תרבות ופנאי

נתן גושן בראיון: "המלחמה הוסיפה המון כאב שצריך לסחוב"

נתן גושן השיק אלבום חדש ושביעי במספר בשם "ניצחונות קטנים". בראיון לאתר ice הוא מספר על תקופת ההיעדרות שלו מהבמות ומהעבודה האינטנסיבית באולפני ההקלטות, חושף את ההתרגשות שהוא חווה כאבא וגם את ההתמודדות שלו עם בריאות הנפש: "שהשמחה שלך תבוא מבפנים ולא מבחוץ"
אפרת קרסנר | 
נתן גושן (צילום שי פרנקו)
נתן גושן, מהזמרים המצליחים והאהובים בישראל מוציא אלבום לאחר תקופה של למעלה מ-3 שנים שבהם בחר כמעט לא להוציא שירים חדשים, מיעט להופיע על במות ואף עשה הפסקה  מהרשתות החברתיות.
אין זה מקרי, מכיוון שכל זה קרה בתקופה שאשתו נכנסה להריון ולאחר הלידה של בתו הבכורה, ובתקופה זו בחר גושן להקדיש את זמנו לעזרה למשפחתו הגרעינית. שיר הנושא של האלבום החדש שלו והשביעי במספר נקרא "ניצחונות קטנים". לאתר ice נתן גושן מספר כי יש הבדל בין "ניצחון קטן" ל"ניצחון גדול". 
"ניצחונות קטנים זה משפט שמדבר בעיקר על עבודת המידות, שבעצם ניצחון גדול זו התוצאה הסופית של מי שאתה רוצה להיות, איך שאתה רוצה להתנהג כלפי העולם. לצורך העניין לקבל את הטוב ואת הרע בשוויון נפש, שזה דבר גדול, או להיות נקי מכעס לחלוטין.
וניצחונות קטנים זה עוד קצת סבלנות שהייתה לך היום, עוד איזה חיוך שהצלחת לתת לאנשים שאוהבים אותך ,עוד חיבוק, שבסופו של דבר מצטרפים לדבר גדול".
בשיר הזה גם מופיעה השורה "להיות אלוף הארץ בבריאות הנפש". הבריאות הנפשית זה משהו שאתה מתמודד איתו ביום יום?
"הרעיון הגדול מאחורי להיות 'אלוף הארץ בבריאות הנפש', זה לדאוג שהשמחה שלך תבוא מדברים שקורים בפנים ולא מבחוץ, זה הרעיון. לא סביב חולי כזה או אחר, אלא פשוט להביא את השמחה מהבית, שהפרנסה של הלב לא תהיה מחוץ לאדם, שהוא לא יצטרך בשביל לאהוב את עצמו ולאשר את עצמו, משהו ממישהו אחר, שהוא יהיה רחוק מהתלות הזו בעצם".
כמו כל אומן בישראל גם אירועי ה-7 באוקטובר והמלחמה שהגיעה לאחר מכן השפיעו על יצירותיו של נתן גושן. לדבריו המלחמה אף עזרה לו להתמודד עם נושא בריאות הנפש בצורה טובה וחיובית: "המלחמה לא הקשתה על המסע הזה, על החיפוש שלי של איזו שמחה שמגיעה מבפנים ולא מבחוץ, אלא להיפך הדגישה אפילו את הצורך לחפש איזו שמחה בריאה, מיושבת, איזו נחת שמגיעה מבפנים במיוחד שכזה בלאגן קורה. אבל הוסיפה המון המון המון כאב שצריך לסחוב, מה שאני חושב שקרה לכולנו וזה בוודאי שהשפיע על היצירה שמצב כזה בוודאי מקשה על כל שורה שנכתבת, מקשה על חשיבותה, מאתגר את החשיבות שלה".
(פלייליסט האלבום החדש של נתן גושן. ניצחונות קטנים)
 
לא הוצאת חומרים כבר תקופה ארוכה, וזה קרה אחרי החתונה והלידה המרגשת של בתך. רצית בעצם להקדיש למשפחה שלך את הזמן לפני הוצאת אלבום חדש?
"אחת מהסיבות שלא הוצאתי שירים תקופה ארוכה זה באמת המהלך המשפחתי הזה שבורכתי בו אשתי והילדה, המשפחה הזו. אומרים שבשנה הראשונה שהאדם מתחתן  אחרי שהאדם מתחתן ,בעצם לא יוצאים למלחמה, זה סוג של הלכה כזו, והעסק הזה הוא סוג של מלחמה, אז היה לי הגיוני מאוד לשבת בבית ולהקדיש את כול כולי לדבר המופלא הזה שאנחנו מנסים להקים ,שצריך לעבוד בו כל יום. ובנוסף לזה עברתי את עבודת הבירור הזאת, של לבחור בחיים שלך ולאהוב את החיים שלך בלי להיות מוזיקאי, בלי להיות כלום בעצם, אפילו לפני שאתה בעל ואבא ,פשוט להיות בסדר עם נתן, עוד בלי הסחות דעת גם, בלי הטלפון, בלי לברוח מלהתמודד בעצם. אז אלו שני הדברים ,זה ומשפחה היו שני הדברים שהתעסקתי בהם בשנים האחרונות".
איך החיבור שלך לדת ולמסורת מתבטא ביצירות שאתה כותב?
"החיבור לדת ולתורה אפשר להגיד מאוד משפיעה על היצירה, בעיקר כגורם מבקר כזה, שזו שאלה שנשאלת, שיושבת לי על הכתף כל הזמן. כשאני כותב אני שואל את עצמי אם אני בונה את העולם עכשיו או הורס אותו, אם אני מביא לאנשים רפואה או פשוט זורק עליהם משבר עכשיו, בצורה הזו, באופן הזה, בוודאי שהתורה משפיעה".

(צילום: יחצ)
בין השירים המסקרנים באלבום החדש, יש גם דואט שהוא מבצע עם אשתו לירון בשם "גן עדן". בכלל מדובר באלבום שונה משאר האלבום שלו, בעיקר כי מדובר בחומרים מאוד "חשופים" לדבריו של גושן: "אני חושב שהוא מדבר על מגוון נושאים רחב יותר, הקשר שלי מול עצמי בהרבה ויראציות, הקשר שלי מול אלוהים, גם שיר האהבה שלי עם אשתי, הם בעלי מורכבות גדולה יותר מאשר שירי אהבה, בזה אני חושב שהוא מאוד מאוד שונה. וגם יש בו דואט עם אשתי שזה מעולם לא היה לי, לא אישה ולא דואט איתה".
 
("מעולם לא היה, לא אישה ולא דואט איתה": נתן גושן על השיר שהוא מבצע עם אשתו לירון. גן עדן)
לסיום: ספר לנו קצת על החוויה שלך כאבא, עד כמה החיים שלך השתנו מאז? 
"החוויה שלי כאבא מעבר לזה שהיא משנה פרופורציות לגבי דברים, היא משנה את האיזון הרגשי שלי, עד איפה הלב יכול להגיע. אני חושב שזה כל אבא שנולד לו ילד מגלה שיש לו עוד כמה חדרים בלב ממה שהוא חשב. אבל מעבר לזה, זה נתן לי, אפילו כפה עלי באיזשהי צורה, אני מדקדק עם עצמי הרבה יותר, אני פתאום שם לב להרבה יותר ניואנסים באישיות שלי, באופי שלי, בהתנהגות שלי, ממה שהייתי שם לב פעם. מהרצון שלך להפוך את היצור חסר אונים הזה לאדם בריא, שמח מאיר ומואר, אתה פתאום קולט את כל המקומות החשוכים שלך ופה אתה צריך להאיר בעצמך וגם באופן הזה ההורות השפיעה עלי מאוד".

(נתן גושן ואשתו לירון. צילום: יחצ)
 
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה