השוק

נגיד בנק ישראל: "הגירעון צפוי לרדת מ-5.2% תוצר ל-3.7% תוצר"

בישיבת הממשלה, התייחס נגיד בנק ישראל לסוגיית הנומרטור. לטענתו, מדובר בכלי הכרחי לחישוב הוצאות עתידיות של הממשלה. נגיד בנק ישראל: "לפי ההערכות המובאות במסמך הנומרטור, הגירעון בתקציב במהלך השנים 2027-2025 צפוי לרדת בהדרגה מ-5.2 אחוזי תוצר ל-3.7 אחוזי תוצר, זאת בהנחה שהסיכונים המפורטים במסמך לא יתממשו"
מערכת ice |  4
אמיר ירון נגיד בנק ישראל (צילום shutterstock, פלאש 90/ יונתן זינדל)

בדיון שהתקיים היום (ראשון) בישיבת הממשלה, התייחס נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, לסוגיית הנומרטור, כלי ישראלי חישובי למעקב אחר הוצאות עתידיות של ממשלת ישראל.

בדיון שהתקיים מוקדם יותר היום, ציין נגיד בנק ישראל כי פרסום הנומרטור הוא מרכיב חשוב בתהליך הכנת תקציב 2025, בשל העובדה כי הוא מעניק פרספקטיבה לגבי ההתפתחויות הצפויות של ההוצאות וההכנסות לטווח של מספר שנים.  לטענתו אותו כלי חישוב הכרחי לקבלת ההחלטות התקציביות במיוחד בתקופה שמאופיינת בחוסר ודאות גבוהה, כמו הנוכחית.
בהמשך דבריו, התייחס פרופ' אמיר ירון לסביבת האינפלציה והריבית הנוכחית, לצד השפעות המלחמה הנוכחית על כלכלת ישראל. לטענתו, כל אלו באים לידי ביטוי גם במחיר החוב של ישראל בשווקים, שעלה מתחילת המלחמה.
"בתנאים אלו נדרשת מדיניות של אחריות ושמרנות פיסקלית מפני שהשווקים וחברות דירוג האשראי הבינ"ל בוחנים אותנו מקרוב". בדיוני התקציב המעודכן לשנת 2024, צוין כי נגיד בנק ישראל סבור כי מדיניות אחראית צריכה להתבטא לכל הפחות בתוואי יציב של יחס החוב לתוצר.
 



בדיון המדובר, אמר נגיד בנק ישראל: "הנומרטור, כפי שמובא על ידי משרד האוצר, מחדד שיידרשו צעדי התאמה משמעותיים לקראת בניית תקציב 2025 כדי להתכנס לפחות לייצוב יחס החוב לתוצר בשנים הקרובות. לפי ההערכות המובאות במסמך הנומרטור, הגירעון בתקציב במהלך השנים 2027-2025 צפוי לרדת בהדרגה מ-5.2 אחוזי תוצר ל-3.7 אחוזי תוצר, זאת בהנחה שהסיכונים המפורטים במסמך לא יתממשו". 

לצד זאת הוסיף פרופ' אמיר ירון: "גדלים אלה אינם עקביים אפילו עם יציבות לאורך זמן ביחס החוב לתוצר". בהמשך דבריו, ציין פרופ' אמיר ירון כי חלק מהתקציבים הקואליציוניים לא מועברים לגורמים הכרחיים, אשר יטיבו עם כלכלת ישראל.


"יש לקחת בחשבון כי הנומרטור אינו כולל חלק מהתקציבים הקואליציוניים, שהפכו לסכומים לא מבוטלים המופנים לנושאים שאינם בהכרח מעודדי צמיחה. ככל שהממשלה תשאף לחדש את התקציבים האלה הדבר עלול להגדיל את האתגר בביצוע ההתאמות הנדרשות ולהצריך צעדים נוספים מעבר למה שמוצג במסמך הנומרטור".

לצד זאת, הדגיש נגיד בנק ישראל כי המסמך מציג מספר סיכונים בולטים שעלולים להחריף את תמונת המצב הפיסקלית, וציין בין היתר כי המלחמה צפויה להשפיע על סוגיות כלכליות, חברתיות ומדיניות אחרות.  
לאחר ששיבח על התקדמות בהקמת הוועדה הציבורית לבחינת תקציב הביטחון, הוסיף נגיד בנק ישראל: "לגבי עבודת הוועדה, עלויות המלחמה הביטחוניות והאזרחיות מסתכמות במאות מיליארדי שקל, ותקציב הביטחון העתידי צפוי לגדול באופן פרמננטי".

תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 4.
    מרמה את המדינה ואת אזרחיה
    הצבר היהודי 06/2024/11
    הגב לתגובה זו
    0 0
    חבל שאלא ...סוכנים זרים
    סגור
  • 3.
    אתה מרמה בגדול
    הצבר היהודי 06/2024/10
    הגב לתגובה זו
    2 0
    אנחנו פחות תושבים מעיר במצרים וצבא קטן יותר משוויץ .איזה בעיות כלכלה חוץ מגנבים וקרטלים וממשלה לא מתפקדת כולל פקידים בכירים רבים.
    סגור
  • 2.
    חליפת ההגנה של הנגיד התפטרה
    גנץ לא פה 06/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אפשר בבקשה להחליף אותו, לאפס בחזרה את הריבית ולעלות מעמ, במקום? שהכסף מהאזרחים ילך לצמצום הגרעון, במקום לכיסים של הבנקים?
    סגור
  • 1.
    מפמפם, בנתיים בשטח הכל הפוך
    מפמפם 06/2024/10
    הגב לתגובה זו
    1 1
    אם מבינים שבשטח הכל הפוך והנגיד מפמפם וחי במגדל השן.. כנראה הגיע הזמן להחליף אותו
    סגור