השוק

סיגמא בית השקעות: זו הדרך היחידה למנוע הפחתת דירוג נוספת

על רקע החלטת סוכנות הדירוג פיץ', מנהל ההשקעות הראשי עידן אזולאי מדגיש בסקירתו השבועית כי מה שמהוות אתגר אמיתי כעת הוא מניעת צעד דומה בעתיד. לדבריו, "ככל שהמלחמה נמשכת כך האתגר הופך להיות קשה יותר". ההתמודדות עם העלייה בגירעון נובעת מהמלחמה, אך התנהלות כלכלית שוטפת משפיעה לא פחות
מערכת ice | 
חברת דירוג האשראי הבינלאומית פיץ' (צילום shutterstock)
בשבוע החולף התרחשו שני אירועים כלכליים משמעותיים בישראל, אשר השפיעו על מצב המשק המקומי. הראשון הוא הפחתת הדירוג של פיץ' והורדת תחזיות הדירוג לישראל, והשני הוא פרסום מדד המחירים לצרכן לחודש יולי. עידן אזולאי, מנהל השקעות ראשי בסיגמא בית השקעות, מתייחס הבוקר (ראשון) לשניהם בסקירתו השבועית.
הפחתת הדירוג של פיץ' לא הייתה מפתיעה, לאחר שחברות דירוג אחרות כבר ביצעו מהלכים דומים. מה שמהווה אתגר אמיתי כעת הוא כיצד למנוע הפחתה נוספת בעתיד. בשנים עברו, כאשר המשק נקלע למשבר, הוגשו תוכניות כלכליות מסודרות שמנעו הפחתות דירוג נוספות.
"לפי שעה, נראה שמלבד סיסמאות כמו 'המשק חזק' ו'הדירוג יעלה לאחר המלחמה' לא התקבלו החלטות אופרטיביות לצורך התמודדות עם הסיטואציה המאתגרת", כותב אזולאי. הדיונים המעשיים לקראת תקציב 2025 לא החלו וככל שהמלחמה נמשכת, כך האתגר הופך להיות קשה יותר. הדרך היחידה למנוע הפחתת דירוג נוספת (למרות שזו כבר מגולמת בשווקים) היא להציע תוכנית מעשית להתמודדות עם המצב. כך היה ב-1984, כך היה ב-2002, כך היה ב-2008 וכך היה גם עם פרוץ הקורונה". 
 

בסיכומו של דבר, ההתמודדות עם העלייה בגירעון נובעת מהמלחמה, אך ההשפעה על הדירוג נובעת מהתנהלות כלכלית שוטפת. מדד המחירים לצרכן לחודש יולי רשם עלייה של 0.6% לחודש, ובשנה האחרונה עלה ב-3.2%. העלייה החודשית חורגת מהמגמה העולמית של ירידה באינפלציה.
בין הגורמים לעלייה נמצאים גם הקשיים בהשגת חומרי בניין ותנאים ביטחוניים המובילים לירידה בתיירות וביקושים גבוהים למוצרים מקומיים. יתרה מכך, החמרה במצב הבטחוני מעוררת גם צריכה מקומית מוגברת כ"פיצוי רגשי", מה שמגביר את הלחץ האינפלציוני.
למרות האתגרים הכלכליים והביטחוניים, שוק המניות הישראלי רשם עליות נאות של מעל 2% בשבוע האחרון, ומעל 10% מתחילת השנה. הסיבה העיקרית לכך היא העמידות של הציבור והמשק הישראלי, כולל שוק התעסוקה החיובי, עליית מחירי הנכסים, והצמיחה הכלכלית המתחזקת. חברות קמעונאיות המפנות צריכה לשוק המקומי, יחד עם התוצאות החיוביות של חברות ביטחוניות, תורמות להצלחה זו.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה