השוק

להיכנס לנעליים של ג'ף בזוס: האם המנכ"ל החדש של אמזון יעמוד באתגר?

הבחירה באנדי ג'סי מעניינת, הוא לא איש כספים כמו טים קוק שמונה לתפקיד המנכ"ל אחרי סטיב ג'ובס. הוא גם לא אדם צבעוני כמו סטיב באלמר שאחז במושכות של מיקרוסופט אחרי ביל גייטס. האם יעמוד במבחן ביום שאחרי בזוס?
ניצן כהן | 
אנדי ג'סי, ג'ף בזוס (צילום יוטיוב/FRONTLINE PBS, Summit)
ענקיות האינטרנט גוגל ואמזון פרסמו אתמול (שלישי) את הדו"חות הרבעוניים שלהן. נעזוב רגע את גוגל שפרסמה תוצאות פנטסטיות ונתרכז לרגע באמזון שהציגה הכנסות רבעוניות של 125 מיליארד דולר, כן זו לא טעות - הכנסות של 125 מיליארד דולר ברבעון הרביעי של 2020.
רווחי אמזון ברבעון הרביעי של השנה הסתכמו ב-14 דולר למניה, כפול מהתחזיות המוקדמות שצפו רווח של 7 דולר למניה. אז אם חשבנו שהמכירות המטורפות של החברה נכונות רק לרבעון הרביעי, הרי שאמזון פרסמה שהיא צופה הכנסות של יותר מ-100 מיליארד דולר ברבעון הראשון של 2021.
אין מה להכביר מילים על התוצאות הפנטסטיות של אמזון אבל כדאי רגע להתמקד בחדשות הגדולות באמת - הפרישה של מייסד אמזון - ג'ף בזוס.
בזוס הקים את אמזון בשנת 1994 כחנות ספרים דיגיטלית בימים שלא היה באמת ברור מה זה אינטרנט ואם היינו שואלים אנשים אם ימסרו את פרטי כרטיס האשראי שלהם באתר אינטרנט הם היו צוחקים בלעג ורצים לחנות השכונתית הקרובה כדי לרכוש ספר. במהלך השנים הוא הפך את אמזון לענקית שהיא היום, חולשת על הקניות באינטרנט ואחת השחקניות המרכזיות בתחום מיחשוב הענן ואם זה לא מספיק - אחת השחקניות החשובות בעולם בתחום הבינה המלאכותית.
הפרישה של בזוס, האיש העשיר בעולם, לא צריכה להדאיג יותר מידי את המשקיעים בראש ובראשונה כי הוא נשאר יו"ר הדירקטוריון, כלומר באופן תיאורטי הוא עדיין מחזיק בהגה (פחות או יותר). בזוס אחרי 20 שנה עייף יותר, ועיניו נשואות אולי למקומות אחרים ולכן נכון למנות מנכ"ל חדש שהמשימה המרכזית שלו היא לשמור על הקיים והמשימה השנייה בחשיבותה - להגדיל את המכירות ולהעמיק את החדירה של אמזון לעולם המתקדם בקצב מסחרר.
המנכ"ל החדש שימונה הוא אנדי ג'סי שגויס לאמזון בשנת 1997 ומאז היה אמון על שירותי הענן של החברה ה-AWS והוא למעשה זה שהפך אותה לשחקן מרכזי בתחום שבו משחקות השחקניות הגדולות ביותר בעולם כמו גוגל, מיקרוסופט ועד שחקניות משנה לא קטנות כלל ועיקר.
הבחירה בג'סי מעניינת, הוא לא איש כספים כמו טים קוק שמונה לתפקיד המנכ"ל אחרי סטיב ג'ובס. הוא גם לא אדם צבעוני כמו סטיב באלמר שאחז במושכות של מיקרוסופט אחרי ביל גייטס, הוא אדם שצמח והצמיח את הרגל החשובה מאוד של אמזון - מיחשוב הענן ולכן נראה כי ההיכרות שלו עם התחום כמו גם היכולת המוכחת להפוך לשחקן מרכזי בענף מרגיעה מאוד את המשקיעים למרות הסיכונים הגדולים שיש בהחלפה של מנכ"ל מיתולוגי בסדר גודל של בזוס.
השווינו את ביצועי מניות ענקיות האינטרנט בתקופות המנכ"לים השונים בהשוואה למדד היחס S&P500 שמודד את 500 החברות הגדולות בארה"ב.
חילופי דורות בענקיות האינטרנט
אפל
סטיב ג'ובס היה המייסד של אפל. הוא הפך אותה לחברה שהיא ועל שמו רשומים מוצרים ששינו את העולם ובראשם הטלפון החכם - האייפון.
ג'ובס נפטר בשנת 2011 ובמקומו מונה טים קוק, איש כספים. לו היינו צריכים לנחש הרי שלא היינו מצפים מטים קוק לעשות את המהפכות שעשה ג'ובס עם המקינטוש שהפך למק-בוק או פשוט קיבל את הכינוי "מק". בטח שלא היינו מצפים ממנו להמציא את עולם הסלולר מחדש, אבל בכל זאת, מניית אפל בשיא של כל הזמנים והאייפון שובר שיאי מכירות וקובע סטנדרט בשוק מידי השקה, כלומר כל שנה.
טים קוק השכיל למעשה לנהל את החברה, למתוח את המהנדסים המדהימים של אפל כמו גם את המעצבים לקצה ולהפיק מהם מוצר מנצח כך שבסופו של דבר מדובר במנהל מצויין כשהשאלה הגדולה היא מה יהיה אם תקום חברה מתחרה כמו סמסונג ותמציא את הטלפון הסלולרי מחדש - פעם נוספת ותהפוך להיות המובילה שתדחק את אפל מההובלה של השוק הזה.
מיקרוסופט
מיקרוסופט הפכה למובילה תחת שרביטו הקשוחה של ביל גייטס שייסד את החברה ביחד עם פול אלן בשנת 1975 והפך אותה לחברת התוכנה החשובה, המשפיעה בעולם ולא פחות חשוב - רווחית מאוד.
בינואר 2000 פרש גייטס מניהול פעיל של מיקרוסופט ומינה תחתיו את סטיב באלמר הצבעוני. באלמר היה מינוי לא טוב, הוא פיספס את מהפיכת הסלולר עד כדי כך שאין היום למיקרוסופט אחיזה בשוק הענק הזה ופיספס את מהפיכת מחשוב הענן.
באלמר כיהן כמנכ"ל מיקרוסופט עד שנת 2014 אז מונה לתפקיד סטיה נדלה שהחזיר את מיקרוסופט להיות שחקן מרכזי בתחום מחשוב הענן ולמעשה מנע ממנה להידרדר ולהימחק כמו שקרה לרבים, טובים וגדולים.
לסיכום ניתן לראות כמה קשה למנות מחליף למנכ"ל מיתולוגי שהקים עסק מאפס לענקית עולמית אבל המקרה של מיקרוסופט ואפל מלמד שזה אפשרי למרות התקלה במינוי של סטיב באלמר.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה