כסף וצרכנות

משבר בחשמל בישראל: זו הסיבה לקפיצה ההזויה במחירים

ככל שהביקוש לחשמל עלה ומצוקת הייצור גדלה, כך גברה מידת הניצול של המצב על ידי היצרנים הפרטיים. תשלום עבור רכיבים שאינם קשורים לייצור האנרגיה בפועל - הגיע לשיא של 440 מיליון שקל ב-2023, עלייה של 50% משנת 2021
מערכת ice |  4
התייקרות החשמל (צילום shutterstock, pexels)
שוק החשמל הפרטי בישראל מתמודד עם משבר משמעותי, כאשר נתונים חדשים חושפים פערי רווחיות עצומים בין יצרני החשמל הפרטיים בישראל לבין מקביליהם בארצות הברית. לפי נתוני רשות החשמל, שיעור הרווח הנקי של יצרני החשמל הפרטיים בישראל עומד על 25%, פי שניים מהשיעור בארה"ב.
זאת ועוד, לפי כלכליסט התעריף המשלים - תשלום עבור רכיבים שאינם קשורים לייצור האנרגיה בפועל - הגיע לשיא של 440 מיליון שקל ב-2023, עלייה של 50% משנת 2021. נתונים אלו מעלים שאלות קשות לגבי יעילות השוק ומידת התחרותיות בו.

הסיבה המרכזית למצב זה, על פי רשות החשמל, היא מחסור בתחרות בשוק. הרשות טוענת כי ככל שהביקוש לחשמל עלה ומצוקת הייצור גדלה, כך גברה מידת הניצול של המצב על ידי היצרנים הפרטיים. זאת למרות אזהרות חוזרות ונשנות מצד הרשות כי היא שוקלת להטיל פיקוח על מחירי החשמל. המצב הנוכחי מדגיש את הצורך הדחוף בהגברת התחרות בשוק, אך הממשלה, משיקולים פוליטיים, נמנעת מלאשר הקמת תחנות כוח חדשות שיכולות להגביר את התחרות.
כתגובה למצב, רשות החשמל מציעה להגביל את המחירים שמקבלים יצרני החשמל הפרטיים. עם זאת, הגבלת מחירים בשוק אינה פתרון אידיאלי ועלולה לגרום לעיוותים כלכליים. שוק החשמל ייחודי בכך שכניסת שחקנים חדשים אינה תלויה רק במחיר, אלא דורשת גם אישור ממשלתי. הרשות בחרה בשלב זה להתערב באופן חלקי בלבד במחירים המשלימים, אך לא פוסלת התערבות גדולה יותר בעתיד אם המחירים ימשיכו לעלות.
מנגד, יצרני החשמל הפרטיים, כמו קבוצת אורות, טוענים כי השימוע של רשות החשמל אינו משקף כראוי את העלויות הנוספות שלהם. הם מדגישים כי המנגנון הנוכחי לקביעת מחיר השוק מייצר עיוות ויש לתקנו כדי להבטיח תחרות יעילה לטובת הצרכנים. הם גם מזהירים כי פיקוח על מחירים עלול לגרום לשיבוש משמעותי ולירידה בהיצע החשמל ובזמינותו, בזמן שלמשק דרושה דווקא הגדלת יתירות ייצור החשמל.
המצב הנוכחי בשוק החשמל הישראלי מדגיש את הצורך הדחוף באיזון בין הבטחת אספקת חשמל אמינה, שמירה על תחרותיות השוק, והגנה על האינטרסים של הצרכנים. הפתרון ידרוש, ככל הנראה, שילוב של הגברת התחרות על ידי הכנסת שחקנים חדשים לשוק, רגולציה מאוזנת שתמנע ניצול לרעה של כוח שוק, ותמריצים להתייעלות ולחדשנות בתעשייה. האתגר העומד בפני קובעי המדיניות הוא למצוא את האיזון הנכון שיבטיח אספקת חשמל יציבה ובמחיר הוגן לצרכנים, תוך שמירה על יציבות כלכלית של יצרני החשמל.
תגובות לכתבה(4):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 2.
    מדינת הקומבינות והעושק (ל"ת)
    עמי 09/2024/10
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זאת המדינה
    Random User 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    ברור חד וחלק ממשיכים ללקק לנו את אדם שהחברים הערפדים שלהם הוציאו מתי שהם נשכו אותנו עם "השיניים" (המיסים שלהם) זה לא חדש וכנראה שהם הולכים לנשוך אותנו עוד יותר עמוק שיצא יותר דם.
    סגור
  • 1.
    צריך לסגור אתכם אנשים רעים (ל"ת)
    רטמי 09/2024/08
    הגב לתגובה זו
    0 0
    סגור
  • זאת המדינה
    Random User 09/2024/12
    הגב לתגובה זו
    0 0
    100%
    סגור