נדל"ן ותשתיות

בכירים בענף הנדל"ן נגד החלטת נגיד בנק ישראל: "פיגוע כלכלי"

על רקע החלטת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%, מיהרו בכירים בענף הנדל"ן להביע את עמדתם בנוגע לאותו מהלך דרמטי. רוני מזרחי, יו"ר ובעלי קבוצת מזרחי ובניו: "מדיניות הריבית של הנגיד מאז פרוץ המלחמה הינה לטעמי פיגוע כלכלי"

מערכת ice |  5
בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
מוקדם יותר היום (שני) נודע כי נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, החליט להותיר את הריבית ללא שינוי ברמה של 4.5%. בנימוקי ההחלטה של נגיד בנק ישראל, צוין  כי "קצב התאוששות הפעילות הכלכלית התמתן ברביע השני של 2024.
מגבלות היצע מקשות על התכנסות הפעילות למגמה שאפיינה את המשק טרום המלחמה ומידת אי-הוודאות הגיאופוליטית המתמשכת מתבטאת ברמה גבוהה של פרמיית הסיכון של המשק". 
בעקבות כך, מיהר רוני מזרחי, יו"ר ובעלי קבוצת מזרחי ובניו להגיב על אותה החלטה. "מדיניות הריבית של הנגיד מאז פרוץ המלחמה הינה לטעמי פיגוע כלכלי. במקום להתעסק ברבע אחוז לכאן או לכאן, הריבית הייתה אמורה לרדת לפחות בשני אחוזים, זאת על מנת להתניע את גלגלי המשק", כך ציין רוני מזרחי.
עוד הדגיש יו"ר ובעלים קבוצת מזרחי ובניו: "החשש של הנגיד מהתפרצות אינפלציה אין לה שום בסיס. נהפוך הוא: הריבית הגבוהה רק גורמת לאי וודאות ולצריכה מוגברת, שלא לדבר על כך שמדיניות הריבית כבר סותרת בעליל את זו של נגיד הפד האמריקאי והנגיד האירופי".
צאלה רוזנבלום עמור, מנכ"לית קבוצת מ. אביב, התייחסה להחלטת נגיד הבנק וציינה: "לצערי מי שנפגע הכי קשה מהתלבטויות הריבית, הינם גם הקבלנים וגם לקוחות הקצה. הקבלנים נפגעים בשל עליות המימון הגבוהות ולקוחות הקצה בשל גובה המשכנתא הממוצעת שזינקה בחודש שעבר ליותר ממיליון שקלים. לכן על הנגיד לשנות ברמה האסטרטגית את מדיניות הריבית".
לטענת עורך הדין יריב גוטמן, מתמחה בנדל"ן ומקרקעין, מדיניות נגיד בנק ישראל בולמת מנועי צמיחה במשק בכלל ובנדל"ן בפרט. "באופן פרדוקסלי ביותר הנגיד מסביר את המדיניות שלו בצורך לשמור על יציבות, אבל דווקא המדיניות שלו בולמת מנועי צמיחה במשק בכלל ונדל"ן בפרט ובד בבד משפיעה על מיעוט התחלות בנייה וזינוק ללא תקדים במחירי הדיור", כך אמר גוטמן על החלטת נגיד בנק ישראל.
אמיר רוזנבלום, יועץ ניהול ואחזקת מבנים ונכסי משקיעים ובעלי עידן ש.נ.י, מתח אף הוא ביקורת נוקשה על נגיד בנק ישראל: "לפלא בעיני כיצד דווקא הנגיד הנוכחי, שהינו פרופסור באוניברסיטה אמריקאית יוקרתית, מנתק את כלכלת ישראל ובתוך זה את שוק המשקיעים, מהכלכלה הגלובלית, דווקא בתקופה בה מדינת ישראל זקוקה לכך כאוויר לנשימה. אין לי צל של ספק שאם הריבית הייתה יורדת בהדרגה במהלך החצי שנה האחרונה, גם משקיעי חו"ל היו חוזרים לגלות עניין בשוק הישראלי".
דרור אוהב ציון, מנכ"ל ובעלי דרא שיווק נדל"ן, מיהר אף הוא להגיב לפרסום ריבית בנק ישראל. לדבריו אותה החלטה לא משפיעה באופן מהותי על שוק הנדל"ן, שנמצא ממילא בתהליך התאוששות מואץ ומעוגן בביקושים גבוהים, הן מצד הרוכשים והן מצד המשקיעים אשר חזרו לאחרונה לשוק.
"נראה כי השארת הריבית בגובה של 4.5% לא תפגע במגמה זו. נראה כי רוב הציבור מביע אמון בשוק המגורים ורצון לרכוש דירות. אנחנו מעריכים שהמגמה הזו תמשיך ותתחזק במהלך השנה כמובן בתנאי שלא יהיה שינוי לרעה במצב הביטחוני ושלא תפתח מלחמה של ממש בצפון", כך ציין אוהב ציון.
תגובות לכתבה(5):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 5.
    להכלות את הריבית ל 7% למשקיעים
    עומר 07/2024/14
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חזירות היזמים לא יודעת שובע ! עלות בניית דירת 100 מ"ר בסטנדרט ממוצע היא כ 600,000 שח. כל השאק זה ספסרות בקרקע ורווח יזמי !!! ממשלת הזדון לא עובדת למען האזרח הקטן
    סגור
  • 4.
    הנגיד צריך להעלות בעוד 2-3% את הריבית
    הנגיד 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 11
    עד אז כולם קונים דולרים!!
    סגור
  • 3.
    דמעות תנין של קבלן במרצדס
    חוצפה 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    קבלנים תאבי בצע, אומרים לנגיד בנק ישראל איך לנהל מדיניות כלכלית שתשלשל עוד כספים לכיסים המנופחים שלהם.
    סגור
  • 2.
    רוני מזרחי אמן תקרוס
    שונא טאמעים 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    4 0
    בשבוע העלת מחיר ב200 אלף יא טמע שהריבית תרד אתה גם תעלה מחיר אז אני מעדיף ששנינו נקרוס ונחלוק קרטון ברחוב
    סגור
  • 1.
    רוני צודק הנגיד מחפש גובים בבנקים לאחר סיום תפקידו.
    מאיר 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 6
    הנגידים תמיד דאגו לבנקים ולא לאזרח.הטמטום כאן כפול גם גורם לפחות עסקאות נדלן שהיו מכניסים מיסים למדינה וגם עושקים את האזרח שמשלם משכנתא ומעשיר העשירים שמקבלים ריבית גבוהה בבנק
    סגור