פרויקטים

הכינו את הצלחות והתיקים: ארוחות בוקר מושלמות וכריכים מזינים לשנת הלימודים

כך תשדרגו לילדים את ארוחות הבוקר לפני היציאה למסגרות, ואת הכריכים להפסקות: אתר ice ושטראוס עם טיפים בריאים ומתכונים מנצחים לשנת הלימודים שנפתחת היום

בשיתוף שטראוס | 
צילום Shutterstock
היום, 1 בספטמבר, יוצאת לדרך שנת הלימודים החדשה בישראל, כשלמעלה מ-2.5 מיליון תלמידות ותלמידים דרוכים ונרגשים יגיעו אל בתי הספר וגני הילדים. לצד הדור הצעיר, גם ההורים נמצאים בכוננות, בטח בכל הקשור לארוחות הבוקר ולהיצע הכריכים שילווה את הדור הצעיר במהלך ההפסקות.  
תיקי האוכל, קופסאות הפלסטיק הרב פעמיות והבקבוקים האישיים שחוזרים לשגרת חיינו, מספקים עדות לשינוי שחל בשנים האחרונות, בקרב רבות מהמשפחות בישראל, המבקשות לייצר לילדיהן תפריט בריא ומאוזן יותר. שדרוג הארוחות והכריכים, ובקרה על צריכת המזון והשתייה של הבנות והבנים לאורך היום לא חייבים להפוך למטלה – להיפך. הקפדה על כמה כללי אצבע, צפויה להגדיל את מרחב התמרון, לצמצם את זמן ההתעסקות במטבח, ואפילו לגבש את המשפחה. 
מועדון ארוחת הבוקר
"דיאלוג והקשבה זה המפתח", מסבירה שני ארד, התזונאית הראשית בשטראוס. "לפני ההכנה, חשוב לשאול את הילדים מה הם מעדיפים בארוחת הבוקר ובסנדוויץ' – ולהקפיד לכבד את הרצונות שלהם, מבלי לכפות. בהמשך לכך, כדאי גם לקבל מהם פידבק מה עובד ומה פחות. הכנת ארוחת הבוקר או אפילו הסנדוויץ' יכולה להפוך לזמן איכות משפחתי. ברגע שהילדים שותפים לתהליך, יהיה להם רצון גדול יותר גם לאכול".
"שתי הארוחות המשמעותיות ביותר במהלך היום, שבהן גם ההורים יכולים לעקוב מקרוב אחרי מה שאוכלים הילדים, מתקיימות לפני ואחרי המסגרות – ומדובר כמובן בארוחת הבוקר וארוחת הערב", ממשיכה ארד. "ארוחת הבוקר שלפני היציאה לבתי הספר והגנים, יכולה בקלות להיות טעימה ומזינה, ומבלי שתהפוך לאישיו מכביד. הכינו מיני פנקייקים והקפיאו אותם מראש בזוגות – באופן הזה, גם נאפשר לילדים לפתוח את היום עם מאכל שהם אוהבים, וגם לא לבזבז זמן יקר בהכנת הארוחות לאורך השבוע.  אני מציעה מיני פנקייקים עם בננה במקום סוכר לבן, כששווה לשלב במתכון גם קוואקר".
באשר להמלצות נוספות לארוחת הבוקר, מציינת ארד: "אפשר להכין יחד גם מאפינס בננה ואוכמניות עם קוואקר, להקפיא ולהפשיר במהלך השבוע. דגנים מלאים עם כוס חלב מועשר או דייסת קוואקר הן עוד אופציות ראויות. בארוחה אפשר לשלב בנוסף, גם יוגורט טבעי, אקטימל או מעדן גמדים עם פרי. השורה התחתונה היא כשהילדים אוכלים מזין בבוקר, להורים יש ראש שקט".

(צילומים טל סיון צפורין, באדיבות שטראוס)
כריך מתי שצריך
בדומה לארוחות הבוקר, הסנדוויצ'ים למסגרות החינוכיות עוברים גם הם ריענון. לצד הכריכים המוכרים שמככבים בהפסקות אצל דורות של ישראלים: ממרח שוקולד, מיונז ונקניק, ביצה או גבינה צהובה – ישנן כיום אופציות עדכניות, המציעות טעמים חדשים מבלי לפסוח על ערכים מזינים.
"תזונה מזינה יותר היא חלק בלתי נפרד מהאג'נדה של שטראוס – וזה בא לידי ביטוי גם בהתייחסות שלנו לקהלים שונים, כגון ילדים ובני נוער", מרחיבה איילת עזריאלי, מנהלת פיתוח מוצרי חלב בשטראוס. "הרציונל מבחינתנו הוא להתכתב עם המציאות שמשתנה, תמיד לחדש ולגוון. בתהליך הזה תשומת הלב היא לא רק על טעמים חדשים, אלא גם על פרמטרים נוספים, כמו המרקם של המוצר".
"דוגמה מייצגת היא גבינת סימפוניה", מחדדת עזריאלי. "מעבר למגוון רחב של טעמים, יצרנו מרקם שנספג בצורה מיטבית בכריך ולא מרטיב אותו, וגם אידיאלי לשילוב תוספות. גבינת סימפוניה במרקם שמנת וגבינת סימפוניה עם זיתים ירוקים פופולאריות מאוד בכריכים לבתי הספר והגנים, כמו גם גבינת סקי בתוספת ירקות או חביתה". 
"כשאתם מכינים לילדים סנדוויצ'ים תבררו איתם קודם מה מתחשק להם, אל תשלבו בפנים כל מיני 'הפתעות' שהם פחות אוהבים. כשמדובר בבני נוער, אפשר לעודד אותם להכין את הסנדוויץ' בעצמם כחלק מתהליך העצמאות שלהם", מוסיפה ארד. "רוצים קצת לשבור שגרה בסנדוויצ'ים? נסו טעמים כמו חמאת בוטנים וריבה או טחינה עם סילאן. כדי להוסיף ערך תזונתי, אל תשכחו לשלב בכריך או בצד, ירקות טריים שילדיכם אוהבים".

שני ארד, התזונאית הראשית בשטראוס (צילום שי פרנקו באדיבות שטראוס)
ארד מבקשת לתת משקל גם לארוחת הביניים, שאחרי בית הספר והגן. "השאיפה היא לארוחה שתרגיע את הבטן, אבל לא תמלא אותה ותבוא על חשבון ארוחת הערב",  מדגישה ארד. "אם יש צורך למשהו מתוק אפשר לנשנש עוגייה עם כוס שוקו, חתיכת עוגת בננות, יוגורט ופרי, או שייק עשיר של פירות שניתן לשלב בו קוואקר. אופציה נוספת היא ירקות ופירות שטופים, שנגישים לילדים בגובה העיניים במקרר".  
כשארד נשאלת על ממתקים או חטיפים, יש לה תשובה מנומקת: "אני לא מכירה ילדים שלא אוהבים ממתקים או מלוחים. ממתקים וחטיפים הם לא מחוץ לתחום, אם יודעים לשמור על תהמיל ומינון. הדרך לווסת היא לקנות מראש כמות מדודה של מתוקים ומלוחים, להקפיד על מנות ואריזות קטנות – ולשלב גם דוגמה אישית של ההורים".
"בהקשר הזה חשוב להביא בחשבון כי כבר מ-2010 עובדת שטראוס על הפחתות של סוכרים ונתרן – וזה נכון לגבי כל מוצר חדש שאנו מפתחים", מפרטת עזריאלי. "זהו תהליך הדרגתי שמתבצע בלי לפגוע באיכות המוצרים ובטעמם, ומאפשר לנו לתת מענה תזונתי מיטיב יותר לכולם – ילדים ומבוגרים כאחד. בשוקו יטבתה למשל, הורדנו עם השנים עשרות אחוזים מכמות הסוכר המוסף".

איילת עזריאלי, מנהלת פיתוח מוצרי חלב בשטראוס​ (צילום באדיבות שטראוס)
חשבון מים
אז דיברנו על ארוחות וכריכים, סיפקנו מתכונים – אבל לצד המזון נדרש להדגיש גם את החשיבות שבשתיית מים, כשהנושא מקבל משנה תוקף על רקע הטמפרטורות הגבוהות, גלי חום קיצוניים והשמש הקופחת. "רצוי להטמיע בילדים הרגלי שתייה, שיסייעו לשמירה על חיוניות – הן במסגרות החינוכיות והן לאחר מכן", מבהירה ארד. "את הבוקר מומלץ להתחיל בלגימת כוס מים כדי להחזיר את הגוף למצב רוויה תקין. נשיאת בקבוק אישי לגן או בית הספר תעזור לשמור את נושא השתייה במודעות של הילדים, וכדאי גם להזכיר להם לבצע הפסקות מים יזומות".
"כמי שעוסקת בתחום, אני יכולה לספר שזמינות בבית של בר מים דוגמת תמי 4, עוזרת בשמירה על מודעות לשתייה ומעודדת את הילדים לצרוך מים צוננים לא רק כשהם צמאים במיוחד", מסכמת ארד. "כמובן שגם בשתייה אפשר ורצוי לגוון: להוסיף נענע או פלחי תפוז למים או להחליף בין מים וסודה. מי שרוצה, מוזמן לצרוך פירות העשירים במים, כמו אבטיח, מלון ואפילו קרטיבים – העיקר שהילדים יבססו הרגלים טובים, לשמירה על בריאותם".
(בשיתוף שטראוס)