פרויקטים

מהפכה בהתחדשות העירונית בישראל: הפרויקט הלאומי יצא לדרך

היסטוריה ברחובות: בטקס חגיגי בהשתתפות ראשי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, בכירי העירייה המקומית ותושבים נרגשים, נהרסו 2 הבניינים הראשונים בפרויקט הלאומי להתחדשות שכונת קריית משה: "הוכחה שניתן להוביל שכונות שלמות בישראל לפינוי-בינוי מקיף"


אירוע הריסת 2 המבנים הישנים ברחוב גבריאלוב 33-31 בשכונת קריית משה ברחובות שנערך לאחרונה, הוא לא עוד מיזם שגרתי שהגיע לשלב הביצוע. מדובר בלא פחות מציון דרך היסטורי בכל הנוגע לתחום התחדשות העירונית בישראל. הפרויקט הלאומי לשינוי פני השכונה הופך מחזון למציאות – עם מיזם ראשון שעולה על הקרקע, ומספק בשורה אמיתית לתושבי שכונות ותיקות רבות ברחבי הארץ.
בהפנינג חגיגי בהשתתפות בכירי הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, המנכ"ל אלעזר במברגר והסמנ"כלית עינת גנון, ראש עיריית רחובות מתן דיל וקברניטי העיר, תושבי השכונה ודיירי הבניינים ברחוב גבריאלוב 33-31, ניתן אקורד הפתיחה להתחדשות השכונה. את מקום 2 בניינים ו-32 הדירות שנהרסו, יתפסו בשנים הקרובות מגדלי מגורים חדישים בני 20 קומות ו-186 דירות בסך הכל. כחלק מהפרויקט הלאומי, ייהרסו עוד בהמשך כ-1,300 דירות בשכונה, ובמקומם ייבנו בקריית משה כ-11,000 דירות לצד צוקדי מסחר ותעסוקה, מוסדות חינוך ומבני ציבור, ושטחים ירוקים.
"הפיילוט בקריית משה הוא מודל לאיך לקחת שכונה במצב פיזי לא טוב, ולהביא אותה למציאות חדשה לגמרי", הדגיש אלעזר במברגר, מנכ"ל הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. "הפיילוט הזה הוא אחד הדברים המיוחדים ויוצאי הדופן שביצעה ממשלת ישראל בשנים האחרונות. קריית משה תהיה שכונה חדשה ומתוכננת, עם איכות חיים ברמה המתקדמת ביותר, ושילוב נכון בין אוכלוסייה מקומית ומשפחות צעירות חדשות".
"אנחנו עושים כאן היסטוריה", הצהיר מתן דיל, ראש עיריית רחובות. "היום אנחנו מתחילים לבנות את השכונה מחדש. ההריסה מעידה על החזון שהולך ומתממש. בתהליך הזה אנחנו חושבים על הכל: גם ברמת הבינוי וגם ברמה הקהילתית-חברתית. בחזוני אני רואה את קריית משה שכונה שוקקת חיים, שכונה מצוינת, שכונה מבוקשת".
מי שלא הסתירה את התרגשותה היא עינת גנון, סמנכ"לית הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית, שמלווה את התחדשות קריית משה ותסיים בקרוב את תפקידה. לדבריה, "הייתי בהרבה טקסי הריסה, ואני חושבת שבאף אחד מהם לא התרגשתי כמו שאני מתרגשת פה. הצלחנו כאן כולנו ביחד, מבחינתי זה באמת חלום שמתגשם. אמרתי שאני לא אעזוב את התפקיד עד שלא אראה את הבניין הראשון יוצא אל הפועל. לטקסים הבאים, גם כשלא אהיה בתפקיד – אם תזמינו אותי, אשמח לבוא".
עו"ד יוסי אומיד, המייצג את בעלי הדירות בפרויקט גבריאלוב 33-31, ביקש להתייחס לחשיבות הפרויקט בהיבט הלאומי והבהיר: "מדובר במהפכה בקנה מידה ארצי, והוכחה לכל מדינת ישראל שניתן להוביל שכונות שלמות לפינוי-בינוי מקיף. זה הישג חסר תקדים, שאני מאמין שיתורגם לכל השכונות בפריפריה הגאוגרפית-חברתית ברחבי ישראל".   
הפרויקט ברחוב גבריאלוב 33-31, ישן מול חדש (צילום אלכס בורטמן, הדמיה צבי מוססקו אדריכלים)
מסירים חסמים, מפזרים חששות
להוביל את פרויקט גבריאלוב 33-31 להיות הראשון בקריית משה שיוצא אל הפועל, לא היה עניין פשוט. "מרבית האוכלוסייה שמתגוררת בבניינים הללו מורכבת מבני הקהילה האתיופית. כדי לקדם התחדשות עירונית היינו צריך צריכים לעבוד קשה, לדפוק דלת דלת וממש לשכנע כל דייר ודייר", תיארה תמר טקלה, מראשי נציגות הדיירים. "לא האמנו שנגיע לרגע הזה. הייאוש הופך לתקווה, ולכן ההתרגשות היא גדולה".
"פגשתי דיירים למודי אכזבות שלא האמינו שאפשר לייצר שינוי בשכונה", ציין עו"ד אומיד. "אחת הבעיות הגדולות בתחום ההתחדשות העירונית, בטח בשכונה כמו קריית משה, טמונה במחסום השפה – מכיוון שחלק גדול מבעלי הדירות בפרויקט אינם דוברי עברית שוטפת. לנו במשרד יש עורכי דין דוברי אמהרית ורוסית, שהנגישו לבעלי הדירות את ההסכם עם כל המידע הרלוונטי, והורידו אצל המשפחות את מפלס החששות".
"אחרי מאמצים רבים ועבודה קשה עם הקהילה, עם המשפחות, הילדים והנכדים, הצלחנו לשכנע את הדיירים כי ניתן להוביל את הפרויקט גבריאלוב 33-31 להיות הראשון שמגיע לידי מימוש", הוסיף עו"ד אומיד. "נתנו לבעלי הדירות את כל הכלים שיאפשרו להם לשוב בעוד שנים ספורות להתגורר בבניינים החדשים. סגרנו עבורם מראש את כל התשלומים – כולל פטור מדמי ניהול ל-10 שנים ושובר בגובה 30 אלף שקלים לרכישת מוצרי חשמל".


מחזיק תיק התחדשות עירונית בעיריית רחובות גיא צור (מימין), ראש עיריית רחובות מתן דיל, עו"ד יוסי אומיד והמשנה לראש העיר רחובות, דני מרשה (צילום אלכס בורטמן)
שלומי כהן, הבעלים והמנכ"ל של סינקו יזמות וניהול, החברה היזמית בפרויקט גבריאלוב 33-31, מודע היטב לאחריות המונחת על כתפיו: "השינוי הוא מהותי, ומבטא את המחויבות שלנו לאיכות חיים מתקדמת, תשתיות מודרניות ובניית קהילה שתשגשג במשך דורות רבים קדימה. בבניינים החדשים ייהנו בעלי הדירות בין השאר מחדר כושר ומועדון דיירים".
ד"ר אור גולדפרב, ראשת מינהלת ההתחדשות העירונית בקריית משה הבהירה כי "הבתים בשכונה ישנים מאוד, רעועים מאוד וזקוקים בצורה נואשת להתחדשות עירונית. המטרה של הפרויקט הלאומי להתחדשות קריית משה הוא לשפר את איכות חייהם של תושבי השכונה". על הפרויקט ברחוב גבריאלוב 33-31, אמרה ד"ר גולדפרב: "זהו פרויקט עם נציגות נחושה ונמרצת, שפעלה יחד עם התושבים בשיתוף פעולה מאוד יפה וממש הדגימה את הדרך לעשות את הדברים בצורה נכונה".
"שהחיינו וקיימנו והגענו לזמן הזה", סיכמה נציגת הדיירים, טקלה. "נתראה בעוד כמה שנים בכניסה לדירות החדשות".
(בשיתוף מערכת זירת הנדל"ן)