משפט

זדורוב לא יקבל פיצוי? זו הסיבה שלא יוכל לתבוע מיליונים

לאחר יותר מ-15 שנה בכלא: רומן זדורוב זוכה מרצח תאיר ראדה במשפט החוזר מחמת הספק. אם יתבע מהמדינה פיצויים מדובר בסכום ראשוני של 2.75 מיליון שקל, אבל מתברר שהעובדה שלא זוכה פה אחד, פוגעת בסיכויי התביעה שלו
מערכת ice |  10
רומן ואולגה זדורוב (צילום פלאש 90/ דוד כהן, shutterstock)
האם המיליונים חומקים מרומן זדורוב והוא לא זכאי לפיצוי על התקופה שבה ישב בכלא לחינם? רק ביום חמישי האחרון, אחד המשפטים הדרמטיים בתולדות מדינת ישראל הגיע לסיומו כאשר 16 שנה אחרי רצח תאיר ראדה ז"ל, המשפט בעניינה הוכרע באופן סופי עם זיכוי של רומן זדורוב, שהואשם ברצח וישב מזה 16 שנה בכלא, מחמת הספק. השאלה שצצה כעת היא האם הוא זכאי לפיצויים מהמדינה על מאסר השווא?
עו"ד איתמר בן-עמי המתמחה בדיני נזיקין ובדין הפלילי אומר שבעקבות זיכויו של רומן זדורוב – הוא ללא ספק יפנה לקבלת פיצויים מהמדינה. לדבריו, לאחר שהורשע שלוש פעמים ונידון למאסר עולם בגין הרצח של תאיר ראדה, ואף ריצה תקופה ארוכה של מאסר בפועל ולאחר מכן תקופה ארוכה נוספת של שלילת חירויות עת היה במעצר בית, זוכה רומן זדורוב מהרשעה זו. "על פי הערכתי, זיכויו של זדורוב יכול להפוך אותו בקרוב לאדם מבוסס, ואפילו מבוסס מאוד".

עו''ד איתמר בן עמי. קרדיט צילום: יונית שילר
אלא, שששי גז, מומחה בתחום הפלילי מספר ב-ynet: "הוא יכול לתבוע, ולהערכתי יתבע. האם מגיע לו פיצוי? זו שאלה קשה. אם הזיכוי הוא מהספק, לא ממהרים לתת פיצוי. החוק אומר שרק אם מההתחלה לא היה צריך להעמיד לדין, במקרה של זיכוי מלא, אם התביעה התרשלה, הייתה חקירה רשלנית או שעשו דברים בניגוד לחוק, יבחנו את את הדברים הללו".
עו"ד גז התייחס לגובה הפיצויים האפשריים: "השאלה היא כמה, ואיך מחשבים. מה יכול להיות מחיר החופש של בן אדם? לוקחים בחשבון כושר השתכרות ומה הפסיד בחייו, את הצער והכאב. השאלה תהיה אם בכלל מגיע לו פיצוי לפי פסק הדין. לדעתי כן, כי צורת החקירה הייתה רשלנית וזדורוב ישב 15 שנה בכלא. הוא צריך לנהל משא ומתן".
עם זאת, מוסיף עו"ד בן-עמי, ככל הנראה תבחר הפרקליטות לערער על פסק דין זה, לאור העובדה שהזיכוי נעשה ברוב קולות של שני שופטים נגד אחד, וגם בשל השיקול הכלכלי מהטבע מהמוטיבציה להימנע מתשלום פיצויים גבוהים. יש להעריך, כי זדורוב יפעל בקרוב להגשת תביעה אזרחית-נזיקית נגד המדינה, ובמצב זה - בהינתן שהערעור על זיכויו יידחה או לא יוגש כלל -  צפויים להיפסק לו פיצויים משמעותיים.
במסגרת ההליך הפלילי מקובל לפסוק פיצוי עונשי לפי סעיף 80. לעניין זה, תקנות פיצויים בשל מעצר או מאסר, משנת 82', מפרטים את הסכומים המרביים לצורך פסיקת פיצוי או פסיקת הוצאות. סעיף 8(א) דן בסכום המרבי לצורך פסיקת פיצויים וקובע: "סכום הפיצוי המרבי בעד יום מעצר או מאסר הוא החלק ה-25 של השכר החודשי הממוצע במשק ביום מתן החלטת בית המשפט לעניין הפיצוי", משמע, 472 שקל ליום.

נוסף על כך, התוספת בתקנות דנה בסכומים המרביים לתשלום הוצאות הגנה, בהתאם לערכאה שדנה בתיק - בימה"ש השלום, המחוזי או העליון והסכומים נעים בין 700 ל-4,500 שקל. אם מחשבים את מספר הימים שישב בכלא, מדובר בסכום ראשוני של 2.75 מיליון שקל, ללא קשר למה שיפסק על סעיפים כמו עוגמת נפש ועוד.
נוסף לפיצוי בהליך הפלילי, יכול המזוכה לתבוע פיצויים נוספים במסגרת הליך אזרחי עבור נזקיו השונים. אומנם, הסכומים אינם מכסים תמיד את מלוא הנזק, אך לעיתים מדובר בסכומים גבוהים במיוחד אשר יכולים להגיע למיליוני שקלים.
כך, מוסיף עו"ד רפאל אלמוג ממשרד עורכי הדין אלמוג שפירא, ע"פ סעיף 80 לחוק העונשין, בית המשפט רשאי להורות לאוצר המדינה לפצות את הנאשם במשפט הפלילי, במקרה בו זוכה הנאשם מהעבירות שיוחסו לו או בשל אישום שבוטל, ובלבד שלא היה קיים יסוד לאשמה או בנסיבות המצדיקות פיצוי.

עו''ד רפאל אלמוג. צילום: אופיר הייב
בהתאם לכך, ע"פ תקנות סדר הדין (פיצויים בשל מעצר או מאסר), הפיצוי המירבי בעד יום מאסר הינו החלק ה-25 של השכר הממוצע במשק ביום מתן החלטת בית המשפט לעניין הפיצוי. ככל וההחלטה הייתה ניתנת היום, הרי שבגין כל יום מאסר שווא זכאי נאשם לכ-470 שקל ליום.
לאורך השנים נפסקו סכומי פיצוי משמעותיים לנאשמים אשר ריצו עונשי מאסר שונים. בנסיבות מאסרו של רומן זדורוב אשר נמשך כ-16 שנים, הרי שככל ויבחר להגיש תביעתו בהתאם לחוקים הנ"ל, ייתכן ויהא זכאי לפיצוי בסך של יותר מ-2.5 מיליון שקל בגין מאסרו והכל בהתאם לשיקול דעתו של בית המשפט. יובהר כי הפיצוי נגזר, בין היתר, מנתוני המקרה ומהכרעת הדין, כאשר זיכוי מחמת הספק ולא ברוב מוחלט, כמו במקרה של זדורוב, עלול להקטין את הפיצוי האפשרי. 
לחילופין, ניתן לפעול להגשת תביעה מכוח פקודת הנזיקין בטענה לרשלנות המדינה, או אז תעמוד לנאשם המזוכה האפשרות לקבל פיצוי בגין ראשי נזק שונים האופניים לתביעות נזיקין, ובכך להגדיל את הפיצוי, בשונה מההגבלות הנוקשות ביחס לתקרת הפיצוי הקבועות בחוק העונשין כאמור.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    פיצוי לזדורוב??
    הורציומגלומנוס 06/2023/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    מדובר בתיק רצח , המקרה חריג- התיק פתוח עד מציאת הרוצח. והמשטרה חייבת להמשיך ולחקור זדורוב יכול למצוא עצמו שוב בכלא...
    סגור
  • 8.
    במידה וזכאי לפחות 4000000₪
    רן 04/2023/23
    הגב לתגובה זו
    0 0
    קחו 15 שנים כפול 12 חודשים כפול 5000₪ כולל תנאים סוציאלים וכולל שלילת החופש. לא פחות מ 4,000,000₪
    סגור
  • 7.
    מי שלא רצח
    איש כריש 04/2023/15
    הגב לתגובה זו
    0 0
    לא מודה שומר על זכות שתיקה.
    סגור
  • 6.
    מי צריך לשלם את הפיצויים
    רומן 04/2023/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אם מגיע לו פיצויים,למה שלא ישלמו את הפיצויים המבטחים של כל אלה שהתרשלו בתפקידם
    סגור
  • 5.
    זדורוב
    סבתא זבטא 04/2023/10
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הוא בכלל עובד זר ללא ת זהות מהגר עבודה בחזרה לאוקראניה
    סגור
  • 4.
    פיצועים לזדורוב
    סלומון 04/2023/10
    הגב לתגובה זו
    1 0
    לא בכדי השופטת לא זיכת את זדורוב.הכל מתואם בין השופטים. לגונן על הפרקליטות,לגונן על האוצר שלא ישלם פיצועים,לגונן על המשטרה,לאפשר לזדורוב ללכת הביתה,לאפשר לפרקליטות לערער לעליון.כל "הכבוד"לבית המשפט,כמה חוסר אמון יש בה
    סגור
  • 3.
    זד. דור בו
    שלוםאל 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 1
    הרי הסיפור הזה תמוהה מלכתחילה הוא הודה ושיחזר את המעשה אדם שלא עשה לעולם לא יתן לשום לחץ להשפיע עליו להודות אפילו סתם אדם מן השורה קל וחומר שהוא גדול ממדים ויכול לעמוד בלחץ מכאן שלפנים משורת הדין הוא זוכה מחמת הספק לכן לבטח ובטח שבית המשפט לא יפסוק שום פיצוי לטובתו ולכן האשמה עדיין תלויה עליו
    סגור
  • אני מציע לך
    אני 04/2023/09
    הגב לתגובה זו
    0 0
    אני מציע לך לא לשפוט אדם עד שתגיע למקומו אתה מתאר לעצמך איזה לחצים כבדים הושפעו עליו ? איזה האשמות חוזרות ונשנות? לא היית והלוואי שלא תעמוד בסיטואציה כזאת. אז אל תהיה חכמולוג מאחורי המקלדת
    סגור
  • 2.
    שיחררו רוצח אכזר שרצח ילדה קטנה
    חוקר יחא 04/2023/04
    הגב לתגובה זו
    4 3
    עוכר הדין הלוי מסוכן מאוד!!!
    סגור
  • 1.
    לא מאמין לו
    האמיתי 04/2023/03
    הגב לתגובה זו
    5 3
    לא מאמין לאיש הזה וכל מילה נוספת מיותרת
    סגור