קריפטו

בכירי הקריפטו מנתחים: דונלד טראמפ יהפוך את ארה"ב ל"מעצמת ביטקוין"?

הנשיא לשעבר הצהיר כי אם יבחר בכוונתו להפוך את המדינה לבירת קריפטו עולמית באמצעות שורת מהלכים תקדימיים. עם זאת, נשאלת השאלה עד כמה צעדים אלו יוכלו לצאת מן הכוח אל הפועל. דמויות מפתח בתעשייה בישראל מתייחסות לדבריו של טראמפ בכנס הביטקוין השנתי: "רגע מכונן, המשחק השתנה"
מערכת ice | 
גיא סרוסי, שאולי רג'ואן, ניר הירשמן, נעה משיח, חיים ונציה, ‏‏בן סמוחה, יובל רואש (צילום מקסים דינשטיין, יעל צור, איתמר אריאלי, shutterstock)
נשיא ארצות הברית לשעבר דונלד טראמפ נאם השבוע בכנס הביטקוין השנתי בנאשוויל שבארצות הברית ואמר שאם ייבחר לנשיא, אז תחת הנהגתו תהיה ארה"ב "מעצמת ביטקוין" ובירת הקריפטו העולמית. עוד אמר שבכוונתו ליצור רזרבה אסטרטגית של ביטקוין באמצעות המטבע שהממשלה מחזיקה כיום.
מועמד המפלגה הרפובליקנית לנשיאות גם הבטיח להדיח את יו"ר רשות ניירות הערך והבורסות, גארי גנסלר, אם ייבחר, ולהקים מועצה מייעצת למטבעות קריפטוגרפיים. 
שאלנו את בכירי התעשייה בישראל, עד כמה המהלכים שטראמפ רוצה לקדם הם ישימים, ומה המשמעויות שלהם אם יצאו לפועל? התשובות לפניכם. 
 

בן סמוחה, מייסד CryptoJungle וקהילת "מדברים קריפטו"
המהלכים של טראמפ ברובם ישימים, במיוחד אם הקונגרס והסנאט יהיו בעלי רוב רפובליקני גם כן. הוועדה המייעצת למשל כבר נמצאת בתהליכי עבודה מאחורי הקלעים, בעוד שאת גנסלר יצטרך לפטר באמצעות חקיקה. ככל שמדובר בהחזקת ביטקוין כרזרבה ע"י אי מכירת המטבעות שהוחרמו, אני משער שצפויות משוכות משפטיות בתהליך ושזה לא יהיה פיקניק.
כך או כך, מדובר בנאום היסטורי לביטקוין שמעיד עד כמה התפקיד שישחק המטבע המבוזר בעשורים הקרובים הוא תפקיד חשוב מאין כמותו. טראמפ ציין שלושה דברים מרכזיים נוספים:
1. התחרות מול סין ומעצמות אחרות והחשיבות של קריפטו בה
2. ⁠העצמאות האנרגטית הנדרשת על מנת להמשיך להוביל בתחרות הזאת והחיבור לתעשיית כריית הביטקוין
3. ⁠הפניית האצבע המאשימה על הידרדרות מצבו של הדולר בעולם לצד עליית האינפלציה המקומית על הממשל בוושינגטון, והדפסות הכספים שהוא מוביל, תוך פרגון לביטקוינרים שהיו ראשונים להצביע ולהרים דגל
משמעויות הדברים ענקית עבור התעשייה ועבור העולם שמתמודד מול מציאות גיאופוליטית חדשה - ונראה שעוד המון בדרך!

בן סמוחה (צילום: איתמר אריאלי)
עו"ד גיא סרוסי, יו"ר (משותף) ועדת מטבעות קריפטוגרפיים ונכסים דיגיטליים בלשכת עורכי הדין
נאומו של דונלד טראמפ בכנס הביטקוין השנתי בנאשוויל הפתיע רבים עם הצהרתו להפוך את ארה"ב ל"מעצמת ביטקוין" ובירת הקריפטו העולמית אם ייבחר לנשיא. טראמפ מזהה אלקטורט חשוב בתומכי הקריפטו ומבין את הפוטנציאל הכלכלי והפוליטי שטמון בכך. התוכניות שלו כוללות יצירת רזרבה אסטרטגית של ביטקוין והדחת יו"ר רשות ניירות הערך והבורסות, גארי גנסלר, לטובת הקמת מועצה מייעצת לקריפטו. נשאלת השאלה, עד כמה התוכניות הללו ישימות ומה המשמעויות שלהן?
ישימות התוכניות:
1. יצירת רזרבה אסטרטגית של ביטקוין:
- פוליטית: מדובר במהלך שדורש תמיכה רחבה בקונגרס ובקרב גופים רגולטוריים. זה לא פשוט, אבל אפשרי אם טראמפ יצליח לגייס תמיכה בין מפלגתית. 
- כלכלית: רכישת ביטקוין בהיקף משמעותי יכולה להקפיץ את מחיר הביטקוין בצורה ניכרת ולהשפיע על השוק הגלובלי.
- רגולטורית: נדרשות התאמות רגולטוריות רבות כדי לשלב את הביטקוין במערכת הכלכלית הממשלתית בצורה חוקית ובטוחה.

גיא סרוסי (צילום: אילן אסייג)
2. הדחת יו"ר רשות ניירות הערך והבורסות:
- פוליטית: הדחת יו"ר רשות ניירות הערך זהו מהלך אפשרי, אך הוא מצריך תמיכה בסנאט ותהליך פוליטי מורכב.
- רגולטורית: החלפת היו"ר עשויה לשנות את מדיניות הרשות כלפי הקריפטו, אך גם לגרום לחוסר יציבות ואי-ודאות בשוק.
3. הקמת מועצה מייעצת לקריפטו:
- פוליטית: הקמת מועצה מייעצת היא מהלך פשוט יחסית מבחינה פוליטית, אך חשוב שהיא תהיה בעלת סמכויות והשפעה אמיתית.
- כלכלית: מועצה מייעצת יכולה לקדם את תחום הקריפטו וליצור רגולציה מותאמת, אך הצלחתה תלויה בשיתוף פעולה עם גורמים נוספים בשוק.
משמעויות פוטנציאליות:
1. כלכליות:
- הפיכת ארה"ב למעצמת ביטקוין עשויה להגביר את האימוץ והפיתוח של תשתיות כלכליות מבוססות בלוקצ'יין.
- הגדלת החזקות הביטקוין הממשלתיות תבסס את המטבע כלגיטימי, אך גם תוסיף לתנודתיות השוק.
2. רגולטוריות:
- השינויים ברגולציה עשויים להוביל לפיתוח כלים חדשים המותאמים לעידן הקריפטו.
- החלפת יו"ר רשות ניירות הערך במישהו פרו-קריפטו עשויה לעודד חדשנות, אך גם ליצור אי-ודאות זמנית.
3. בינלאומיות:
- אם ארה"ב תהפוך לבירת הקריפטו העולמית, היא תמשוך אליה חברות ומשקיעים מכל העולם, מה שיוביל להאצת הפיתוח הטכנולוגי והפיננסי בתחום.
בקיצור, התוכניות של טראמפ הן אמביציוזיות וללא ספק יכולות לשנות את פני הכלכלה העולמית ואת עולם הקריפטו בפרט. זה לא יהיה קל, ויהיו הרבה מכשולים בדרך, אבל אם יצליח, ארה"ב עשויה להצעיד את עולם הקריפטו אל עבר מהפך משמעותי.
שאולי רג'ואן, שותף מנהל קרן הון סיכון Masterkey 
כבר כמה חודשים שאנחנו צופים במאבקים פוליטיים במסגרת מסע הבחירות של המועמדים המובילים בארה״ב. דונלד  טראמפ  החליט, ללא ספק,  שהוא מעוניין  בקולות של קהילת הקריפטו והביטקוין, ולכן החל לפנות ולקיים אירועים מיוחדים סביב הנושאים הרלוונטיים לקהילה.  

שאולי רג'ואן (צילום: יעל צור)
ההצהרה בשבת האחרונה הייתה רגע מכונן לתעשייה עצמה.  אבל החלק החשוב הגיע מיד אחרי הנאום של הנשיא לשעבר טראמפ  - בנאום של סינתיה לומיוס- אשר הציגה חלקים מתוך הצעת החוק שעתידים להגיש הרפובליקנים בהמשך הדרך.  הצעת חוק המגובה בהבנה עמוקה של התחום, והציגה רעיונות מאוד מתקדמים. כגון  שימוש בביטקוין כרזרבה לדולר, כמו זהב, נפט ונכסים אחרים המגבים אותו היום.  בנוסף, לומן הציגה תוכנית רכישה של 800 אלף מטבעות ביטקוין או יותר כדי שיביאו את ארה״ב להחזיק מיליון מטבעות ביטקוין, כ-5% מכלל המטבעות למסחר. 
המשחק השתנה, טראמפ רוצה שארה"ב תוביל את העולם בכל התחומים החל ממדעים, טכנולוגיה, רפואה, חלל וממשל טרמאפ לעתיד רוצה את עולם הקריפטו כמו כל טכנולוגיה מרכזית אחרת, ומעוניין להשאיר את הטכנולוגיה הזאת בארה"ב. למנוע נדידת מוחות לארצות אחרות, ולפעול למען פתיחת דלתות של מומחי הענף, שיעברו לפעול בארה"ב. ולכן טראמפ מוכן לשמור על ראש פתוח, ולקדם כל תחום שיכול לשמר את ארה״ב כמעצמה מובילה בעולם.

חיים ונציה (צילום: יעל צור)
חיים ונציה, מנכ"ל ומייסד Proxibit
ההצעות של טראמפ בכנס הביטקוין השנתי כוללות רעיונות שאפתניים לקידום הקריפטו בארה"ב. יצירת רזרבה אסטרטגית של ביטקוין יכולה למצב את ארה"ב כמרכז עולמי בתחום, אך גם חושפת את המדינה לתנודתיות השוק ולסיכונים כלכליים משמעותיים. יישום רעיון זה ידרוש הסכמה פוליטית רחבה ואישור ממשלתי, שעלולים להיתקל בהתנגדות.
פיטורי יו"ר רשות ניירות ערך והחלפתו באדם שתומך בקריפטו עשויים להביא לשינויים ברגולציה ולעודד חדשנות והשקעות בתחום. עם זאת, מהלך כזה עשוי להיות מלווה במכשולים פוליטיים ומשפטיים, ולדרוש אישור מהקונגרס.
הקמת מועצה מייעצת לקריפטו יכולה להקל על תהליכי הרגולציה ולעודד יזמות, אך גם דורשת שיתוף פעולה עם גורמים רגולטוריים נוספים. אם המהלכים הללו ייושמו, הם עשויים להפוך את ארה"ב למובילה עולמית בתחום הקריפטו, ולחזק את מעמדה כמרכז עולמי לחדשנות טכנולוגית והשקעות. עם זאת, המימוש שלהם תלוי בתמיכה רחבה וביכולת להתגבר על אתגרים פוליטיים וכלכליים. כל מהלך כזה מחייב תכנון מדוקדק והבנה מעמיקה של השלכותיו הכלכליות והחברתיות.
נעה משיח, מנכ"לית איגוד הביטקוין הישראלי
נושא המטבעות הדיגיטליים הוא נושא חם בבחירות בארה"ב הברית, וטראמפ מבין את הסנטימנט של הבוחרים שלו ומנסה לכוון לאוזן שהם בשלל הבטחות בחירות. לנשיא הנבחר יהיו סמכויות בתחום המינויים, ולכן לא מן הנמנע שאם יבחר יחליף את יו"ר רשות ניירות הערך, וינסה להביא יו"ר ידידותי יותר להשקפות העולם שלו.

נעה משיח (צילום: יעל צור)
לגבי שמירה של רזרבת מטבע באמצעות ביטקוין - למרות שביטקוין הוא נכס דיפלציוני ששומר ערך בצורה טובה ולכן כדאי למדינות להחזיק רזרבות ממנו, הוא גם מאיים על הריבונות של מדינות מכיוון שאי אפשר לשלוט בו על ידי מנפיק מרכזי ולכן לא בטוח שהתכנית הזאת תצא לפועל, יהיו לא מעט גורמים בארה"ב שירצו לשמור על עצמאות הדולר ויאמינו בחוזק שלו על פני הביטקוין התנודתי ולכן יכול להיות שיתקל בהתנגדות אם אכן יביא הצעה כזאת.
ביכולתו של הנשיא גם לעצור את כל המהלך של יצירת CBDC, מטבעות דיגיטליים שמונפקים ע"י הבנק המרכזי. ייתכן שתוקם מועצה מייעצת לקריפטו - שתנסה להוציא לפועל שינוי סמכויות של הגופים האמונים על התחום ובכך למנות רגולטור אחר שיפקח עליו, כפי שהוצע כבר השנה. 
בכל הנוגע ל"זכות להחזקה עצמית" לא נראה שיש כרגע איום גדול על זכות זאת, אין איסורים או סנקציות ולכן יש סיכוי שאלו רק מילים שנופלות על האוזניים החוששות של האזרחים. ואחרי שכל זה נאמר - צריך עדיין לזכור שאנחנו בקמפיין בחירות, קל להציע ולדבר, לא ברור אם טראמפ יהיה מעוניין ליישם את המדיניות הזאת, וצריך לשאול את השאלה המרכזית: כמה אנשים בכלל יצביעו רק על הטיקט של היחס לביטקוין ומטבעות דיגיטליים?
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה