השוק

למרות התנגדות בנק ישראל: נתניהו וסמוטריץ' מקדמים תקציב דו-שנתי

ברקע המלחמה המתמשכת וחשש מהסלמה, שוררת דאגה בקרב גורמי המקצוע שקידום תקציב דו שנתי ידחה את ההתאמות הנדרשות ויביא לעיכוב כולל באישור התקציב. המשמעות היא שישראל תתנהל במשך חודשים ללא תקציב מדינה, כאשר עיניהן הבוחנות של סוכנויות הדירוג ממשיכות להשקיף על הנעשה
מערכת ice | 
בנימין נתניהו ובצלאל סמוטריץ' (צילום פלאש 90/ יונתן זינדל)
על פי שורת גורמים מקצועיים במשרד האוצר ובנק ישראל, לשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו מנסה לעכב את תקציב המדינה במטרה לקדם תקציב דו שנתי לשנים 2025 ו-2026. ברקע המלחמה המתמשכת וחשש מהסלמה, שוררת דאגה מכך שמהלך כזה יביא לדחייה כוללת של אישור התקציב, ולפספוס צעדי ההתאמה הנדרשים. 
על פי הדיווח של נתי טוקר בדה-מרקר, התקציב היה צריך להיות כבר מוגש לאישור הממשלה בימים אלה, אולם לא נערך כל דיון בנושא. עיכוב באישור התקציב עלול להחריף את מעמדה של ישראל מול גופים בינלאומיים וחברות דירוג. אתמול פורסם כי ראש הממשלה שוקל אפשרות להעביר תקציב דו־שנתי ל-2025–2026.
המטרה המרכזית בהעברת תקציב כזה היא כמובן הענקת יציבות לממשלה עד למועד הבחירות ב-2026, וזאת על רקע החריקות הרבות והמאבקים הפנימיים בקואליציה. על פי הפרסום של טוקר, ניסיון להעביר תקציב, בוודאי בתקופת קיצוצים כזו, עשוי למוטט את הקואליציה.
ההתנגדות הגורפת של גורמי המקצוע נשענת על הערכות כי מהלך כזה יפגע בכלכלת ישראל. בכירים בבנק ישראל הביעו חשש כי מאחר שתקציב 2026 כלל לא מוכן, העבודה עליו תארך זמן. לכן, בסבירות גבוהה תידרש דחייה מהותית לאישור התקציב הכפול. המשמעות היא שישראל תתנהל במשך חודשים ללא תקציב מדינה. 
חשש נוסף הוא לא רק מהדחייה של אישור התקציב, אלא מניסיון למסמס את ההתאמות הדרושות בתקציב 2025. הגירעון החזוי כעת הוא לפחות 5.2%, זאת עוד לפני הגידול הצפוי בהוצאות הביטחון. בבנק ישראל חוששים כי המטרה בהעברת תקציב דו שנתי היא להעביר את צעדי ההתאמות לשנה קדימה כדי להימנע מהעלאת המע"מ ב-2025.

תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה