השוק

"זה מדהים שהבורסה עלתה למרות מה שקורה כאן"

ניר עובדיה הוא מנהל השקעות שמנהל את אחד התיקים הגדולים בישראל ומכאן החשיבות של איך הוא רואה את הכלכלה הישראלית; כמה הוא מטה לחו"ל ומה הוא חושב על אנבידיה | ריאיון
ניצן כהן |  1
ניר עובדיה (צילום סיון פרג)
ניר עובדיה, מנהל אגף השקעות העמיתים בכלל ביטוח ופיננסים הוא אחד ממנהלי ההשקעות הגדולים בענף, המנהל תיק של כ- 300 מיליארד שקל, (כן זו לא טעות), זהו סך הנכסים המנוהלים במוצרי חסכון ארוך טווח, נכון לסוף רבעון ראשון של 2024, בכלל ביטוח ופיננסים, אחד הגופים המרכזיים בכלכלה הישראלית ואחד הפעילים שבהם. מה שהופך את השיחה איתו למעניינת.
אז מתבקש לשאול, איך מנהלים סכומי כסף כאלה בתנאי חוסר הוודאות שיש היום בשוק.
"כדי להבין את הסיטואציה הזו אתה צריך להיות מדויק. יש בסופו של דבר מספר מוצרים שלא אחד מהם יש מאפיינים אחרים הגוזרים פעולות אחרות".
תסביר
"יש מוצרים כמו השתלמות, פנסיה וחסכון פיננסי כשלכל אחד מהם יש מסלולים שונים, כלליים, מתמחים, לפי גיל וכו', שגם בהם יש הבדלים. לכל מוצר יש שונות בסיכון, בנזילות ומכאן באלוקצייה של האפיקים.
בהשתלמות שזה כסף לטווח קצר יותר ובדרך כלל בנזילות גבוהה, יש מאפייני השקעה שונים, מוצרים פנסיוניים הם ארוכי טווח ולכן יש בהם יותר סיכון. לכן, כאן הרכיב המנייתי יכול להיות גבוה יותר, לפעמים יותר מחצי מהתיק והיתר אג"ח והשקעות אלטרנטיביות.
"מוצרים קצרי טווח או כאלה שמיועדים עבור עמיתים שקרובים לגיל פרישה הם בפרופיל סיכון מופחת, ולכן גם הרכיב המנייתי יהיה קטן יותר".
אז בוא נתחיל מהסוף. יש גישות שונות לנקודת הזמן שבה אנחנו נמצאים. אחת אומרת להמשיך עם ההטייה לחו"ל והשניה אומרת לקרוא לכסף לישראל. איפה אתה במנעד הזה?
"באופן עקרוני ההטייה של ההשקעה השולית היא לחו"ל, כלומר אנו לא מגדילים השקעה בישראל, אבל אנחנו גם לא בצד המוכר של השוק בישראל".
השוק בחו"ל לא גבוה מידי?
"נראה שכן, אך אם להיות כנים זה נראה כך כבר תקופה ארוכה יחסית. ברמות התמחור של השוק בארה"ב, התשואה המצופה קדימה במניות, כפי שמגולמת היום במחירים, נמוכה. המכפיל שלS&P500  הוא סביב 21 כלומר מדברים על הנחת תשואה של 5% עד 4.5%, וזה בהחלט מנחה אותנו.
"המשקיע הסביר היה מצפה לפרמיה מסויימת בין התשואה של האג"ח הממשלתי לתשואה בשוק המניות, וכשהמניות נסחרות בתשואה הגלומה ברמה הזו, וגם האג"ח האמריקאי בתשואה כזו - זו אנומליה.
"זו אנומליה אם כי היא עדיין יכולה להתברר כנכונה למניות. הצמיחה יכולה להיות חזקה ממה שמצפים כרגע, בטח עם ההשפעה הפוטנציאלית משינויים טכנולוגיים. כרגע השוק מתמחר שהצמיחה והשינוי הטכנולוגי שה- AI עשוי להביא איתו, מצדיקים את היעדר הפרמיה ביחס לתשואות הגלומות באג"ח הממשלתי. אם אני מנטרל את המשוואה הטכנית, אז לכאורה, יש פרמיה על המניות המגלמת צמיחה עתידית גדולה יותר, שהם הרווחים שיניב השיפור הטכנולוגי".
אנבידיה למשל?
""אנבידיה היא ביטוי קיצוני של הציפיות האלה. המחיר היום מגלם מכפיל עתידי של 47, והמשמעות של הדברים היא שאם קצב אימוץ ה-AI  ייקח יותר זמן ממה שמעריכים כרגע, או שהתחרות לאנבידיה תהיה אגרסיבית ממה שאנחנו מצפים כרגע, אז הדברים יכולים להתבטא בצורה חדה במחירי המניה.
"כרגע זה לא נראה ככה. השוק כעת משקף שהביקושים למוצרים של אנבידיה יכולים לספק את הצמיחה שתבוא מכיוון הביקוש והיא בהחלט צפויה להוביל בצורה משמעותית שוק זה, אבל היעדים ששמים היום לאנבידיה הולכים וגדלים, וזה כבר מתחיל להיות באזורי הסיכון. אני מדבר על אנבידיה כי היא הקטר של כל הסיגמנט הזה של השבבים ועל פיה יישק דבר בשוק הזה". 
ומה בשוק המקומי?
"הסיפור שלנו הוא סיפור מורכב. בשוק המקומי, כשמסתכלים מנקודת מבט של השוואה גלובלית, ואני מדגיש לא לשוק האמריקאי אלא למדד גלובלי ללא ארה"ב, השוק שלנו לא שונה דרמטית, ולמרות הסיכון שעלה כאן, מתבררת תמונה מדהימה ששוק המניות העולמי בניכוי ארה"ב, מתחילת השנה, עשה סדר גודל של 5% נכון לסוף יוני, ומדד ת"א 125 עשה 3%.
"השווקים המתעוררים הניבו תשואה, פחות או יותר, באותו האזור, ואני לא מדבר על שווקים אקזוטיים כמו סין, אלא על שווקים כמו צרפת, אוסטרליה, קנדה – שווקים שהם פחות או יותר כמו ישראל ויש כאלה שעשו אפילו פחות מישראל. עיקר הפער שנפתח זה ארה"ב, יפן וגרמניה. מדינות שבהן החברות באמת חזקות יותר.
"התהליך הזה מפתיע לאור הסיכונים שיש בישראל כרגע, אבל בכל זאת חשוב לי לסייג, כי מדדי המניות לא בהכרח מספקות תמונת ראי מדויקת של הכלכלה וכי מה שסחב את השוק למעלה בישראל היו המניות הדואליות והשבבים".
אז עכשיו כל הכסף, של כולם יושב על מזומן?
"התפיסה שלנו היא כזו שהשוק המקומי נמצא באי-ודאות חריגה. זה לא שוק שעושים בו צעדים קיצוניים - לא מכירות דרמטיות ולא קניות דרמטיות. המצב הבטחוני ברור לכולם, אבל בישראל יש עוד מספר דברים שמגדילים את חוסר הוודאות המצריכים הבנה עמוקה יותר והם כרגע בנקודה לא טובה, לכן ברור לנו שרמת הסיכון עלתה.
" על אף זאת, חשוב להבין את מכלול הדברים. אם השוק המקומי הגיב כמו שהוא הגיב ברמות הסיכון של תחילת השנה, הרי שכשרמת הסיכון תרד, יהיה כאן ריבאונד וגם את זה צריך לקחת בחשבון, ואני חושב שזו העמדה הכי נכונה כרגע".
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מסתבר שמה שקורה כאן אינו כצעקת חבלני קפלן. (ל"ת)
    מסביר פנים 07/2024/05
    הגב לתגובה זו
    2 0
    סגור