דיגיטל וטק

החברה שמאחורי ChatGPT רוצה להפוך לחברה אמיתית, אבל הבלגן ממשיך

האם המעבר מחברה ללא מטרות רווח לחברה רווחית מכביד על OpenAI? גל עזיבות הבכירים ממשיך, ובינתיים החברה מצרפת לדירקטוריון אנשי מקצוע עם רקע תאגידי וצבאי וממנה לראשונה סמנכ"ל כספים וסמנכ"ל מוצר
שרון בירקמן | 
סם אלטמן, מנכ"ל OpenAI (צילום vecteezy, יוטיוב/ CBS)
פחות משנתיים חלפו מאז ש-OpenAI, מעבדה קטנה ואנונימית, הפכה לאחת מהחברות המפורסמות בעולם, והמנכ"ל שלה, סם אלטמן - לדמות מפתח במהפכה בתחום הבינה המלאכותית. נראה שהשינוי מפרק את החברה מבפנים.
ביום רביעי הצטרפה מירה מורטי, סמנכ"לית הטכנולוגיה של החברה, לרשימה הארוכה של בכירים שעזבו את החברה. מורטי עזבה בתזמון רגיש, רגע לפני שהחברה פותחת בתהליך שינוי ארגוני שבסופו תהפוך לחברה למטרות רווח. גל העזיבות הללו חושף מתחים הולכים וגוברים בחברה שמאחורי ChatGPT, כל זאת מאז שסם אלטמן חזר לתפקידו אחרי פיטורים של כמה ימים בשנה שעברה. חלק מהמתחים נובעים ממחלוקות בין המטרה המקורית של OpenAI לפתח טכנולוגיות בינה מלאכותית לטובת הציבור לבין יוזמות חדשות שמטרתן להרוויח כסף; אחרים נוגעים לכאוס ומאבקי אגו בין בכירים.

מורטי היא אחת מיותר מעשרים חוקרים ובכירים מ-OpenAI שעזבו השנה, כולל חלק מהחברים המייסדים. אילון מאסק עזב את החברה ב-2018, לאחר חילוקי דעות עם אלטמן. ב-2021 עזבו את החברה מייסדי אנתרופיק ("קלוד AI") האחים אמודיי, גם כן על רקע חילוקי דעות עם הנהלת החברה. החל מיוני השנה עזבו את OpenAI איליה סוצקובר, שייסד חברת בינה מלאכותית בשם Safe Superintelligence שגייסה כמיליארד דולר מאז הקמתה, קצין הבטיחות יאן לייקה וג'ון שולמן שהצטרף למתחרה אנתרופיק. הנשיא גרג ברוקמן יצא לחופשה עד סוף השנה.
מאז שובו של אלטמן לתפקיד המנכ"ל, נראה ש-OpenAI מתפתחת לעבר מודל עסקי יותר קונבנציונלי. כמות העובדים בחברה זינקה מ-770 ל-1,700 בתוך פחות משנה, והחברה מינתה לראשונה סמנכ"ל כספים (CFO) וסמנכ"ל מוצר (CPO). בנוסף, לדירקטוריון הצטרפו אנשי מקצוע עם רקע תאגידי וצבאי. 
עובדים נוכחיים ולשעבר אמרו לוול סטריט ג'ורנל כי OpenAI מיהרה להודיע על השקת מוצרים חדשים ובדיקות בטיחות, ואיבדה את היתרון התחרותי שלה על פני מתחרים בתחום הבינה המלאכותית. מנכ"ל החברה סם אלטמן, לטענתם, אינו מעורב מספיק בניהול השוטף של הארגון ועוסק רוב הזמן בפעילויות שיווקיות ובגיוס כספים לבניית שבבים ומרכזי נתונים. לדבריהם, ההתמקדות במוצרים חדשים מסיחה את תשומת הלב מהמחקר, והדבר עלול להשפיע לרעה על היכולת של OpenAI לשמור על חדשנות ולקדם את מטרותיה המקוריות. החברה, מצידה, מכחישה. 
ההתמקדות של OpenAI בשיפור ChatGPT ומוצריה האחרים החלה לשאת פרי. תחזית ההכנסות השנתית שלה בהתבסס על התוצאות האחרונות עומדת על כארבעה מיליארד דולר, יותר מפי שלושה מהתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, החברה עדיין מפסידה מיליארדים בשנה.
גם בחברה מודים כי הצמיחה המתמשכת תלויה בשימור על היתרון הטכנולוגי שלה. המודל הבא של החברה, GPT-5, שצפוי להיות קפיצת מדרגה בפיתוח שלה, עדיין מתעכב. בינתיים, חברות מתחרות השיקו מודלים ברמה דומה לזו של OpenAI. שתיים מהן, אנתרופיק של האחים אמודיי ו-xAI של אילון מאסק, הוקמו על ידי בכירים לשעבר ב-OpenAI.
חלק מהעובדים אמרו לוול סטריט ג'ורנל שההתפתחויות הנוכחיות הכרחיות כדי להעלות את OpenAI על פסי רווחיות, בהתחשב במיליארדי הדולרים שדרושים לפיתוח ולתפעול מודלים של בינה מלאכותית. אחרים, כולל מדעני בינה מלאכותית שעובדים בחברה שנים רבות, סבורים שהזרמות כסף והצפי לרווחים מסיביים פוגעים בתרבות של OpenAI. "תרבות מוצר ראשון שונה מאוד מתרבות מחקר", אמר לכלי התקשורת טים שי, עובד ותיק ב-OpenAI וכיום סמנכ"ל טכנולוגיה בסטארטאפ הבינה המלאכותית Cresta. "צריך למשוך סוגים שונים של כישרון, ואולי לבנות סוג שונה של חברה".
כשמורטי הודיעה על עזיבתה אלטמן היה בשבוע הטכנולוגיה האיטלקי בטורינו, איטליה. בשיחה בלתי פורמלית הוא הכחיש שעזיבות העובדים קשורות לשינוי הכיוון בארגון.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה