פרויקטים

מלחמה מתמשכת, מחסור בפועלים, ריבית וביורוקרטיה: סוגרים שנה עברית בנדל"ן

בפרק החמישי של הוועדה המקומית: מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן ומנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף יוסי כהן מסכמים את אחת השנים המטלטלות שידע ענף הנדל"ן, מסמנים את הבשורות החשובות, מתייחסים לאתגרים לקראת השנה שבפתח – ומקפידים לשדר אופטימיות

בשיתוף ice פרויקטים | 
הוועדה המקומית: מרב מילר (מימין), יהודה מורגנשטרן, יוסי כהן (צילום רונן חורש לע"מ, מיכה בריקמן)

הוועדה המקומית הוא פודקאסט מבית אתר ice, המבקש להנגיש עבורכם את תחום ההתחדשות העירונית בישראל. בכל פרק אנו נארח שמות בכירים לדיון מקצועי ופתוח על הנושאים הבוערים שעל סדר היום, ההתפתחויות, העדכונים והחידושים בתחום הכי חם של ענף הנדל"ן.
 



כששנת תשפ"ד אוטוטו מאחורינו, ותשפ"ה כבר נמצאת ממש מעבר לפינה – הפרק החמישי בפודקאסט מסכם את השנה העברית בענף הנדל"ן. יהודה מורגנשטרן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון; ויוסי כהן, מנכ"ל קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף העוסקת בפינוי-בינוי – מנתחים את אחת השנים הסוערות שידע הענף, מסמנים את נקודות הציון המשמעותיות והבשורות החשובות, ומתייחסים לאתגרים וליעדים לשנה שבפתח.

"200 תחנות בדרך להיתר"
בדבריו, ביקש מורגנשטרן להתמקד בחצי הכוס המלאה, ובהישגים שנרשמו בשנה האחרונה על אף מלחמת חרבות ברזל והשלכותיה: "תשפ"ד היא שנה שבמהלכה נמצאת מדינת ישראל במלחמה – ועדיין, גם בתקופה כזו עם קשיים בתקציב, הצלחנו להביא מיליארדים לסבסוד פיתוח, שחקנו את ערכי הקרקע בהורדת מחיר מינימום והעברנו מאות מיליוני שקלים לרשויות מקומיות כדי לעודד אותם לאשר יחידות דיור. מעבר לזה, בחצי השנה האחרונה ובזמן מלחמה, אף מכרז לא נכשל – אנחנו רואים שהשיטה עובדת. נתון נוסף: כמחצית מ-25 אלף הדירות שאנחנו מגרילים בשנה במחיר מוזל לחסרי דירה, נמכרות בפחות מ-1.5 מיליון שקלים – זה סיכום השנה שלי".
מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון לא התעלם גם מהבעיות בענף, והדגיש: "הקושי המרכזי נוגע למחסור בידיים עובדות. עד ה-7 באוקטובר עבדו בישראל 80-70 אלף פלסטינים ברישיון, שמאז כבר לא נכנסים לפה. אנו פועלים לגייס עובדים זרים ובכמות גדולה, אבל צריך להבין: להביא עובדים לישראל זה לא לעלות שישיית מים על מטוס או אוניה – מדובר בבני אדם ויש קשיים ומורכבויות. מאוקטובר שעבר הכפלנו את מספר העובדים הזרים והבאנו כ-30 אלף עובדים, ואנו מסיימים מכרז להבאת עשרת אלפים עובדים באמצעות חברות ביצוע. יש צורך בידיים עובדות – ובתמהיל מגוון של עובדים, אנו נצליח להחזיר את הענף למסלול ולקצר את משך הבנייה".
באשר להליכי הרישוי והתכנון, אמר מורגנשטרן: "הביורוקרטיה היא נושא שאנחנו צריכים לטפל בו. אנחנו רואים מה עוברים יזמים בדרך להוצאת היתרי הבנייה, 200 תחנות הם לפעמים נדרשים לעבור. אנחנו עובדים צפוף עם מינהל התכנון כדי לקצר את שרשרת האישורים".
יוסי כהן, סיכם את השנה העברית מנקודת המבט של היזמים: "המחסור בעובדים הוא משמעותי כמו גם הביורוקרטיה הממושכת, אבל סוגיה חשובה לא פחות נוגעת לסביבת הריבית הגבוהה. ברבים מהמכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) בשנים האחרונות, יזמים רכשו קרקעות במחירי עתק ולקחו מימון כמעט מלא. על רקע הריבית והמלחמה המתארכת, ראינו לצערנו בשנה האחרונה יזמים שהתקשו להחזיק את הראש מעל המים ונקלעו להליכים כאלו ואחרים".
מייצרים תמריצים
חלק מרכזי בדיון הוקדש לתחום ההתחדשות העירונית. "בתשפ"ד חתמנו על הסכמי מסגרת ייעודיים להתחדשות עירונית מול 6 רשויות מקומיות, כשמצטרפות ל-12 רשויות מקומיות איתן נחתמו הסכמים עוד קודם לכן. בהסכמים הללו אנחנו נותנים תמריץ כלכלי לרשויות להוציא היתרים מהר יותר", הסביר מורגנשטרן. "בהסתכלות על הפריפריה הרחוקה ואפילו על קווי העימות, הרי שבערים כמו אשקלון, שדרות או קריית שמונה, ממש הבאנו תקציבים לקידום התחדשות עירונית וליצירת כדאיות כלכלית לפרויקטים".
כהן, דיבר על האפקט של הסכמי המסגרת להתחדשות עירונית על חיפה, העיר בה פועלת קבוצת נקסט אורבן כוזהינוף: "ההסכמים נתנו דחיפה אדירה לאותן הרשויות המקומיות לרוץ ולקדם היתרים, שחיפה הייתה אחת מהן. זה מנגנון מצוין, וברגע שהרשויות מקבלות כספים לפיתוח תשתיות, זה מדרבן אותן לקדם פרויקטים".

עוד הוסיף כהן: "אחת הבעיות המרכזיות בהתחדשות עירונית טמונה בכך שלוקחים תא שטח מסוים ונדרשים להגדיל אותו במסגרת פרויקט פי 4-3, ולפעמים גם פי 6-5 – אלא שתכנונית זה לא תמיד מתאפשר. אם את מכרזי הקרקע של רמ"י היו ממקדים עבור יזמים העוסקים בהתחדשות עירונית ומייצרים מנגנון שתשלום עבור הקרקע הוא בתמורות בתוך הפרויקטים – זה היה פותח את צוואר הבקבוק ומחלץ מיזמים שתקועים בגלל בעיות תכנוניות".

בין דיאלוג לחדשנות
במבט קדימה, לשנה החדשה, הצהיר מורגנשטרן: "רגע אחרי המלחמה, וכולנו מייחלים שהיא תסתיים כמה שיותר מהר, אני מאמין שנראה תנופת בנייה, הענף יצא מהסטגנציה. נמשיך בדרך הזו של לעזור לרשויות מקומיות לקדם התחדשות עירונית, לסבסד מכרזים ונסייע להן להצליח – נציף את השוק בהיצע. באשר לצפון, אנחנו מתכננים היום איך לשקם את מה שנפגע, איך להשיב את המפונים לביתם ואיך להכפיל את אוכלוסיית האזור".
"עוד בשורה חשובה טמונה בהטמעת חדשנות וטכנולוגיה בענף הנדל"ן, שתוביל לקיצור הליכי הבנייה ולוחות הזמנים בפרויקטים – ואנחנו הולכים להסליל בשנה הקרובה את השוק לשם", הרחיב מורגנשטרן. "אם נקצר את משך הבנייה, נראה גם את המחוגה של מחירי הדיור מתייצבת".
כהן מצידו, דיבר על הצורך לטפל בשנה הקרובה בחסמים שעדיין מונעים מההתחדשות העירונית לזנק קדימה: "מדובר בתחום מורכב המאגד ריבוי של גופים, שלא תמיד מסונכרנים זה עם זה. עד שלא יהיה גורם מתכלל שיחייב לקיים שולחנות עגולים בהשתתפות כלל הגורמים הרלוונטיים, יהיה קשה למצות את הפוטנציאל שמציעה ההתחדשות עירונית. כשכולם יישבו יחד וייווצר שיח מקצועי ונגיש, ניתן יהיה לגשר ביחד על המחלוקות ולהרחיב את הפעילות". האזינו לפרק המלא.
לכל הפרקים של הוועדה המקומית לחצו כאן


(בשיתוף ice פרויקטים)