השוק

בנק ישראל בתחזית קודרת: מוריד תחזיות לשנתיים הקרובות

בנק ישראל מעדכן את התחזיות שלו להתפתחות הכלכלית בישראל לאור ההתנהלות של הממשלה, הן בהתמשכות המלחמה והן בהתנהלות הכלכלית שלה. וכאן הבנק המרכזי מעריך שהצמיחה השנה תהיה 1.5%, שהיא צמיחה ריאלית שלילית
ניצן כהן |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock, Magma Images)
בנק ישראל מפרסם את הניתוח העדכני שלו לכלכלה הישראלית וזאת בהינתן מה שידוע לנו כרגע על ההתנהלות של הממשלה הן בצד ניהול המלחמה שדורשת כסף וחיילי מילואים שלא מגיעים לעבודה וכן הלאה. בנוסף לוקחת חטיבת המחקר בבנק ישראל את ההתנהלות הכלכלית של הממשלה ומכניסה אותה לחישובים ומכאן יוצאת תמונה לא פשוטה כלל ועיקר עבור הכלכלה הישראלית.
אם כן, בנק ישראל מעריך שהצמיחה השנה תהיה 1.5% שזה אומר צמיחה ריאלית שלילית. בנוסף מעריך הבנק המרכזי שהצמיחה בשנה הבאה תהיה 4.2%. הגירעון יתכנס השנה ליעד של האוצר, קרי ל-6.6% ואילו החוב הציבורי יעלה בכ-1% לרמה של כ-68%.
בבנק ישראל אומרים שהתחזית מבוססת על ההנחה שההשפעה הכלכלית הישירה של הלחימה, בכל החזיתות, תמשך עד תחילת שנת 2025. בהשוואה לתחזית הקודמת מאפריל, תחזית הצמיחה עודכנה כלפי מטה בעיקר בשל עדכון ההנחה לגבי עוצמת ומשך הלחימה, ולנוכח הפתעה כלפי מטה בחלק מהנתונים שהתקבלו מאז אפריל, בעיקר באשר להתפתחויות בחודשים אפריל ומאי. בנוסף, על רקע התמשכותה של הלחימה, התאוששות הפעילות במהלך שנת 2025 צפויה להיות הדרגתית יותר.
כל עוד נמשכת הלחימה, אומרים בבנק ישראל, צמיחת התוצר צפויה להיפגע הן מצד ההיצע והן מצד הביקוש. בצד ההיצע, גיוס המילואים אומנם פחת בהשוואה לתחילת המלחמה, אך עודנו פוגע בהיצע העבודה בכל ענפי המשק. בענף הבניה ניכרת במיוחד פגיעה משמעותית בהיצע העבודה – בשל הגבלות משמעותיות על כניסת עובדים פלסטינאים מיהודה ושומרון והפסקה מוחלטת של העסקת עובדים מעזה.
"בתחזית זו אנו מעריכים שההתאוששות בהיצע העבודה תימשך זמן ארוך יותר לאור עדכון הנחתנו בדבר עוצמת הלחימה בטווח התחזית, הן בשל הצורך בגיוס מילואים רב וממושך יותר, והן בשל הערכה שמשך הזמן שייקח לפתור את המחסור בעובדים בענף הבנייה יתארך. נוסף על הירידה בהיצע העבודה, באזורי הלחימה ובאזורים מאוימים נפגע כושר הייצור בשל פגיעה בהון הפיזי וביכולת לעבוד, כאשר הפגיעה באזורי הדרום מצטמצמת לאור חזרה הדרגתית של התושבים, בעוד פינוי התושבים בצפון צפוי להימשך זמן רב יותר מכפי שהערכנו בתחזית אפריל" כותבים בחטיבת המחקר של הבנק.

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    כבר לא צריך את הריבית הגבוה כי המלחמה וההתנהלות
    אז לפי הנתונים 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    1 0
    בעצם עושים את העבודה, אז אולי תוריד כבר את הריבית?!? מדינת חלם. טם אופוזיציה לא מוציאה אנשים לרחובות אז אין הפגנות. הנגיד שוחט את המדינה. וזה הכל בחסות החוק. לצאת לרחובות להפגין לפטר את הנגיד דחוף!!! מספיק להאכיל את הבנקים במיליארדים!!! דחוף לאפס את הריבית! ואם יש חשש לאינםלציה אז ניתן לעלות מעמ קצת. לפחות הכסף ילך להקטנת הגרעון
    סגור
  • 3.
    אל תאמינו למדינת יש רק הל
    מדינת השקר 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    שילטון הערב רב ימין ושמאל הפרד ומשול מקריסים בכוונה את הכלכלה בעזרת המלחמה המהונדסת זה לא מחדל! פשוט לציבור יש מח-דל
    סגור
  • 2.
    ‏לעלות את הריבית כמו מטורף ידעת
    מ 07/2024/09
    הגב לתגובה זו
    2 0
    ‏להוריד את הריבית ולהקל קצת על האנשים החלשים אתה לא רואה ממטר כי זה לא מעניין אותך גם אתה צריך לעוף הביתה מהר עשית מספיק נזק
    סגור
  • 1.
    איפה הכספים של הגז (ל"ת)
    שקמה 07/2024/08
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור