחר בשנת 2014 - אבל מי שמכיר אותו מקרוב יודע שמשהו מהותי השתנה בו בשנתיים שחלפו מאז ינואר 2019, אז נחשף כי הוא ואשתו מקנזי סקוט מתגרשים.
למעשה, על פי דיווח של המגזין נשיונל אינקוויוור, ייתכן מאוד שהמהפך האישי בחייו של המיליארדר החל עוד קודם לכן, באביב 2018, כשבגד באשתו עם מגישת הריאליטי לורן סאנצ'ז - מעשה מאוד לא אופייני למי שבמשך השנים טיפח תדמית של איש משפחה אפרורי, אפילו סגפן, שממעט להשתתף באירועים חברתיים  ולהתראיין לתקשורת. בניגוד לשאר קודקודי תעשיית הטכנולוגיה, לרבות ביל גייטס, הוא גם לא ניסה לקנות לעצמו חיבה מהציבור בעזרת פילנתרופיה. פה ושם הוא תרם, אבל מעט מאוד יחסית למה שמצופה מאדם בעל הון בסדר הגודל הזה. בכלל, בזוס הוא כנראה המיליארדר הקר והמחושב בעולם. קשה מאוד לגרום לו להשקיע במשהו. חשדנותו רבה וידו מאוד לא קלה על הארנק.
ואולם, מאז ינואר 2019 - ובמיוחד מאז תחילת 2020, שנת הקורונה - נראה כי בזוס, בן ה-57, הולך ומשתנה: הוא נפתח יותר לעולם ובמקביל משחרר קצת את הלחץ להיות לפני כולם. בזוס איבד בהסכם הגירושים 35.6 מיליארד דולר מהונו - רבע ממניותיו באמזון - אבל עדיין נשאר האיש העשיר בעולם, עם הון אישי של 110 מיליארד דולר. המהפך האמיתי בחייו התרחש אשתקד, במקביל למשבר הקורונה, והושלם, לפחות סימבולית, ב-7 בינואר השנה, כשמנכ"ל טסלה אילון מאסק הדיח אותו מהמקום הראשון בדירוג המיליארדרים היוקרתי של בלומברג.
קדם לכך, כזכור, אירוע מכונן הרבה יותר: השימוע שנערך לו ולמנכ"לים של אפל, גוגל ופייסבוק, בקונגרס האמריקאי ביולי 2020. שם, בזוס לא נאלץ רק להיחשף ולדבר, אלא גם להתמודד עם מצב שבו הוא לא יכול לצאת מנצח: האקלים הציבורי בנוגע לענקיות הדיגיטל הפך השנה לקשה מאוד עבורו. בזוס מודע היטב לאופן שבו נתפשות הטענות הקשות נגד אמזון בנוגע להיותה חברה מונופוליסטית שמנצלת את העובדה שהיא גם פלטפורמת סחר מובילה וגם קמעונאית כדי לא לאפשר לקמעונאיות אחרות להתחרות בה באופן יעיל.
אף אחד לא אוהב להיתפס בקלקלתו ולחשוף את חמדנותו בפרהסיה. במיוחד לא מנכ"ל של אחת החברות הגדולות בעולם. בזוס, ככל הנראה, פשוט העדיף לזוז הצידה רגע לפני שהבלגן - כלומר, הדיון המשפטי במונופוליזם של תעשיית הטק - יתחיל. מבחינתו, הוא פורש עכשיו כמנצח: הרבעון האחרון היה הרווחי ביותר בתולדות אמזון. החברה הכניסה בו 125.6 מיליארד דולר. הבעיה, הוא יודע, תהיה לשמר את ההישג הזה תחת חקירה פדרלית ובלי סיוע של מגפה עולמית.
במצב כזה, ספק אם אפילו מנהל קוסם שכמותו יצליח להמשיך להניע את העסק כמו ב-Day One. בסופו של יום, בזוס פשוט ברח בדיוק, אבל בדיוק, ברגע הנכון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה