נבחרת אייס

הספין נחשף: כך מגנה עילת הסבירות על הכלכלה הישראלית

במסווה של "פסיק קטן" מתוך מהפכה, בקואליציה מגמדים שינוי דרמטי – שיאפשר לשרים לבצע מינויים מגוחכים ולבזבז את כספי הציבור, ללא בקרה שיפוטית. כשבכיר באוצר מזהיר בקולו מהתערבות בסמכויות מקצועיות וניפוח תחזית ההכנסות הממשלתית – אולי קצת מיהרנו מידי להשתעמם מעילת הסבירות? תשאלו את פרופ' ירון זליכה של שנת 2007

מתן חודורוב
מתן חודורוב |  10
מתן חודורוב על עילת הסבירות (צילום רונן אקרמן, unsplash, פלאש 90/ יונתן זינדל)
הנה חידה למיטיבי לכת במשעול הארכיון הכלכלי: איזה פקיד ממשלתי בכיר אמר, ומדוע, את המשפט: "לא מנסים לקצוב את כהונתי, אלא מנסים לקצוב אותי!": האם מדובר בשאול מרידור, ראש אגף התקציבים שסולק ע"י שר האוצר הכושל ישראל כ"ץ, בטענת הכזב שחתר להפלת ממשלת הרוטציה בין נתניהו לגנץ? אולי באורית פרקש-הכהן, יו"ר רשות החשמל שהודחה מהתפקיד בשל הסתייגותה ממתווה הגז? או שמא זו הייתה מנהלת רשות החברות, מיכל רוזנבוים, שסומנה לאחרונה ע"י השר אמסלם לאחר שסירבה לשתף פעולה עם התערבותו הפוליטית בעסקים כלכליים שבשליטת המדינה?
כל השמות הנ"ל מתאימים לציטוט, כמי שחוו ניסיון הדחה – לעיתים פסול ובלתי סביר – רק בשל העובדה שעמדתם בנושא מקצועי לא עלתה בקנה אחד עם המדיניות או האינטרסים של הדרג הפוליטי באותה תקופה. ובכל זאת, יש רק תשובה נכונה אחת לחידה שבה פתחנו.
 
על המשפט המטלטל ההוא, שנחרט בזיכרוני מדיוני הוועדה לביקורת המדינה בספטמבר 2007, חתום לא אחר מהפרופ' ירון זליכה – היום מבקר חריף של מערכת המשפט, יקיר תומכי המהפכה, אבל אז החשב הכללי במשרד האוצר שעמד בפני פיטורין. בתמצית, זליכה טען (ובצדק) כי השר הממונה עליו, אברהם הירשזון המנוח, החל להתנכל לו לאחר שחשף פרשת שחיתות שלטונית – ובליבה ניסיון לכאורה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, להטות את המכרז להפרטת בנק לאומי כך שיזכה בו מיליארדר המקורב אליו. השר הבא, רוני בר-און, החליט שלא להאריך את כהונת החשב הכללי – אך האחרון דרש וקיבל ממבקר המדינה, מיכה לינדנשטראוס ז"ל, צו הגנה מיוחד שאפשר לו להמשיך כרגיל בתפקידו.
למעשה, זליכה הוא זה שקבע לבסוף את המועד המדויק לפרישתו מהאוצר – והלך הביתה כמנצח. רק מאוחר יותר נסגר תיק החקירה בפרשת בנק לאומי, לאחר שלא הצטברו ראיות המאששות את החשדות החמורים נגד אולמרט להתערבות אסורה במכרז.
 
האם מותר לממשלה להעביר מתפקידו פקיד שמתנהל לטעמה לא כשורה, או להפקיע ממנו סמכויות? בחוק היבש אין על כך שום איסור. האם שר חדש, שהחליט לא להאריך את כהונתו מעבר ל-4 השנים שכבר השלים, פועל בניגוד עניינים? כמובן שלא, הרי לבר-און לא צמח מכך רווח פרטי. אך האם, בנסיבות של חשיפת שחיתות לכאורה של ראש הממשלה, סביר להחליף את החושף? פרופ' זליכה חשב שלא, והודיע בישיבת הוועדה שהוא שוקל לעתור לבג"ץ. מבקר המדינה קיבל את עמדתו, שהשר לא נתן לו הזדמנות "ראויה" ואפשרות "סבירה" להתנגד להדחה, בנסיבות ש"יוצרות ספק ממשי ביחס לכשרות השיקולים בעניין הפסקת כהונתו". במילים אחרות: יש פעולות שלא נפסלו בפירוש על פי דין, אך שר – אדם רב סמכויות, עוצמה ואינטרסים – בכל זאת מנוע מלבצע, בשל הנסיבות הספציפיות או האינטרס הציבורי בתפקוד תקין וענייני של הרשויות. זליכה, שבלם את החלטת השר נגדו באמצעים משפטיים, יודע להעיד על כך בגוף ראשון. יתרה מכך: כשממשלת אולמרט פטרה חברות ממשלתיות מביצוע מכרזים בטענה ל"יעילות", כתב החשב הכללי לשרים – "מדובר בהחלטה בלתי סבירה, הנוגדת את כללי המנהל התקין ומתנוסס מעליה דגל שחור של חריגה מכל נורמה ציבורית". הוא שוב צדק. אבל מי יוכל אפוא למנוע את אותו חריגה בלתי סבירה מנורמות, שמולה הניף זליכה ביושר את הדגל השחור, אם לא בית המשפט העליון?
 
לדוגמה שממחישה את היפוך התפקידים בין תומכי ה"משילות" למתנגדיה, מלאו כבר כאמור כ-16 שנה. לינדנשטראוס והירשזון נפטרו, אולמרט נכלא ושוחרר, זליכה חצה את הקווים מהמגרש המקצועי אל הפוליטי וחזר בו – אבל השאלה הבסיסית שליוותה את הדיון ההוא לא השתנתה: האם כששרים מנצלים את כוחם כדי לבצע פעולה פוגענית, למנות אדם בלתי כשיר לתפקיד, להשתלט על החלטות מנהליות-מקצועיות, לבזבז משאבי ציבור ועוד – יש צורך במנגנון מבקר שימנע את אותו צעד מופרך, או שנותר לנו רק להמתין עד הבחירות הבאות? האם במשטר שבו כל ממשלה נהנית מרוב אוטומטי בכנסת, יש היגיון בכך שגורם חיצוני יוכל לפקח על החלטות השרים במקרה של חוסר סבירות קיצונית, או שמוטב לרכז בידיהם כוח אבסולוטי רק מתוקף העובדה שמונו ע"י ראש ממשלה נבחר?
 
במבט ראשון, הסוגיות הללו נראות כמעט תיאורטיות – כאילו נלקחו מספרי האזרחות, שהשרים כבר שכחו מזמן. אלא שאותה "עילת סבירות" משעממת, שנחזית לצעד ה"מתון" בחבילה המצמררת של לוין, מיתרגמת לעשרות מהלכים מעשיים שתוכל הממשלה לבצע מיידית – ללא בלמים כלשהם – מיד עם אישור החקיקה בכנסת. בהקשר הכלכלי, מי שהיטיב למנות אותם הוא היועץ המשפטי הוותיק של האוצר, עו"ד אסי מסינג, שהופיע השבוע בישיבת ועדת החוקה של הכנסת. לא בקלות רוטמן אפשר לו לדבר שם: תחילה פצח בנאום אינסופי על האבסורד בהצגת חוות דעת של משפטנים, ההפוכות לעמדת השרים העומדים בראש משרדיהם, ורק בסיום הדיון נתן למסינג את זכות הדיבור כמי שכפאו שד.
 
בניגוד לרוטמן אחוז התזזית, נציג האוצר שמר על סגנון ענייני ונימה מאופקת, שעמדו בניגוד משווע לתוכן דבריו הבלתי נסבל על "החור השחור" הצפוי באוצר. אלה הסכנות שמנה, בסדר כרונולוגי, להתנהלות הכלכלית של ישראל בהיעדר עילת הסבירות:
 
1. סמכויות האגפים השונים של האוצר אינן מוסדרות בחוק, אלא מוענקות להם מתוקף הסכמת השר בלבד. אם החלטה זו תשונה, גורמי המקצוע יאבדו בבת אחת את מעמדם ותפקידיהם – "אבן היסוד בניהול הכלכלה" – שיועברו מייד לדרג הפוליטי, וללא ביקורת שיפוטית. זאת, בניגוד להמלצות הוועדה שהמליצה לעגן בחקיקה את שיקול דעתם העצמאי ואת תחומי אחריותם של הבכירים השונים.
 
2. ארבעת ראשי האגפים במשרד – הממונה על התקציבים, הממונה על השכר, החשב הכללי והכלכלנית הראשית – מתמנים עפ"י החלטת שר האוצר, ללא מכרז. תנאי הסף לכשירותם מוגדרים בנהלים פנימיים של האוצר, שניתנים לשינוי בכל עת, מבלי שניתן יהיה לעתור נגדם לביהמ"ש.
 
3. מינוי מנהל רשות המיסים ורשות שוק ההון מתבצע בוועדות איתור, בשל רגישותם של תפקידים אלה – אך פעילות הוועדות מוסדרת בהחלטת ממשלה, שניתן לבטל באופן פשוט.
 
4. במצב החדש ניתן למנות אדם חסר ניסיון לתפקיד החשב הכללי – שמוסמך להתחייב כספית מטעם המדינה, מאשר פטורים ממכרז, קובע הוראות לביצוע התקציב, מנהל את הרכש הממשלתי, קובע קריטריונים לתמיכה בעמותות ומנפיק את אגרות החוב של ישראל. באופן דומה, ניתן לבחור באדם ללא הבנה במיסים לתפקיד מנהל רשות המיסים, או באדם ללא הבנה בביטוח לתפקיד הממונה על שוק ההון. על המינויים המופרכים הללו לא תחול יותר ביקורת שיפוטית.
 
5. לשם שמירת עצמאותו של האוצר, פיטורי בכירים במשרד יכולים להתבצע ע"י השר רק בנימוק של "אי-התאמה מובהקת" לתפקיד או בשל "משבר אמון חריף ומתמשך". לאחר אישור החקיקה, ניתן יהיה לטעון כי עילות אלה התקיימו בכל הליך של הדחה – או לבטל את העילות עצמן – מבלי שבג"ץ יוכל להתערב בהחלטה. התוצאה היא שכל תפקיד בצמרת האוצר, ייהפך למשרת אמון – וראשי האגפים יחששו לקבל החלטות קשות, שעלולות להוביל לסילוקם המיידי.
 
6. אין חובה חוקית למנות את ראשי האגפים, ולכן שר שמעוניין להתערב בסוגיות מקצועיות – יוכל פשוט להימנע מלבחור במועמד כלשהו. כך, יחזיק הדרג הפוליטי במפתח לכל ההחלטות שמתקבלות כיום ע"י אנשי האוצר.
 
7. תחזית ההכנסות ממיסים נבנית כיום באופן עצמאי, ע"י הכלכלן הראשי בלבד, כדי למנוע הצגת תמונה ורודה מידי למקבלי ההחלטות. אם השר יבקש להתערב בתחזית (כפי שקרה לפני כעשור), על מנת להתעלם מסיכונים וליצור בשוק "ציפייה חיובית", ניתן יהיה לשנות את הנוהל ללא ביקורת שיפוטית מצד בג"ץ.
 
למסינג היו דוגמאות נוספות לנזקים שביטול הסבירות עלול לחולל למשק, אלא שלרוטמן תם הזמן לשמוע – ובתום 20 דקות הוא קטע את הסקירה בטענה ש"לא למדנו כאן דבר חדש: העובדה שצמצום העילה תשפיע על מינויים ופיטורים הייתה ידועה עוד קודם". עוד כמה צעקות של ח"כ קריב ואלהרר השלימו ישיבה טיפוסית בוועדה, שמן הסתם לא תשנה את תוצאות הצבעתה גם לאחר אזהרותיו הנוקבות של היועץ המשפטי לאוצר.
 
אם תומכי המהפכה צודקים, ועילת הסבירות היא "פסיק קטן" שאין לו משמעות במבנה החוקתי, מדוע הם כל כך מתעקשים לקדם דווקא אותה – כפרוסה הראשונה בחקיקה – למרות התרעות המומחים מנזק עצום לכלכלה? אם הם טועים, ועילת הסבירות תשנה לבלי הכר את הפעלת הסמכויות ואת המינויים בתחום הכלכלי, דמיינו לעצמכם איך עלולות התוצאות להיראות בכל שאר תחומי החיים: החל משלילת תקציבי מוסדות עפ"י גחמה פוליטית של שר, דרך רמות זיהום בלתי סבירות של מפעל באזור מגורים – ועד למיגון הבתים הסביר של תושבי הדרום מרקטות.
 
בימים האחרונים מתחזק הקמפיין שנועד להשחיר את תדמית המפגינים נגד המהפכה המשפטית, בטענה שמדובר כביכול בציבור "אנארכיסטי אלים". מעבר לניסיון הדה-לגיטימציה של יריבים פוליטיים, בולט כאן גם ספין שקוף: הסטה של הדיון הקריטי על השלכות ביטול הסבירות, למחוזות של התנצחות סביב חסימת הכבישים או הכניסה לנתב"ג. אל תאכלו את הלוקשים, ואל תפהקו משעמום: העילה שלפני כחודש רובנו אפילו לא הכרנו, משפיעה על חיי היומיום של הישראלים הרבה יותר מכפי שמוכנים בקואליציה להודות.
תגובות לכתבה(10):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 9.
    שום ספין לא נחשף, אבל שקרים והטעיות בהחלט כן
    רפי לאופרט 07/2023/22
    הגב לתגובה זו
    1 0
    אין צורך בתותחי 155 מ"מ בכדי להילחם בזבובים. כמעט לכל בעיה יותר מפתרון אחד ולכל פיתרון היתרונות והחסרונות שלו. לבעיות המערכת הכלכלית יש פתרונות נוספים מלבד עילת הסבירות, ודווקא שם דרושים פתרונות קונקרטיים ומוגדרים היטב משום שמספר המשתנים גדול , מספר המניפולציות גדול מאוד ורצוי שננסה למקד את המענים בפתרון הרצוי ולא במניפוציה המשתלמת ביותר למניפולטורים המקצועיים. לעומת זאת עלות הסבירות בפוליטיקה, היא אמצעי לסירוס מערכות הממשל הציבורי באמצעות מערכת המשפט, ללא שום צורך ממשי. מי שאחראי על הביצוע, חייב לקבל סמכות מלאה להןוציא לפועל את התוכניות שאושרו. סבירות איננה מדד בר-מדידה, ובחיים המעשיים, המדדים הנכונים והטובים ביותר הם המדדים הכמותיים וברי-המדידה. ככל שמגדירים אותץם מראש מדויק יותר ומכוונים את התכנון להשגת התוצאה הרצויה, כך גדל הסיכוי לעמוד ביעד התכנון. יעד רב-פירושי הוא יעד מניפולטיבי בהגדרה.
    סגור
  • 8.
    עילת הסבירות קיימת מקום המדינה, ירושה מהשלטון הבריטי
    לידיעת המעונינים 07/2023/16
    הגב לתגובה זו
    1 0
    השימוש שנעשה בה ע"י בג"ץ היה מזערי. עצם קיומה של הסבירות, מנע מהלכים דורסניים של השלטון. רוטמן מופעל ע"י "פורום קהלת" שממומן ע"י 2 מיליארדרים ליברטאנים בעלי אינטרסים
    סגור
  • 7.
    סוכן הכאוס והתעמולן מתן חודורוב ! (ל"ת)
    אסף 07/2023/14
    הגב לתגובה זו
    1 3
    סגור
  • 6.
    מי שכביכול נפגע מאפליה יוצר אפליה גדולה יותר
    מוד 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    4 1
    הצליחו להסית את תומכי המהפכה המשפטית לחשוב שהם מופלים ע''י מפאי שכבר 50 שנים לא קיימת ולא ע''י נתניהו ושותפיו. אם מישהו צורח למה מפלים אותו מן הסתם הוא ילחם באפליה נראה שלטמטום אין גבולות והתוצאה יצירת מערכת מפלה ומדכאת שכמובן הנפגעים הראשונים יהיו המטומטמים שעד כה הופלו ע''י ממשלות נתניהו
    סגור
  • 5.
    ספין מלא מלא (ל"ת)
    דוידי 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    0 4
    סגור
  • 4.
    בדיחה
    דוידי 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    2 2
    כתבה בגרוש - בדיחה
    סגור
  • 3.
    מדויק (ל"ת)
    מאיר 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    3 1
    סגור
  • 2.
    מתן חודורוב ושאר העיתונאים בשקל..
    אלי 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    5 4
    אני רק שאלה:אם פסיקת ההסתברות מגנה על כך כך הרבה תחומים ושבלעדיה אנחנו נחשבים דיקטטורה איך יתכן שושנים רבות לא מחוקקים כנגד אותם דברים כאלו ר איך יתכן שכל הבעיות זמנית מצד החוק אינם אסורים ורק עילת הסבירות שהומצאה בכלל על ידי השופטים היא זו שמגנה עליהם??? זה נראה לך הגיוני? כנראה שאם החוק לא חוקק עליהם אז כנראה שאין בזה כל כך בעיה אז מדוע שעילת הסבירות של שופט כלשהו תפסול עניין שמעיקרו מותר בחוק כבר יותר מ70 שנות המדינה?? ועוד שאלה לסיום: מצד שני אתם אומרים שהשופטים בקושי משתמשים בעילה זו, ולכן אין לבטלה, אז איך פתאום מצאתם עשרות מקרים בהם ביטול העילה תהפוך אותנו לדיקטטורה אם בסך הכל בקושי השופטים השתמשו בה, כנראה שהנציגים שלנו לא ממש היו דיקטטורים.. די חאלס עם הצביעות שלכם..
    סגור
  • עצם העובדה שיש פיסקה מספיקה בכדי למנוע
    סקוויד ויד 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    3 0
    בדיוק כמו שאם יוחלט שעל מעבר רמזור אדום אין קנס ועונש , כמעט אף אחד לא יעצור ברמזור אדום. אתה לא אומר , כמה כבר עוברים באור אדום , זה זניח , אפשר לבטל. עצם העובדה שנהג יודע שאם יעבור , עלול לקבל קנס או שלילה , מונעת ממנו לעבור באור אדום. תבטל את האור האדום לשרים ולחברי הכנסת והחגיגה תתחיל.
    סגור
  • 1.
    תגובה למר חודורוב
    טוליפ 07/2023/13
    הגב לתגובה זו
    4 4
    מתן חודורוב הספין שלך וחבריך לערוץ הלא הם דרוקר,גליקמן,קרא,אור הלר,גיא לרר ושות, לאחר לכתם של איילה חסון ושרון שלהם גרמתם לחוש כ פרסונה נןן גרטה אישיות בלתי רצויה ודחקתם אותם החוצה ולאחר עזיבתם פתחתם בקבוק שמפניה וחגגתם כאילו אין מחר שהרי עכשיו אין מי שיחשוף אמיתות לא מחמיאות על המחנה שאליו אתם משתייכים וירים תחקירים נוקבים על בנט וחבריו ואין מי שיסטה מהשורות הצפופות שלכם רק דבר אחד לא לקחתם בחשבון שעם עזיבתם הם יקחו חלק ניכר מהצופים איתם ולא רק זאת הם נתנו לערוץ מטריה בעצם העובדה שהערוץ דואג לפנות לכל חלקי העם, ולאחר לכתם מימשתם את חזונכם להפוך לעיתון הארץ בשידורים חיים אך אבוי מסתבר שהסחורה הקלוקלת הזאת נצרכת על ידי מעטים שהפכו את הערוץ לערוץ נישה שמתקרב ל 0 אחוז רייטינג בצעדי ענק ומכיוון שהמשכורות לא יוצאות מכיסכם ככל הנראה כלו כל הקיצים של מנהיגי הערוץ והביאו כעת מנכל שעושה ככל יכולתו להביא אנשים כגון ינון מגל ונווה דרומי שהם סדין אדום לחבורת האנרכיסטים אך הספין שלהם תם ונשלם
    סגור