השוק

הגירעון המצטבר מסתכם בכ-47.6 מיליארדי שקל מתחילת המלחמה

על פי נתוני חטיבת המאקרו והתקציב של אגף החשב הכללי במשרד האוצר,  במהלך 12 החודשים האחרונים הגירעון המצטבר גדל בכ-0.3 נקודות אחוז ובכך הסתכם בכ-7.2% מהתוצר. מתחילת השנה, הוצאות הממשלה עמדו על כ-249.3 מיליארדי שקל
מערכת ice | 
בצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל, shutterstock)
אגף החשב הכללי במשרד האוצר מפרסם היום (ראשון) את נתוני האומדן הראשוני לביצוע התקציב לחודש מאי לשנת 2024. על פי הנתונים העולים מהאומדן הראשוני של חטיבת המאקרו והתקציב של אגף החשב הכללי במשרד האוצר, עולה כי במהלך 12 החודשים האחרונים הגירעון המצטבר גדל בכ-0.3 נקודות אחוז ובכך הסתכם בכ-7.2% מהתוצר.
עוד עולה מניתוח חטיבת המאקרו של אגף החשב הכללי, כי הגירעון החודשי עמד על כ-10 מיליארדי שקל. לטענת עורכי הדו"ח הכלכלי,  בעקבות חג הפסח הוסטו תשלומי המיסים מחודש אפריל לחודש מאי בהיקף מוערך של כ-4.8 מיליארדי שקל.
מלבד זאת, עורכי הדו"ח מציינים כי בנטרול דחיית המיסים הגירעון מוערך בכ-14.8 מיליארדי שקל. עם זאת, בהשוואה לחודש מאי אשתקד שהסתיים בגירעון של כ-4.5 מיליארדי שקל. 
מתחילת השנה נרשם גירעון מצטבר של כ-47.6 מיליארדי שקל. במהלך 12 החודשים האחרונים, אשר כוללים את חודשי המלחמה הנוכחית, נרשם גירעון מצטבר של כ-137.7 מיליארדי שקל. 
כידוע, היעד שקבעו משרד האוצר ובנק ישראל בנושא הגירעון עומד על כ-6.6% . כזכור, בחודש שעבר, זינק הגירעון ל-7%.  נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ציין בחודש אפריל ל-ice  כי גם בחודש הבא הגירעון יעלה אך ללא אבל ללא הידרדרות ביטחונית נוספת.
בנוסף, צוין כי ברבעון הרביעי של השנה, הגירעון יתכנס ליעד או לפחות קרוב אליו.  בשוק ההון מעריכים שזו תחזית אופטימית והגירעון בפועל יגיע לאזור ה-9% בקצב הזה כשאם תהיה הידרדרות ביטחונית נוספת, אנחנו עלולים להגיע לגירעון דו-ספרתי.
חברות דירוג האשראי מוד׳יס ו-s&p מדברות על סיכון לא מבוטל לכלכלה הישראלית מכיוון הגירעון גם כרגע ועדיין ללא הידרדרות ביטחונית נוספת. עוד עולה מהדו"ח של חטיבת המאקרו והתקציב של אגף החשב הכללי, בחודש מאי נרשמו הכנסות מדינה של כ-44.0 מיליארדי שקל וכ-39.2 מיליארדי שקל (בנטרול דחיית המיסים). על פי הנתונים, עולה כי נרשמה עלייה של כ-7.6% , בהשוואה לחודש מאי בשנה שעברה. 
הכנסות המדינה מתחילת השנה הסתכמו בכ-201.6 מיליארדי שקל, זאת ביחס לכ-197.7 מיליארדי שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. מדובר בגידול מצטבר של כ2.0%-, בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה. עוד ציין עורכי הדו"ח, כי מתחילת השנה נרשמו הכנסות בקצב גבוה מהחזוי בתקציב מחודש מרץ לשנת 2024. 
בנוסף לכך, צוין כי במהלך החודש הנוכחי נרשמו הוצאות של כ-54 מיליארדי שקל, הוצאות הממשלה מתחילת השנה עמדו על כ-249.3 מיליארדי שקל, בהשוואה לכ-184.7 מיליארדי שקל בתקופה המקבילה בשנה שעברה. עוד צוין, כי נרשם גידול מצטבר של כ-35% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שעברה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה