דעות
המדינה נפקדת – והמחיר עלול לעלות בחיי אדם
התחדשות עירונית היא בראש ובראשונה צורך ביטחוני ובטיחותי, אך כבר למעלה משני עשורים המדינה נעדרת מהמשוואה. אני קורא למקבלי ההחלטות בירושלים: תנו לנו את הכלים לעבוד, ואפשרו לנו לבנות עתיד בטוח יותר
אם יש דבר אחד שהשנה האחרונה לימדה אותנו, הוא הצורך של כל אחד ואחת מאיתנו בביטחון אישי. במשך שנים אני טוען שיותר משהתחדשות עירונית היא צורך נדל"ני – היא קודם כל צורך ביטחוני ובטיחותי. במדינה שנמצאת מיום הקמתה במציאות ביטחונית נפיצה, מתגוררים דיירים בבניינים ישנים בני עשרות שנים, ללא מרחבים מוגנים תקניים, ואינם יכולים להרגיש מוגנים בזמן ירי טילים, רקטות וכטב"מים לאזור.
אך לא רק טילים מאיימים על תושבי נשר והמטרופולין. נשר, יושבת על שבר יגור, שהוא חלק מהשבר הסורי-אפריקאי. אותם בניינים בשכונות הוותיקות אינם ערוכים לרעידות אדמה. על כן אני חוזר ומדגיש: התחדשות עירונית מצילה חיים, זו האמת הפשוטה, ובכל זאת, מדינת ישראל נעדרת מהמשוואה הזו כבר למעלה משני עשורים.
כראש עיר, אני עומד יום-יום מול הדילמות, החסמים והקשיים שמציבה המדינה בפני הרשויות המקומיות בקידום פרויקטים במסגרת התחדשות עירונית. אנחנו בנשר הבנו כבר מזמן שהאפשרות היחידה להתרחבות ולפיתוח העיר שלנו תלויה בעיקרה בפרויקטים הללו. בעוד שבשכונה החדשה שאנו מקימים צפויות להיבנות כ-5,000 יחידות דיור ולאכלס כ-20,000 תושבים, כל יתר פוטנציאל הגדילה של העיר יגיע אך ורק מהתחדשות עירונית.
עיריית נשר פועלת רבות לקידום הנושא ואף הקימה מנהלת התחדשות בתוך העירייה בשנה האחרונה. נכון להיום יש לנו כ-30 מתחמי התחדשות עירונית בשלבי תכנון שונים. חשוב להבין: לצד הרצון בגידול האוכלוסייה, אנחנו מחויבים לכך שהצמיחה הדמוגרפית תלווה בתשתיות תומכות – מוסדות חינוך, מבני ציבור, תחבורה מתקדמת ושירותים חיוניים עבור התושבים הקיימים והחדשים.
בכדי לממש את החזון הזה, אנחנו צריכים את המדינה. לצערי, המדינה נפקדת בדיוק במקום שבו היא נדרשת להיות נוכחת – במתן כלים לרשויות המקומיות להתמודד עם צורכי האוכלוסייה הצומחת. על המדינה להכיר במציאות שבה ההתחדשות העירונית אינה רק מענה לצורכי דיור, אלא גם צעד הכרחי לשיפור איכות החיים ומענה לסיכוני חיים של ממש. התנאים ליצירת איכות חיים ראויה לתושבים, הם המפתח להרחבת אזורי הביקוש במדינה ולחיזוקה.
התחדשות עירונית בערי המרכז אינה צריכה להתקיים כמו התחדשות עירונית בנשר. המכפילים בערי המרכז עומדים על 3-2, ואילו בנשר הכדאיות הכלכלית של היזמים עומדת על מכפיל 6-5. במכפיל כזה, אני כראש עיר לא יכול לתת לתושבים שלי מספיק תשתיות, שירותים ומבני ציבור על מנת לייצר מענה מיטבי – ובהבנה הזו, המדינה כאמור נפקדת.
במצב העניינים הקיים, המדינה למעשה מציבה בפני כראש עיר שתי אפשרויות: או לקדם התחדשות עירונית במכפילים שיהפכו את נשר לעיר גרעונית ונכשלת, או להפקיר את תושבי השכונות הוותיקות. לכן אני קורא למקבלי ההחלטות בירושלים: תנו לנו את הכלים לעבוד, ואפשרו לנו לבנות עתיד בטוח יותר.
חשוב לזכור כי כל שקל שיושקע בנשר נצרך יותר מהשקל המושקע במרכז ויעיל יותר. קל לתת למרכז וקל לתת למרחבים הרחוקים, מסיבות שונות – אבל כדי להרחיב את אזורי הביקוש ולשנות בכך את פני המדינה צריך ונכון להשקיע בערים כמו נשר.
מבט לעתיד מצביע על הזדמנות עצומה: בעשור הקרוב, נשר צפויה להפוך ללב הפועם של הצפון. לשם כך נדרשת השקעה ממשלתית משמעותית – בביזור מוסדות המדינה מאזור המרכז לצפון, תכנון מערכתי שמחבר בין דיור, תחבורה ותעסוקה, ועידוד ההשקעות באזורים אלה. אנו בעירייה מוכנים עם תוכניות בכל התחומים, רוצים לתת מענה ליעדים של משרדי הממשלה השונים ולהשתתף בפתרונות בחדשנות וביוזמה. היד שלנו מושטת, אנו מקווים למצוא יד שתושט בחזרה.
לא לשכוח: נשר והצפון כולו מציעים איכות חיים גבוהה, מערכת חינוך מצוינת, קהילתיות חזקה ומגוון תרבותי עשיר. בשנים האחרונות אנו עדים לעוד ועוד משפחות שבוחרות לעלות צפונה – זה הזמן שהמדינה תעלה יחד איתן. יש לנו חזון לעתיד טוב יותר, עכשיו נדרשת פעולה ממשלתית שתאפשר לנו לממש אותו.
עוד ב-
*הכותב, רועי לוי, הוא ראש עיריית נשר.
הכתבות החמות
תגובות לכתבה(0):
תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
חזור לתגובה