משפט

חקירת FTX: "איבדו מעקב אחר מיליוני דולרים, SBF הורה להמציא מספרים"

"נזק בהיקף חסר תקדים לתעשייה בהתהוות": חקירת פרשת FTX והונאת הקריפטו הגדולה חושפת התנהלות מבישה בחברה שרבים ראו בה את העתיד של העולם הפיננסי
מערכת ice | 
סם בנקמן פריד, מייסד FTX (צילום vecteezy, freepik, יוטיוב/ CNBC)
דו"ח חדש שהוגש בחקירה המתמשכת של בורסת הקריפטו FTX, חושף שורה של האשמות נגד החברה, כולל מנהלים שצחקו על איבוד המעקב אחר מיליוני דולרים, תרבות חיסול כל מי שמצביע על בעיות אפשריות, והתעלמות מוחלטת מסדרי הנהלת החשבונות.
קבוצת החייבים של FTX, בראשות המנכ"ל הנוכחי ומנהל הארגון מחדש ג'ון ריי, הגישה דו"ח בן 39 עמודים לבית המשפט לפשיטת הרגל בארה"ב במחוז דלאוור ביום ראשון, המפרט את קריסתה של הבורסה יחד עם זרוע המסחר שלה, Alameda Research. הם טוענים ש-FTX נשלטה לחלוטין על ידי קבוצה קטנה של מנהלים, בראשותו של המייסד והמנכ"ל לשעבר סם בנקמן-פריד (SBF), שלא הצליח להנהיג נוהלי חשבונאות, אבטחה וניהול נאותים, והעמיד את נכסי הקריפטו והכספים של החברה בסיכון מלכתחילה".
"בעוד שהכישלון של קבוצת FTX הוא חסר תקדים בהיקף הנזק שהיא גרמה בתעשייה בהתהוות, רבים מסיבות הקריסה הן: גאווה, חוסר יכולת ותאוות בצע", כתבו.
SBF והמנהלים הבכירים שלו, כולל המייסד השותף גארי וואנג ומנכ"לית אלמדה קרוליין אליסון, "חנקו התנגדויות פנימיות, ערבבו ועשו שימוש לרעה בכספי תאגידים ולקוחות, שיקרו לצדדים שלישיים לגבי העסק שלהם, התבדחו ביניהם על הנטייה שלהם לאבד את המעקב אחר מיליוני דולרים, ובכך גרמו לקבוצת FTX לקרוס במהירות כמו שצמחה", נכתב בדו"ח.

ההאשמות מגיעות לאחר נפילה מהירה של נער הפלא לשעבר של קריפטו, SBF, והבורסה שלו שהייתה מוגדרת כדבר הבא בעולם הקריפטו. בתחילת 2022, לאחר שמחירי מטבעות הקריפטו זינקו לאורך המגיפה, שווי FTX הוערך ב-32 מיליארד דולר ו-SBF עצמו היה שווה לפי הדיווחים 16 מיליארד דולר. אבל פחות משנה לאחר מכן, בנובמבר, החברה הגישה בקשה לפשיטת רגל לאחר שמשבר נזילות חשף בסופו של דבר חור של 7 מיליארד דולר במאזן.
SBF נעצר על ידי שלטונות איי-בהאמה בדצמבר ומאז הודה ב-13 כתבי אישום פדרליים נגדו בגין מגוון אישומים פליליים, כולל הונאה רשתית וקשירת קשר לביצוע הלבנת הון. משפטו של המנכ"ל לשעבר אמור להתחיל באוקטובר, אך סגנים בכירים אחרים כולל גארי וואנג וקרוליין אליסון, כולם כבר הודו באישומי הונאה בשנה שעברה.
כעת, החייבים של FTX אומרים שהם החזירו מעל 1.4 מיליארד דולר בנכסים דיגיטליים מאז שהבורסה נפלה וזיהו 1.7 מיליארד דולר נוספים שניתן להחזיר. בתהליך, הם גם חשפו פרטים רבים מאחורי הקלעים על האופן שבו SBF הפעיל את אימפריית הקריפטו שלו. והם אומרים שהם עדיין צוברים "מידע חדש מדי יום" ויגישו "ממצאים נוספים בבוא העת".
המצב באלמדה היה גרוע אף יותר, על פי הדו"ח, שמתייג את החברה כ"קרן גידור קריפטו" ספקולטיבית. על פי הדיווחים, SBF אמר לצוות שלו פשוט "להמציא מספרים" בכל הנוגע לתיוג ערכים מסוימים. ובתקשורת פנימית עם מנהלים אחרים, SBF כינה את אלמדה "באופן מצחיק מעבר לכל סף של כל מבקר שיוכל אפילו לעבור ביקורת חלקית".
הדו"ח גם טען, כפי שדווח בהרחבה, כי מיליוני דולרים מהאחזקות של FTX עשו את דרכם לידיהם של מקורבים לשעבר שחיו אורח חיים מפואר ורכשו נדל"ן יקר. "הלוואות רבות בוצעו בין מקורבים לשעבר לבין אלמדה ללא תיעוד רשמי, והכספים שולמו בהתאם לאותן הלוואות כביכול ללא תיעוד ברור של מטרתן", נכתב בדו"ח.
על פי דו"ח החייבים כאמור, בכירים בראשות SBF ניסו להשתיק כל ניסיון "לשפר" את הציות. אפילו היועץ המשפטי חשש מתגובתו של SBF וצוות המנהלים הבכירים שלו. החייבים טוענים כי עורך דין שנשכר על ידי זרוע המסחר של FTX פוטר לאחר ש"הביע דאגות" לגבי "חוסר בקרות תאגידיות, מנהיגות מסוגלת וניהול סיכונים".
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה