נדל"ן ותשתיות

בלי ממ"ד והגנה מרעידות אדמה: רק 12% מהתחלות הבנייה - התחדשות עירונית

השוק מתקשה להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית, עם צניחה של 52% בהתחלות הבנייה וצניחה של 57% במספר הדירות שנהרסו. במחוז הצפון החלה בנייה של 60 יח"ד בלבד
מערכת ice | 
אתר בנייה-אילוסטרציה AI
במהלך הרבעון השני של 2024, נרשמה ירידה חדה בהתחלות הבנייה בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38-2, עם צניחה של 52% בהתחלות הבנייה וצניחה של 57% במספר הדירות שנהרסו. ניר שמול, מנכ"ל החברה לפיתוח והתחדשות עירונית, מזהיר כי הנתונים מעידים על קושי של השוק להוציא לפועל פרויקטים בתחום.
בהשוואה לרבעון הראשון של השנה, ברבעון השני נרשמה ירידה של כ-20% בהתחלות הבנייה הכלליות וירידה של כ-13.5% לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה. בתחום ההתחדשות העירונית, החלו להיבנות רק 1,660 יחידות דיור במסגרת פרויקטים של הריסה ובנייה מחדש (פינוי בינוי ותמ"א 38-2), ירידה של 28.7% ביחס לרבעון המקביל אשתקד.
לפי הנתונים, ברבעון השני, התחלות הבנייה בהתחדשות עירונית (פינוי בינוי ותמ"א 38-3) מהוות רק 12% מכלל התחלות הבנייה, בהשוואה ל-21% ברבעון הראשון. בנוסף, במהלך הרבעון השני נהרסו כ-702 דירות ישנות, ירידה של 57% בהשוואה לרבעון הקודם.
נתוני השנה האחרונה מגלים עלייה בהתחלות הבנייה במחוזות ירושלים, תל אביב והדרום, בשאר המחוזות נרשמה ירידה. במחוז ירושלים החלו בבנייה של 1,374 יח"ד, עלייה של 64% לעומת השנה שעברה. במחוז תל אביב החלה בנייה של 6,478 יח"ד, עלייה של 16.5%, במחוז הדרום החלה בנייה של 189 יח"ד לעומת 93 יח"ד בתקופה המקבילה. במחוז הצפון החלה בנייה של 60 יח"ד בלבד לעומת 312 בשנה שעברה. במחוז חיפה החלה בנייה של 1,059 יח"ד בהתחדשות עירונית לעומת 1,287 יח"ד בשנה שעברה. במחוז המרכז החלה בנייה של 2,154 יח"ד בפרויקטים של פינוי בינוי ותמ"א 38-1 לעומת 2,419 בשנה שעברה.
ניר שמול הדגיש את החשיבות של התחדשות עירונית וקרא לממשלה לשלב את שיקום הצפון והדרום במסגרת פרויקטים של התחדשות עירונית. לדבריו, הנתונים מעוררים דאגה רבה, במיוחד לאור ההצהרות של הרשות להתחדשות עירונית על עלייה משמעותית במתן היתרים לפרויקטים של פינוי בינוי. הוא מצביע על כך שישנם חסמים רבים בשלב המימון והביצוע ועשויים להיות יזמים המתקשים להוציא לפועל את הפרויקטים בשלב זה.
שמול מצביע על כך כי הנתונים מדאיגים גם בנוגע לפערים במימוש ההתחדשות העירונית בצפון ובדרום. במהלך השנה האחרונה נהרסו במחוזות הצפון והדרום רק כמאה יח"ד בכל מחוז. המשמעות היא שקצב חיזוק הדירות הישנות במחוזות אלה מזערי ומאות אלפי דירות נשארות ללא ממ"ד וללא הגנה מפני רעידות אדמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה