מדדים ומחקרים

איך פרסומת של גוגל הפילה את המניה של עצמה?

גוגל כל כך מיהרה להקדים את מיקרוסופט ולמנוע ממנה לסכן את מנוע החיפוש הפופולארי בעולם, עד שפספסה לחלוטין פרט קטן שגרם לה להיראות כל כך מגוחכת, עד שהמשקיעים החליטו שהם פשוט לא סומכים עליה יותר
יאיר מור | 
גוגל במתקפה חריפה (צילום ויקיפדיה/ Outreach Pete)
מניית גוגל בבורסת נאסד"ק צנחה הערב (רביעי) ב-8%, והורידה את שווי החברה ב-110 מיליארד דולר תוך דקות, מ-1.38 טריליון בסיום יום המסחר של אתמול לכ-1.27 טריליון כעת. אבל מה שמעניין במיוחד הוא הסיבה לצניחה - וכמה קל היה למנוע אותה. 
הצניחה במניית גוגל לא הגיעה בעקבות אירוע עסקי כלשהוא - אם כי, בעקיפין, אפשר לומר שהיא ספיח של אירוע עסקי שנמשך כבר מספר ימים. הכל התחיל כאשר ביום שני מיהרה גוגל להכריז בהתראה קצרה מאוד על כך שיצרה בינה מלאכותית שתשתלב בקרוב במנוע החיפוש שלה ותענה על שאלות בטקסט קוהרנטי במקום בתוצאות חיפוש מהרשת. מהרגע הראשון היה ברור שמדובר בניסיון נואש למנוע ממיקרוסופט לקחת את הבכורה, מכיוון שכבר ימים ארוכים קודם לכן היה ברור שהיא תכריז השבוע על שילוב של מנוע בינה מלאכותית ממתקדם במיוחד מבית OpenAI, שבה היא מושקעת, במנוע החיפוש Bing - מה שעלול היה לסכן את ההגמוניה של גוגל בתחום החיפוש לראשונה זה כעשור וחצי. 
ההכרזה עברה בשלום, למרות 'כתמי הזיעה' הברורים של גוגל. אלא שהפרסומת למנוע החדש התגלתה יממה לאחר מכן כמביכה במיוחד, לאחר שהתגלה כי שאלת ההדגמה הראשונה שהחברה הציגה לראווה גרמה למנוע שלה לפלוט תשובה לא נכונה. 
השאלה ששואל הגולש התיאורטי בפרסומת היא "על אילו תגליות חדשות מטלסקופ החלל (על שם) ג'יימס ווב אני יכול לספר לבני בן ה-9?". בתגובה נותנת Bard, המנוע המבוסס על LaMDA, הבינה המלאכותית של גוגל שנמצאת בפיתוח כבר מספר שנים ואף עוררה סערה כאשר אחד ממהנדסיה פוטר לאחר שטען כי פיתחה מודעות עצמית, שלוש דוגמאות. שתי הראשונות אינן בעייתיות - אך אתמול בלילה לפי שעוננו נחשף כי השלישית פשוט אינה נכונה: "(הטלסקופ) צילם את התמונות הראשונות אי פעם של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש שלנו". 
 
הטלסקופ אמנם צילם לא מעט תמונות מדהימות ושוברות שיאים באיכותן וברמתן - אך התמונה הראשונה של כוכב לכת מחוץ למערכת השמש  צולמה, לפי סוכנות החלל האמריקאית (נאס"א), דווקא על ידי VLT - ראשי תיבות של Very Large Telescope, שמו המאוד לא יצירתי של טלסקופ "המצפה הדרומי האירופי", הנמצא על אדמת כדור הארץ - וליתר דיוק צ'ילה (כן, אנחנו יודעים שזה לא באירופה. לא, אל תשאלו אותנו למה יש בה טלסקופ אירופי) בשנת 2004 – 19 שנה לפני שהטלסקופ על שם ווב שוגר מאדמת כדור הארץ ו-18 שנה לפני שנכנס לפעילות ביולי האחרון. 
הטעות העובדתית הטריוויאלית הזו העמידה את כל שנות הפיתוח שהשקיעה גוגל במנוע הבינה המלאכותית באור מגוחך - וכאמור, עלה לה יותר מ-100 מיליארד דולר בשווי השוק.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה