דיגיטל וטק

הצעת חוק חדשה בישראל: גישה למידע ברשתות החברתיות אחרי המוות

ועדת חוק חוקה ומשפט התכנסה על מנת לדון בהצעה שתאפשר לקרובי משפחה של הנפטר לרשת את המידע הדיגיטלי שהשאיר אחריו. בדיון הזכירו את חשיבות החוק דווקא עכשיו "כשהחטופים יחזרו הם עלולים לגלות כי התוכן שלהם נמחק"
מערכת ice | 
פייסבוק (צילום vecteezy)
ועדת החוקה מקדמת הצעת חוק שתאפשר לקרובי המשפחה של אדם שנפטר לגשת אל המידע הדיגיטלי שהותיר אחרי מותו. היום (שלישי) התקיים דיון בוועדת החוקה בכנסת בחוק בהצעת החוק שיזם ח"כ ארז מלול.
על-פי הצעת החוק פלטפורמות דיגיטליות ביניהן רשתות חברתיות כמו פייסבוק ידרשו לפרסם למשתמשים שלהם כללים שיאפשרו לקבוע אם ומי יהיה רשאי לגשת לתוכן לאחר פטירת בעל החשבון. כעת הגישה אפשרית רק למי שיודע את הסיסמה או את קוד הגישה של האדם הנפטר. לעיתים יש מקרים בהם משפחת המת לא מחזיקה בטלפון הנייד של המנוח.
הצעת החוק מקודמת על רקע אירועי ה-7 באוקטובר והימצאות החטופים בשבי החמאס. ורד שביט, מייסדת ומנהלת "אבק דיגיטלי" דיברה בוועדה. "אבק דיגיטלי" הוא בלוג שעוסק במוות בעידן הדיגיטלי והחיים ברשת לאחר המוות. במהלך הדיון וציינה כי לאלמנט הזמן מרכיב חשוב, שכן פלטפורמות שונות מוחקות את התוכן לאחר מספר מסוים של ימים ללא פעילות. הדבר חשוב, לדבריה, גם בהקשר לחטופים שנמצאים כרגע בשבי החמאס
"כשהחטופים יחזרו הם עלולים לגלות כי התוכן שלהם נמחק אלא אם לקרוביהם יש את היכולת לגשת לחשבונם. חשבונות נמחקים לצמיתות והתוכן שלהם לא ניתן לשחזור", מסרה שביט. גם ח"כ מלול התייחס להקשר בו נדונה הצעת החוק לאחר אירוע מתקפת הפתע של חמאס. "בפרט לאחר ה-7 לאוקטובר אנו חייבים את החוק הזה לנרצחים ולמשפחות השכולות להקל ולו במעט על האובדן והשכול, כשהזיכרונות שלהם ממשיכים איתם", אמר. 
להצעת החוק נרשמו גם מספר הסתייגויות בעיקר בנוגע לחשיפה של פרטים אישיים ולמה הוא תוכן המוגדר "תוכן אישי". כך למשל, שיחות שניהל האדם המנוח עם צד שלישי שעדיין נמצא בחיים עשויות להיות חשופות, למרות שמדובר בתוכן שאותו אדם שלישי אינו רוצה לחשוף. מנהל מדיניות בחברת מטא העלה דילמה נוספת ושאל האם שיחה בין אדם לבין בינה מלאכותית עשויה להיחשב לתוכן אישי.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה