מדדים ומחקרים

דן אנד ברדסטריט: זו עלות הנזק של המלחמה למשק הישראלי

בעלי עסקים רבים בתקופה הזו חווים קשיים משמעותיים. העלות השבועית של היעדרות עובדים: כ-2.3 מיליארד שקל, היעדרות העובדים נבעה מהסגירה המלאה של מוסדות החינוך, פיני תושבי הדרום והצפון וגיוס המילואים 

מערכת ice | 
עסקים בזמן מלחמת חרבות ברזל (צילום פלאש 90/ עטיה מוחמד, shutterstock)
לפי דו"ח שערכה חברת דן אנד ברדסטריט המספקת מידע עסקי לניהול סיכוני אשראי, ישראל נכנסה למשבר הנוכחי במצב פיסקלי טוב הן ביחס למדינות המפותחות והן באופן אבסולוטי, תוצאה של התנהלות פיסקלית טובה של הממשלות בשנים האחרונות.
ישראל נכנסה למלחמה עם יחס חוב תוצר של כ- 60% וגירעון ממשלתי נמוך של כ-1.5% אחוזי תוצר. במצב הנוכחי, לפי הערכות בנק ישראל, יחס החוב תוצר בשנת 2024 יעמוד על כ- 65% והגירעון הממשלתי יעמוד על כ-3.5% אחוזי תוצר. 
בשלושת השבועות הראשונים למלחמה, העלות השבועית של ירידת היצע העבודה בגין היעדרות עובדים הייתה כ–2.35 מיליארד שקל. היעדרות העובדים נבעה מהסגירה המלאה של מוסדות החינוך (כ-1.25 מיליארד שקל), מפינויים של תושבים מאזורי הלחימה (כ-0.6 מיליארד שקל), ומגיוס נרחב של אנשי מילואים (כ-0.5 מיליארד שקל).
כמו כן, הממשלה צפויה לאשר בימים הקרובים את תקציב "מנהלת תקומה" ל-5 השנים הבאות, וכן את מתווה התוכנית האסטרטגית הרב שנתית שלה לשיקום ופיתוח העוטף. גורמים המעורבים בהתייעצויות שקדמו לניסוחה של ההחלטה מציינים כי מדובר בסדר גודל של 18 מיליארד שקל ל-5 שנים.
מנהלת לאחר הפגיעה האיומה וההרס הנרחב שספגו היישובים בעוטף, הם קיבלו תקציב סיוע ראשוני בסכום של מיליארד שקל, במטרה וליישם פתרונות מגורים זמניים עבור המפונים ולסייע בשיקום החקלאות. 
בתום שלושת השבועות הראשונים, עלות ההיעדרות כבר הצטמצמה בשל הפתיחה החלקית של מערכת החינוך, העלות צפויה להמשיך לרדת ככל שמערכת החינוך תחזור לפעילות סדירה, וככל ויצומצם היקף גיוס חיילי המילואים.
מאז תחילת המלחמה הדולר זינק מול השקל והגיע בשיאו עד לכדי 4.08 שקלים. אולם נכון למועד כתיבת שורות אלה, למרות המלחמה, הדולר נסחר לפי שער נמוך יותר מלפני פרוץ המלחמה, אז נסחר הדולר ברמות של כ-3.8 שקלים לדולר. 
מגמת היחלשות הדולר מוסברת בעיקר ע"י מגמת היחלשות הדולר בעולם, בעקבות נתוני אינפלציה טובים מהצפוי בארה"ב (האינפלציה השנתית בארה"ב התמתנה בחודש אוקטובר לרמה של 3.2%, והדבר מגביר את ציפיית המשקיעים כי הבנק הפדרלי יוריד את הריבית לקראת הרבעון השני של 2024).
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה