דיגיטל וטק

"השיגו שמות ומיקומים של משתמשים": פייסבוק תובעת שתי חברות ישראליות

ענקית הרשתות החברתיות טוענת כי חברות ישראליות העוסקות בשיווק ממוקד אספו מידע באמצעות תוספים לדפדפן, והשיגו מידע דרך האפליקציות השונות של פייסבוק
מערכת ice | 
תקופת הקורונה (צילום pixabay)

פייסבוק הגישה תביעה בארה"ב נגד שתי חברות ישראליות עסקו במבצע "קצירת נתונים" בינלאומי. הפעולה התמקדה בכל נכסי פייסבוק, כולל פייסבוק ואינסטגרם, כמו גם אתרים ושירותים גדולים אחרים, כולל טוויטר, אמזון, לינקדאין ויוטיוב. החברות, שאספו את נתוני משתמשי פייסבוק למטרות "מודיעין שיווקי", עשו זאת לכאורה בניגוד לתנאי השירות של פייסבוק, כך טוענים בחברה של מארק צוקרברג.

החברות הישראליות במוקד התביעה הן BrandTotal בישראל, ו-Unimania, חברה המאוגדת בדלאוור, גם היא ישראלית. על פי האתר של BrandTotal, החברה שלה מציעה פלטפורמת מודיעין תחרותית בזמן אמת שנועדה לתת לצוותי מדיה, תובנות וניתוח מידע בזמן אמת למקסום רווח בשיווק דיגיטלי וקמפיינים בתשלום. אותן תובנות מאפשרות ללקוחותיה של החברה לנתח ולהעביר את הקצאת התקציב שלהם כדי לאתר הזדמנויות חדשות, לפקח על מגמות ואיומים של מותגים מתפתחים, לייעל את המודעות וההודעות שלהם ועוד.
פייסבוק טוענת כי Unimania הפעילה אפליקציות שהציעו למשתמשים אפשרות לגשת לרשתות חברתיות בדרכים שונות. לדוגמא, Unimania הציעה אפליקציות שמאפשרות להציג את פייסבוק באמצעות ממשק אינטרנט נייד או לצד רשתות חברתיות אחרות כמו טוויטר. אפליקציה אחרת אפשרה על פי הטענות, להציג את הסטוריז באינסטגרם באופן אנונימי.
עם זאת, התביעה של פייסבוק מתמקדת במידה רבה בשתי הרחבות דפדפן המוצעות על ידי החברות: “Ads Feed” של Unimania ו- "UpVoice" של BrandTotal.
על פי התביעה, הרחבות הדפדפן אפשרו למשתמשים לשמור את המודעות שראו בפייסבוק לצורך התייחסות מאוחרת יותר. פעולה זו תבחר במשתמשים בפאנל שיידע את החלטות הפרסום של לקוחותיהם הארגוניים של Unimania. לעומת זאת, UpVote תגמלה משתמשים ששיתפו את דעתם לגבי הקמפיינים המקוונים שמנוהלים על ידי מותגים גדולים, בכרטיסי מתנה לרכישות באתרי קניות מובילים.
פייסבוק טוענת כי הרחבות אלה פעלו בניגוד להגנותיה מפני קצירה ותנאי השירות שלה. לטענת פייסבוק, כאשר משתמשים התקינו את התוספים וביקרו בפייסבוק, התוספים התקינו תוכניות אוטומטיות כדי לקצור את שמם, מזהה המשתמש, מין, תאריך הלידה, מצב הקשר, פרטי המיקום ומידע אחר הקשור לחשבונותיהם. לטענת פייסבוק, המידע הרגיש נשלח לאחר מכן לשרתים של שתי החברות BrandTotal, ו-Unimania.
 

מרבית המקרים הקשורים לקצירת נתונים נידונים במסגרת החוק להונאת סייבר, שנכתב בשנות השמונים כדי להעמיד לדין בנושא פריצה למחשבים. מי שניגש למחשב "ללא אישור" יכול לעמוד בקנסות כבדים או אפילו במאסר. אך מכיוון שהחוק לא מגדיר באופן ספציפי מהי גישה "מורשית" ומה לא, ענקיות הטכנולוגיה ראו תוצאות מעורבות במאמציהן נגד קוצרי הנתונים.
המקרה המשפטי האחרון של פייסבוק שונה במקצת מכיוון שהחברה מאשימה את BrandTotal בקצירת נתוני פרופילי פייסבוק שלא היו פומביים מטבעם. פייסבוק אומרת כי קוצרי הנתונים השתמשו בתוסף דפדפן המותקן במחשבי המשתמשים כדי לקבל גישה לנתוני פרופיל הפייסבוק שלהם.


מ-BrandTotal נמסר כי היא "חברה המספקת תובנות וניתוח למפרסמים ומותגים בכדי שיוכלו לייעל ולמקסם את תקציבי השיווק שלהם. BrandTotal שמרה מאז ומתמיד על הסטנדרטים האתיים הגבוהים ביותר ועמדה בכל ההסכמים, החוקים והתקנות הרלוונטיים להם היא מחויבת. הקפדה יתרה על כללי ה-GDPR ויתר כללי הפרטיות הם בליבת פעילותה של החברה. פייסבוק מעולם לא פנתה אל BrandTotal או הביעה כל טענה כלפיה. BrandTotal בוחנת את הטענות באמצעות יועציה המשפטיים ותגיב בהתאם. BrandTotal תמשיך לשרת את לקוחותיה נאמנה בכדי לסייע להם להשיג תמונה אמיתית ושלמה של הזירה בה הם פועלים". 


פייסבוק תחת זכוכית מגדלת
במרץ 2019 נקטה פייסבוק בהליכים נגד שני מפתחים אוקראינים שקצרו נתונים באמצעות אפליקציות חידון ותוספי דפדפן כדי להשיג מידע על פרופילים ורשימות חברים של אנשים. בית משפט בקליפורניה המליץ ​​לאחרונה על פסק דין לטובת פייסבוק בתיק. מקרה נפרד סביב קצירת נתונים שהוגש בשנה שעברה נגד חברת סטקלה, נפסק גם הוא לטובת פייסבוק. השנה הגישה פייסבוק תביעות נגד חברות ואנשים פרטיים העוסקים הן בקצירה והן בשירותי התקשרות מזויפים.
פייסבוק חויבה לשלם בתחילת השנה למעלה מחצי מיליארד דולר כדי להסדיר תביעה ייצוגית שטענה לפגיעה מערכתית בחוק הפרטיות באילינוי. בשנה שעברה היא הגיעה לפשרה עם הרשויות בארה"ב ונאלצה לשלם קנס של 5 מיליארד דולר. החברה אומרת כי צעדים משפטיים אינם הדרך היחידה שהיא פועלת להפסקת קצירת הנתונים. לדבריה, היא השקיעה בצוותים טכניים ובכלים לניטור ואיתור פעילות חשודה ושימוש באוטומציה לא מורשית לקצירה.
לאחרונה נקרא מייסד פייסבוק מארק צוקרברג לקונגרס האמריקאי בטענה כי פייסבוק עושה שימוש במידע של משתמשים למטרות רווח באופן שעלול לסכן את המשתמשים עצמם. הרשת החברתית פועלת לרכז את כוחה והודיעה לאחרונה על חתירה ליצירת מנגנון שיסנכרן בין שלוש האפליקציות המובילות שבבעלותה – פייסבוק, ווטסאפ ואינסטגרם.
עיקרי הידיעה פורסמו במקור באתר techcrunch.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה