קריפטו

נבחרת הקריפטו עונה: איך תשפיע חשיפת ממציא הביטקוין על השוק?

בסרט תיעודי חדש של HBO נטען כי הצליחו לחשוף את זהותו של סאטושי נקאמוטו, ממציא הביטקוין המסתורי. שאלנו את מומחי הקריפטו על ההשפעה האפשרית של חשיפת זהותו על השוק העולמי. האם זה באמת ישנה את התפיסה סביב הביטקוין, או שהמטבע המבוזר כבר חי ופועל בעצמאות מלאה?
רפאל בן זקרי | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, אלי בז'רנו (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock, Bit2C)
סרט תיעודי חדש שמוקרן ב-HBO, טוען כי הצליח לחשוף את זהותו של ממציא הביטקוין המסתורי, המכונה סאטושי נקאמוטו. שאלנו את מומחי נבחרת הקריפטו: עם הגילוי האפשרי של זהות ממציא הביטקוין, מה לדעתם עשויה להיות ההשפעה של החשיפה הזו על שוק הקריפטו והמטבעות הדיגיטליים, אם בכלל?
ניר הירשמן, מנכ"ל פורום חברות הקריפטו, בלוקצ'יין, וה-ווב3:
"כדי להבין מה החשיבות של סאטושי נקמוטו לביטקוין, צריך להבין מה קרה למטבע הדיגיטלי המבוזר הראשון מאז יציאתו לעולם ב- 2009. מעל 388 הצעות לשיפור ושינוי של הקוד הוגשו, עשרות מהן אומצו, הקוד שוכתב פעם ועוד פעם, עד שכמעט לא נותר קוד מקורי אותו סאטושי פירסם אי שם לפני 15 שנה. החשיבות של סאטושי לביטקוין היא כמו החשיבות של אדם שנוטע יער וחוזר אליו לאחר 15 שנים. היער כבר חי, גדול, מזין את עצמו, והנוטע, הממציא, יכול להסתובב בו וליהנות מהצל, אבל הוא לא יכול להורות ליער לאן לגדול, או לאן להתפתח. דווקא ההיעלמות של סאטושי איפשרה לקהילה לצמוח ולגדול, בלי אדם אחד שירכז בידיים שלו כוח גדול במיוחד, ואיפשרה לרבים לקחת חלק בפיתוח ובתמיכה בביטקוין. זהו מפעל ענק, והקרדיט עליו מגיע לסאטושי, אבל איתור שלו לא ישפיע על השוק, והוא רק יהיה עוד אות כבוד על מפעל מרשים שהראה שטכנולוגיה וקהילה מסוגלים, עדיין, לשנות את העולם."
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי:
"סרט חדש יצא ב-HBO שמנסה לפצח שוב את זהותו המסתורית של סטושי נקמוטו הלא הוא ממציא הביטקוין האנונימי. והפעם שחקן חדש נכנס לזירה, המפתח ופעיל הביטקוין - פיטר טוד. בעבר עלו שמות מועמדים נוספים להיות סאטושי מקרב הסייפרפאנקס: ניק סזאבו (ממציא ביט-גולד: כסף אלקטרוני שקדם ביטקוין), דייויד צ'ום, האל פיני ואפילו אדם בק- כולם פעילים בתחום המטבעות הדיגיטליים וכולם הכחישו את היותם סאטושי. מי שמכיר את ההיסטוריה של ביטקוין מגחך לנוכח ההוכחות הקלושות שהסרט מביא כעדות להיותו של טוד סאטושי (בין היתר התכתבות בפורום שיוצרי הסרט טעו לפרש כ"סאטושי שמתבלבל וכותב כפיטר טוד").
והאמת היא, שאין צורך לדעת מי הוא האיש או האנשים מאחורי השם: המהלך הגאוני של הבחירה באנונימיות היוצר עזר לביטקוין להיות מה שהוא היום: מבוזר, אין איש אחד שעל פיו יישק דבר בפרוטוקול- ההחלטות מתקבלות בקונצנזוס של הקהילה- וגם אם יתגלה מחר סטושי האמיתי ויוכיח באותות ובמופתים שהוא האיש, לא תהיה לו יכולת לשנות את מה שכולם מסכימים עליו ועל בסיסו ביטקוין עובד כבר מעל ל- 15 שנה.
ביטקוין הוא חסין צנזורה, אין איש אחד (או מחשב אחד) שאפשר לבוא ולעצור ובכך להשבית את הפרוטוקול. ביטקוין הוא פתוח ומאפשר לכל אחד בעולם לקחת בו חלק, בין אם הוא ילד באפריקה או קריפטוגרף מדופלם במערב. המיסתורין שעומד מאחורי השם אכן מוסיף נופך מיוחד לכל הנס הזה שנקרא פרוטוקול הביטקוין, אבל לא הזהות של היוצר היא שקובעת את מהותו של ביטקוין, כי נקמוטו יצר אותו לטובת העולם ונתן לנו להחליט מעתה והלאה איך הוא יראה ויתפקד. או במילותיו של פיטר טוד: אני סאטושי, כי כולנו סאטושי."
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit:
"חשיפת זהותו של סאטושי נקאמוטו, ממציא הביטקוין, עשויה להיות אירוע מכונן לשוק הקריפטו כולו. אחת השאלות המרכזיות היא האם סאטושי עדיין מחזיק במטבעות הללו. אם יתברר שהוא מחזיק בהם, השוק עלול לראות בכך סימן לריכוזיות מסוימת, מה שעלול להוביל לחשש מפני יכולת השפעה גדולה על מחיר הביטקוין במידה ויוחלט למכור אותם. מצב כזה עלול להוסיף אי ודאות ולגרום ללחץ מכירות.
מנגד, אם יתברר שסאטושי איבד גישה למטבעות אלו, הדבר עשוי דווקא לחזק את התפיסה שביטקוין הוא מטבע נדיר ומבוזר, שכן המטבעות הללו ייחשבו אבודים לעד ולא יהיו זמינים לשוק. תחושת המחסור הזו עשויה לחזק את הערך של הביטקוין בטווח הארוך, ולהגביר את האמון במודל הביזור של המטבע.
השפעה נוספת היא על הגישה הרגולטורית כלפי ביטקוין ומטבעות קריפטו אחרים. רגולטורים עשויים לנסות לדרוש מידע נוסף או להטיל מגבלות חדשות על המטבע, במיוחד אם יתברר שיש גורם מרכזי שיכול להשפיע על המערכת. חשיפת זהותו של נקאמוטו עשויה לעורר חששות בקרב רגולטורים ולהוביל להקשחת הרגולציה על ביטקוין, מה שעלול להשפיע על השוק כולו.
צריך לזכור שמספר הביטקוינים שייוצרו אי פעם מוגבל ל-21 מיליון מטבעות, וכיום כבר נמצאים במחזור מעל 19 מיליון מתוכם. גילוי זהותו של סאטושי עשוי להאיר מחדש את שאלת הביזור והנדירות של הביטקוין, ולעורר דיון בנוגע להשפעתם על עתיד השוק."
אלי בז'רנו, מנכ"ל ומייסד בורסת הקריפטו Bit2C:
"בעבר הועלו מספר השערות על זהותו של האדם או הקבוצה שפעלו בשם סטושי נקמוטו, אף אחת מהן לא הצליחה לייצר קונצנזוס. למעשה, גם הסרט החדש לא מצליח לבסס את הטענה שפיטר טוד הוא האדם מאחורי הטכנולוגיה. בכל הסיפור הזה יש עובדה אחת בלתי מעורערת, כסף הוא אמון בין בני אדם, והאמון הזה חי וקיים על רשת הבלוקצ׳יין. סטושי, שמחזיק לפי ההערכות מעל 1.1 מליון ביטקוין, יודע את זה ולכן המטבעות שלו לא זזים אל השוק. הסקרנות מובנת, איך ישות אנונימית אחת הצליחה לעשות מהפכה בעולם הפיננסיים תוך שנים ספורות. אבל במקום בו הביטקוין נמצא היום, בלב הקונצנזוס, גם אם באיזו שהיא נקודת זמן עתידית תיחשף זהותו של הממציא, השפעה על השוק לא צפויה להיות דרמטית."
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה