השוק

מכה לנהגים בישראל: זו התקלה שתייקר את מחירי הרכבים

בשל המלחמה, העיכובים הצפויים בפריקה בתקופה העמוסה ביותר בהובלת כלי רכב לישראל עוררו דאגות מהותיות בקרב יבואני הרכב. בעקבות שינויים צפויים במיסוי הרכב בינואר 2025. התחזיות מצביעות על כך שמחירי הרכב יעלו משמעותית, והמהלך יגרום ל"פאניקת יבוא" של רכבים, דבר שעשוי להעמיס עוד יותר על הנמלים
מערכת ice | 
טרייד-אין (צילום shutterstock)
אמש (שלישי) שלחה רשות הספנות והנמלים מכתב לנמלים ולחברות הספנות הזרות, במטרה להרגיע את החששות לגבי תפקוד הנמלים בישראל אל מול ההסלמה הביטחונית, כך על פי פרסום בגלובס.
המכתב הדגיש כי כל הנמלים בישראל מוגנים על ידי סוללות "כיפת ברזל" ואמצעי אבטחת סייבר מתקדמים, ושממשלת ישראל מתמקדת בשמירה על פעילות נמלית רציפה ויציבה. עם זאת, מספר חברות ספנות, בעיקר מאירופה, הוציאו הוראות שלא לעגון בנמלים הצפוניים בישראל, מה שהוביל לשינויים בתוכניות העגינה.

מנכ"ל רספ"ן, צדוק רדקר, ציין במכתבו שהנמלים בישראל, כולל אילת, אשקלון, אשדוד, חדרה וחיפה, פתוחים לחלוטין לפעילות עסקית ומתפקדים במלוא התפוקה. הוא הדגיש כי מאז ומעולם, אף ספינה שעגנה בנמל ישראלי לא נפגעה, גם לא בעימותים קודמים. רדקר ציין כי הממשלה פועלת להעניק ביטוח לכלי השיט במים המסחריים, מה שמחזק את תחושת הביטחון בקרב הספנות.
במקביל, רספ"ן העבירה הוראה בעל פה לשנות את סדר התור התפעולי בנמלים, מה שעורר התנגדות רבה בענף הרכב. העיכובים הצפויים בפריקה בתקופה העמוסה ביותר בהובלת כלי רכב לישראל עוררו דאגות מהותיות בקרב יבואני הרכב. התעשייה טוענת שההוראה אינה ישימה, כיוון שהמחסור במוביליות מגביל את מספר כלי הרכב שניתן לפרוק בכל יום.
בתוך כך, חברת נמלי ישראל (חנ"י) שלחה מכתב ליבואני הרכב, בדרישה לפנות את כלי הרכב מאחסנה בנמלים עקב מצב החירום המיוחד. אם הדרישה לא תתממש, קיימת סכנה שהפריקה של כלי רכב תופסק לחלוטין. יבואנים טוענים שאין לחנ"י סמכות חוקית להורות על פינוי כלי הרכב, והמצב יוצר מתח נוסף בתעשייה.
לבסוף, במחירי הביטוח של ספינות העוברות באזור הים האדום חלה עלייה חדה מאז תחילת ספטמבר, מה שמחמיר את המצב הכלכלי בתעשיית הספנות. הענף צופה עלייה דרמטית ביבוא כלי רכב חדשים עד סוף השנה, בעקבות שינויים צפויים במיסוי הרכב בינואר 2025. התחזיות מצביעות על כך שמחירי הרכב יעלו משמעותית, והמהלך יגרום ל"פאניקת יבוא" של רכבים, דבר שעשוי להעמיס עוד יותר על הנמלים.
לפי גלובס, אמורים היו להגיע לישראל כ־40 עד 60 אלף כלי רכב, רגע לפני שייכנס מס הקנייה על הרכבים החשמליים ב־1 בינואר 2025. בשל מהלכים שעושה משרד האוצר, צפויה עלייה של כ־10% בממוצע במס הקנייה הריאלי על רכבי בנזין והייבריד ולזינוק של כ־7,000 שקל בכלי רכב זולים.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה