בארץ

'פתחון-לב' חושפת: "ישראל מכניסה למעגל העוני אלפי עולים חדשים"

במסגרת דיון מיוחד שהתקיים בכנסת בועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, מנכ"ל עמותת 'פתחון-לב' אלי כהן, יצא נגד אדישות המדינה שלא השכילה לסייע למאה אלף העולים החדשים שהגיעו לישראל בשנתיים האחרונות
מערכת ice | 
עלייה לארץ-אילוסטרציה (צילום פלאש 90, shutterstock)
ועדת העלייה, הקליטה והתפוצות בראשות ח"כ עודד פורר ממפלגת ישראל ביתנו, התכנסה היום (רביעי), לדיון דחוף ביוזמת יו"ר הוועדה וארגון 'פתחון-לב'. הדיון, התקיים במטרה להניע תהליכים לסיוע לעולים חדשים במיצוי הזכויות המגיעות להם, שאי מימושן כבר נאמד בכמיליארד שקלים בשנה על פי מבקר המדינה עוד ב-2015.
במסגרת הדיון הציג אלי כהן, מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב', נתונים אודות החסמים העומדים בפני העולים החדשים, בהם ריבוי הגופים המעניקים זכויות במדינת ישראל (בהם משרד העלייה והקליטה, המוסד לביטוח לאומי, הרשות המקומית, קופות-החולים, רכזי תעסוקה, אגפי הרווחה והשירותים החברתיים, משרד הבינוי והשיכון ורבים אחרים), ביורוקרטיה סבוכה ובעיקר אי-התאמת מוקדי השירות בגופי הממשל לשפות השונות.

 אלי כהן מנכ"ל עמותת 'פתחון-לב', קרדיט: 'פתחון-לב'
כך לדוגמא, מוקדי חברת החשמל ושירות התעסוקה אינם מעניקים כלל שירות בשפות אמהרית, צרפתית וספרדית, מוקדי סיוע בשכר דירה לעולים וסיוע לדיירי הדיור הציבורי של משרד הבינוי והשיכון מעניקים מענה בשפות העברית, הרוסית והערבית בלבד, מוקד נציבות זכויות לאנשים עם מוגבלות של משרד המשפטים מעניק מענה בשפה העברית בלבד, מוקד סיוע משפטי בחירום של משרד המשפטים מעניק שירות בשפות העברית והערבית בלבד, מוקדי המידע רישוי של משרד התחבורה, רשות המיסים ופניות הציבור של צה"ל מעניקים מענה בשפה העברית בלבד וכן הלאה. כל זאת בזמן שבשנת 2022 הגיעו לישראל 74,472 עולים חדשים ו-22,340 בשנת 2023.
במסגרת הפתרונות, קרא מנכ"ל הארגון לוועדה לאמץ את פרויקט 'זכות בקלות' שמפעיל הארגון שעל בסיסו יוקם מערך לאומי one stop shop למיצוי זכויות פרו-אקטיבי מותאם שפתית. פרויקט 'זכות בקלות' שכבר פועל מספר שנים עבור הציבור בשפה העברית, מסייע מדי שנה למעל ל-40 אלף פניות, מתוכן 83% נסגרות בהצלחה המוערכים במעל ל-100 מיליוני שקלים לפונים, בליווי אישי פרו אקטיבי ונגיש.
בנוסף, קרא אלי כהן להוציא דרישה למוקדי השירות של גופי הממשל להעניק מענה מותאם שפתית בשפות המדוברות בישראל – עברית, ערבית, אנגלית, רוסית, אמהרית, ספרדית, צרפתית. לצד זאת, ציין כהן כי יש צורך דחוף בהגדלת תמיכת משרד העלייה והקליטה בתחום מיצוי הזכויות, תוך הטמעת תהליכים המעודדים גופי שירות להעניק מענים במגוון רחב של זכויות, תחת המודל הפרו-אקטיבי וביצוע קבוע של מדידת הפעילות.
אלי כהן מנכ"ל ארגון 'פתחון-לב', אמר: "הוכח מחקרית כי בישראל ככל שיורדים בעשירונים, כך יש תת-מיצוי זכויות גדול יותר בעשרות אחוזים, דהיינו העשירים ממצים זכויות והעניים והחלשים לא ממצים את הזכויות שלהם. מי אם לא העולים החדשים צריכים מצות את הזכויות שלהם על מנת שלא נפגוש אותם במעגל העוני בהמשך. הניסיון שלנו בארגון מראה כי לאורך שנים רבות יש הזנחה של מדינת ישראל בכל הקשור למימוש הזכויות של העולים החדשים, שמספרם נאמד במאות אלפי לאורך השנים הללו".
כהן, המשיך בדבריו ומסר: "יתרה מכך, בכך שהמדינה לא פועלת באופן אקטיבי למימוש הזכויות המגיעות להם, היא במו ידיה מכניסה למעגל העוני אלפי עולים חדשים מדי שנה. את העולים הללו אנחנו פוגשים לאחר מכן במרכזי הסיוע שלנו, ממתינים בתור לקבלת סיוע הומניטרי ובסיפורים אישיים העולים מהשטח בפרויקטים השונים של מיצוי זכויות אקטיבי שהארגון מפעיל. במיוחד בתקופה כלכלית-חברתית, הנושא הופך להיות בוער אף יותר, והמדינה חייבת להידרש בכובד ראש ולאמץ את הפתרונות שהצגנו. אני מודה ליו"ר הוועדה, ח"כ פורר, שמצוקת העולים לא נעלמת מעיניו ונרתם למשימה החשובה הזו באופן מידי".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה