דעות

מבצע אנטבה נשען על גורם ההפתעה בתרחיש של "פיגוע מיקוח"

זינקתי מהמרצדס לכיוון הפתח שלי באיגוף קל. השטח היה רווי קולות ירי שלנו שלא פסקו. הכתב בי ההבנה שאסון מעלות עלול להתרחש בשנית. הכוח רץ אחרי בניגוד לתכנית ולמודל ולהנחיות של יוני בטרם היציאה למבצע. גם יוני רץ עם הקבוצה והוא ידע כמוני שאסון עלול להתרחש
מוקי בצר |  1
מוקי בצר (צילום יוטיוב/ כאן 11, פלאש 90/ תומר נויברג, ויקיפדיה- לשכת העיתונות הממשלתית, לעמ)
מבצע אנטבה היה מושתת על גורם ההפתעה שהוא תנאי לכל מבצע המכונה" פיגוע מיקוח". צוות התכנון המטכ"לי שהיתה לי הזכות להיות חלק ממנו כנציג סיירת מטכ"ל לא היה מציג תכנית לגורמים המחליטים אם לא היה משוכנע שהתנאי הזה יתקיים. המודיעין שיצר את התפנית בתכנון ואח"כ ההחלטה של רבין לצאת למבצע היה בעקבות המידע המודיעיני שעמירם לוין העביר מפריס לאחר שנשלח בבהילות לאסוף מודיעין ממשוחררי אנטבה הלא יהודים לאחר ביצוע הסלקציה עי המחבלים.
מבין הידיעות החיוניות. שעמירם העביר היתה ידיעה חשובה שבאולם הטרמינל שבו הוחזקו בני הערובה היה פתח אחד בלבד ולא כפי שצוין בתכניות האדריכליות של סולל בונה שבהן צוינו שני פתחים. הפרט החיוני הזה הועבר לגורמי המודיעין בארץ. אך לא הועבר ליחידה. תורת הלחימה בכל אירוע של פיגוע מיקוח שבו מחזיקים מחבלים בני ערובה יש לפרוץ מכל הפתחים במקביל ורק במקביל. שהרי המחבלים עם אצבע על ההדק יכולים לבצע טבח לפני לפני שנספיק לחסל אותם. כך קרה במעלות.
התחלנו לנוע לעבר הטרמינל בזהות מושאלת מדמה שיירת בכירים אוגנדית. יוני פתח בירי שקט כלפי החייל האוגנדי יחד עם גיורא זוסמן. החייל לא חוסל וכך פרצה אש רועשת מהמרצדס ומהלנדרוברים מכל סוגי הנשק. עקרון ההפתעה נשמט ואנחנו עדיין רחוקים מעט מנקודת זינוק החוליות מכלי הרכב כל חוליה בפיקוד קצין מנוסה. כל אחת לפתחה. זינקתי מהמרצדס לכיוון הפתח שלי באיגוף קל. השטח היה רווי קולות ירי שלנו שלא פסקו. אסון מעלות עלול להתרחש בשנית כל. הכוח רץ אחרי בניגוד לתכנית ולמודל ולהנחיות של יוני בטרם היציאה למבצע. גם יוני רץ עם הקבוצה והוא ידע כמוני שאסון עלול להתרחש. הוא לא חשב לרגע שהירי השקט יבעיר את השטח. תוך כדי ריצה מהירה כשאני בראש הכוח פתח באש לעברנו חייל אוגנדי. אני מעביר ניצרה לירי אוטומטי וסוחט צרור לעבר חזהו הוא נפגע ונופל לאחור. אני ממשיך בריצה לאורך קיר חזית הטרמינל. אחד המחבלים יוצא החוצה וכורע ברך ואני יורה בו בטרם יירה לעברנו שהרי אנחנו נעים בגוש אחד גדול וצפוף. הצרור החטיא והמחבל זינק פנימה. המחסנית התרוקנה ואני צריך להכריז "מחסנית" על פי התרגולת על מנת שהלוחם אחרי יעקוף אותי. אבל אני רוצה לפרוץ ראשון.
 
אני עוצר לשנייה להחליף מחסנית וכל החוליות שאחרי בולמות כמו אפקט דומינו. אמנון עוקף אותי ונע קדימה פורץ לפתח הקדים אותו אמיר שיורה במחבל מימין. אני פורץ בין שניהם ומוסיף ירי לעבר הגרמני והגרמנייה שאמנון יורה בהם. הכרוז קורא לשכב "צה"ל הגיע" בעברית ובאנגלית. מחבל מחבל מזנק מבין הקהל עמוס ואני יורים בו והוא נהרג לפני שהספיק ללחוץ על ההדק. זהו תמצית הסיפור המדויק אודות הפריצה לטרמינל החטופים באנטבה שהתרחש לפני 47 שנים ויצר תקדים במלחמה מול הטרור.    
הכותב: אל"מ (במיל') מוקי בצר, מפקד הכוח הפורץ וסגנו של יוני נתניהו.
תגובות לכתבה(1):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה
  • 1.
    מוקי בצר גיבור ישראל
    אדם 09/2023/16
    הגב לתגובה זו
    0 0
    תודה מוקי בצר בן נהלל היקר על ההקרבה למען ביטחון ישראל
    סגור