משפט

ניו יורק נגד טראמפ: הנשיא לשעבר נתבע על הונאה

התביעה התורנית נגד דונלד טראמפ מגיעה מהתובעת הכללית של מדינת ניו יורק, שהגישה תביעה אזרחית רחבה על הונאות מס ומצג שווא של ערך נכסי נדל"ן. בין הנתבעים גם ארגון טראמפ ושלושה מילדיו הבוגרים. עבור התובעת הדמוקרטית לטישיה ג'יימס מדובר בשליחות אידיאולוגית: כבר בקמפיין שלה היא הבטיחה לבוחרים שתתבע את טראמפ
מערכת ice | 
דונלד טראמפ (צילום ויקיפדיה)
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס, הגישה היום (רביעי) תביעה נגד הנשיא לשעבר דונלד טראמפ, שלושה מילדיו הבוגרים ואימפריית העסקים שלו, מאשימה אותם בפרקטיקות הונאה פיננסיות בקנה מידה גדול ומבקשת למנוע מהם עסקאות נדל"ן בחמש השנים הקרובות.
התביעה האזרחית של התובעת הכללית טוענת ליותר מעשור של הטעיה, כולל ניפוח שווי נטו מזויף של נכסים במיליארדי דולרים, כחלק מהמאמץ למזער את חשבונות המס של החברות שלו תוך זכייה בתנאים נוחים מבנקים וחברות ביטוח. היא מבקשת לגזור קנס של כ-250 מיליון דולר על רווחים בלתי חוקיים לכאורה שנגרמו מהתוכנית, כמו גם איסור של חמש שנים על הנשיא לשעבר ועל ילדיו דונלד טראמפ ג'וניור, איוונקה טראמפ ואריק טראמפ להשתתף בעסקאות נדל"ן כלשהן - מגבלה שתוכל להביא לסוף אימפריית הנדל"ן של טראמפ. 
בנוסף, התביעה דורשת איסור קבוע על הנשיא לשעבר ובני משפחתו המעורבים במפעליו העסקיים לשמש כדירקטורים או נושאי משרה בכל תאגיד או עסק ניו יורקי בעל רישיון במדינה. תביעתה של ג'יימס מסתמכת על חוק מיוחד למקרים חוזרים של הפרות לכאורה של החוק, הנובעות מעסקאות נדל"ן.
"אני מודיעה שהיום אנחנו מגישים תביעה נגד דונלד טראמפ על הפרת החוק כחלק מהמאמצים שלו לייצר רווחים לעצמו, למשפחתו ולחברה שלו", אמרה ג'יימס במסיבת עיתונאים היום בבוקר. "התלונה מוכיחה שדונלד טראמפ ניפח באופן שקרי את השווי הנקי שלו במיליארדי דולרים כדי להעשיר את עצמו שלא בצדק ולרמות את המערכת, ובכך לרמות את כולנו. דפוס ההונאה בו השתמש מר טראמפ וארגון טראמפ היה מדהים", הוסיפה ג'יימס.
ג'יימס מאשימה את טראמפ וילדיו ביצירת יותר מ-200 הערכות מטעות של כספי החברה ובצורות אחרות של מצג שווא, כולל על ידי ניפוח שווא של השטחים הרבועים של דירתו שלו מ-11,000 ל-30,000 במסמכים פיננסיים. כתוצאה מכך, טראמפ הכריז כי הדירה שווה 327 מיליון דולר, סכום שלדברי ג'יימס "גדול משמעותית מכל דירה שנמכרה אי פעם בניו יורק".
התביעה כוללת עשרות דוגמאות להגשות פיננסיות כוזבות לכאורה, החל מהטענה שטראמפ ניפח את הונו כחלק מתוכנית לרכישת קבוצת ה-Bafalo Bills ועד הצעתו המוצלחת לבנות מלון בבניין הדואר הישן בוושינגטון הבירה - אשר הפך לכוורת בולטת של פעילות פרו-טראמפ בתקופת הנשיאות שלו והכניס 100 מיליון דולר כאשר הוא נמכר במאי. 
טראמפ טען שוב ושוב שג'יימס, דמוקרטית המתמודדת לכהונה שנייה בנובמבר, נמצאת במגמת נקמה פוליטית. במהלך הקמפיין שלה לתפקיד התובעת הכללית ב-2018 היא נשבעה שוב ושוב לנקוט בצעדים משפטיים נגד טראמפ ואמרה שהוא צריך "לפחד" אם היא תיבחר . במהלך מסע הבחירות שלה, ג'יימס הבטיחה לכוון את טראמפ לחקירה ואמרה לבוחרים שהבחירה שלה תביא עליו לחץ דומה לזה שהציב היועץ המיוחד רוברט מולר.
ביום רביעי, הצוות המשפטי שלו חזר על הטענה הזו: "ההגשה של היום אינה מתמקדת בעובדות או בחוק - אלא היא מתמקדת אך ורק בקידום האג'נדה הפוליטית של התובע הכללי", אמרה פרקליטת טראמפ, אלינה הבה. "ברור לחלוטין כי משרד היועץ המשפטי לממשלה חרג מסמכותו החוקית על ידי חטטנות בעסקאות שבהן לא התרחשה כל עבירה".
טראמפ נאבק במאמצים לכפות את הצהרתו בעניינו של התובע הכללי, אך הפסיד בשורה של אתגרים בבית המשפט בנושא. כאשר סוף סוף הופיע לחקירה בחודש שעבר, הוא השתמש בזכות השתיקה כנגד הפללה עצמית. "כשהמשפחה שלך, החברה שלך וכל האנשים במסלול שלך הפכו למטרות של ציד מכשפות מופרך, בעל מוטיבציה פוליטית, הנתמך על ידי עורכי דין, תובעים ומדיה מזויפת, אין לך ברירה", אמר טראמפ בהצהרה שבה הסביר מדוע הוא "לקח את החמישי" (כלומר השתמש בזכות השתיקה) למרות הערות העבר הרבות שהשמיע בעצמו בעבר על כך שמהלך כזה מצביע על אשמה.
הפעולה של ג'יימס היא רק האחרונה בערימת איומים משפטיים על טראמפ וייתכן שהיא אפילו לא כאב הראש המשפטי החריף ביותר של הנשיא לשעבר, שכן שורה של בדיקות ומשפטים אחרים קרובים אליו ועל דמויות שונות במסלולו. התביעה החדשה הגיעה במהלך שבוע שבו פרקליטיו של הנשיא לשעבר נאבקו בבית המשפט הפדרלי כדי לחסום את המאמץ של משרד המשפטים לחקור את גילוי רישומי ביטחון לאומי רגישים ביותר באחוזתו במאר-א-לאגו. התובעים הפדרליים גוררים גם עוזרים ובני ברית לשעבר של טראמפ אל חבר מושבעים גדול שחוקר את מאמציו לחתור תחת בחירות 2020, וחבר מושבעים גדול באזור אטלנטה מגיע לשלב קריטי בחקירה הקשורה לבחירות שלו.
 
הטענות והחקירות נגד טראמפ לא נפסקות מאז זכה בבחירות ב-2016, וביתר שאת מאז. עכשיו, כשהוא מאותת כי ישוב להתמודד בבחירות 2024 לנשיאות, שוב זורקים עליו בליסטראות. אפשר לחשוב שזה מוצדק או לטעון שזה TDS (תסמונת שנאת טראמפ), אך הניסיון מראה שהחקירות הרבות שנפתחות כנגד טראמפ מסתיימות בלא כלום. למגינת ליבם של מבקריו הרבים, החקירות נגדו רק מעלות את קרנו בעיני תומכיו הנלהבים, והעובדה שהוא יוצא נקי רק מוסיפה לתדמיתו הנקייה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה