השוק

ירידות חדות בניו יורק; בכיר בפד: אם הכלכלה תידרדר - נתערב

ירידות שערים חדות נרשמות היום בוול סטריט וזאת אחרי הירידות החדות הלילה בטוקיו; ה-VIX מזנק ב-150%; תשואות האג"ח הממשלתי יורדות ל-3.7%; יו"ר שלוחת הפד בשיקגו: אם הכלכלה תידרדר, הפדרל ריזרב יתקן אותה
ניצן כהן |  1
אילוסטרציה (צילום shutterstock)
בהתאם לתחזיות המוקדמות ירידות שערים חדות נרשמות היום בוול סטריט. מדד ה-VIX שמוכר יותר בשם 'מדד הפחד' שממדד את סטיות התקן מזנק ב-150% ותשואות האג"ח הממשלתי האמריקאי ל-10 שנים יורדות ל-3.7% וזאת כשכבר היו בחודש שעבר ברמה של 4.5%.
באופן תיאורטי, הירידות בשווקים מיוחסות לנתוני המקרו של הכלכלה האמריקאית שמצביעים על היחלשות שוק העבודה ולמעשה המשקיעים חוששים מגלישה למיתון של הכלכלה הגדולה בעולם.
בסוג של ניסיון להרגיע את השווקים אמר היום יו"ר שלוחת הפד בשיקגו כי אם הכלכלה האמריקאית תידרדר, הרי שהפדרל ריזרב יתקן אותה כשכאן רומז היו"ר כי ניתן יהיה להוריד את הריבית בשיעורים חדים יותר מהתחזיות ואם תיווצר מצוקת נזילות, יוכל הפד לדאוג גם לזה.
אוקטאי קברק אסטרטג בחברת ההשקעות הבינלאומית Leverage shares כתב ללקוחות בית ההשקעות כי : "אנחנו עדים להתפכחות כואבת מאופוריית ה-AI ומהתקווה שהכלכלה האמריקאית תנחת "נחיתה רכה". אבל זו רק חצי מהתמונה. החצי השני קשור להתערערות המצב הגיאו-פוליטי במזרח התיכון.
"נראה כי הירידה החדה אינה ביטוי של פאניקת-יתר אלא של שינוי בפוזיציות של המשקיעים. לאור המחירים הגבוהים שבהם היו מניות הטכנולוגיה, נראה כי היה גל של מימושי רווח ופוזיציות שנסגרו בפקודות להגבלת הפסד (סטופ). 
"לאור העובדה כי ה-VIX קפץ ב- 100 אחוז והחוזים העתידיים צופים כעת הפחתת ריבית של חצי אחוז בספטמבר - נראה כי הדעה הרווחת בשווקים היא כי יו"ר הפד פאוול איחר בהפחתות הריבית. איננו סבורים כי הירידות מסמנות שינוי מגמה בטווח הארוך, אלא תיקון מתבקש שהיה אמור להגיע מזמן".
אם כן, מה שאומר למעשה קברק ששני גורמים לוחצים כרגע את השווקים. הגורם הראשון הוא המחירים הגבוהים של חברות הטכנולוגיה ואילו הגורם השני הוא המתיחות במזרח התיכון. נזכיר כי בחודש שעבר עמדו מכפילי הרווח הממוצעים של ה-S&P500 על כ-29 בעוד הממוצע ב-5 השנים האחרונות נע סביב ה-16 וזה אומר או שהחברות יגדילו רווחים בשיעורים משמעותיים או שהמניות שלהן יתקנו כלפי מטה.
נושא המתיחות במזרח התיכון נמצא גם הוא על סדר היום וכרגע זה הנעלם הגדול - איך איראן תגיב להתפתחויות במזה"ת נגד ישראל ואיך ישראל תגיב לתגובה של איראן ושלוחיה. כך או אחרת כרגע לפחות, חוסר הוודאות גדול מאוד ומקרין בהתאם על השווקים הפיננסיים.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מה זה יתקן? יפזר עוד כסף ויחולל אינפלציה (ל"ת)
    הליקופטר בן 08/2024/06
    הגב לתגובה זו
    1 1
    סגור