השוק

ת"א: אחרי הנאום של פאוול, ירידות בבורסה; הדולר מזנק

אחרי ירידות השערים החדות אמש בניו יורק נרשמות ירידות שערים של כ-1.2% בבורסה בתל אביב; הדולר מזנק בשיעור חד של כ-0.9% לרמה של 3.571 שקל; תשואות האג"ח הממשלתי עולות בשיעורי משמעותיים
ניצן כהן | 
ירידות בבורסה (צילום shutterstock)
ירידות שערים נרשמות הבוקר בבורסה בתל אביב. הדולר מזנק ותשואות האג"ח הממשלתי עולות בשיעורים ניכרים. במסחר בחוזים עתידיים על המדדים המובילים בארה"ב נרשמות ירידות שערים של כ-0.3% מה שלא תורם לאווירה הבבוקר בבורסה.
אם כן, כמה דברים קורים במקביל ויש לשים לכולם לב היטב. בראש ובראשונה אמש התפרסמה החלטת הריבית בארה"ב וכצפוי זו עלתה ב-0.75%. מסיבת העיתונאים של יו"ר הפד, ג'רום פאוול, כבר הייתה אחרת. כאן כבר חזר פאוול על דברים שהוא אומר אותם כבר זמן לא מועט: הריבית הגבוהה תישאר עוד זמן רב, העלאות הריבית טרם הסתיימו והאינפלציה עדיין לא בשליטה.

הדברים של פאוול שלחו את המדדים לירידות חדות, משל היו הפתעה גמורה. הגורם השני שמסתובב מעל ראש המשקיעים בבורסה היא הקואליציה החדשה שנרקמת כאן בישראל והחשש הגדול הוא שיכולת השותפים הקואליציונים של נתניהו, לדרוש (ולקבל) תקציבים תהיה גדולה ובעולם שמתקרב למיתון, זה לא יעשה טוב לשווקים.
הנתון השלישי שיש לשים אליו לב הוא הנחישות של בנק ישראל להילחם באינפלציה וזה אומר שלמרות שהמצב בישראל טוב יחסית לעולם הרי שבנק ישראל נחוש לא פחות ממקביליו להילחם באינפלציה וזה אומר בראש ובראשונה העלאות ריבית.
אם כן, הנתונים האלה די בהם כדי לרפות את ידי המשקיעים ולדחוף אותם להחלטה (המתבקשת) של להיתנזל ולשבת על הגדר (ובפקדונות הבנקאיים הקצרים) עד יעבור זעם.
שוק האג"ח הבוקר מגיב בהתאם והתשואות באג"ח השקלים הבינוני והארוך עולות בשיעור משמעותיים. כך למשל התשואה על הממשלתי השקלי הארוך (מח"מ 12.9) עולה ל-3.44%, תשואה זהה לאג"ח הממשלתי המקביל הבינוני (מח"מ 2.47%) שגם היא עולה מאז התחיל המסחר.
בשוק המט"ח מתחזק הדולר בשיעורים ניכרים של כמעט 1% והוא נסחר ברמה של 3.571 שקל. האירו מאבד גובה ונסחר ברמה של 3.4887 שקל. 
באופן טבעי למדיי מניות הבנקים הגדולים מרכזות עניין כדאת המחזור הגבוה מרכזת מניית לאומי שיורדת ב-0.2%, הפועלים יורדת ב-0.3% ודיסקונט יורדת ב-0.3%. מניית איי.סי.אל שאמורה להיות מושפעת מירידה בביקושים העולמיים לסחורות (בשל האינפלציה והמיתון המתקרב וכן הלאה) יורד ב-3.1% תוך שהיא מרכזת את המחזור השלישי בגובהו בבורסה.
מניית קבוצת דלק מהבודדות שעולות היום תוך שהמניה מרכזת מחזור גבוה (החמישי בבורסה). דלק אמורה להשלים את הנפקת איתקה בלונדון בהנפקה שתהיה כנראה הגדולה ביותר בבריטניה השנה. אם ההנפקה תושלם לפי שווי חברה של איתקה של 2.9 מיליארד דולר הרי שאנחנו מדברים על הצפת ערך משמעותית (של כמה מאות מיליוני דולרים) בקבוצת דלק וזה משמעותי למשקיעים שרכשו את המניה אי שם בשנה שעברה כשזו הייתה מוכה לגמרי.
מניית אנרג'יאן עולה בכמעט 2% לאחר שפרסומים שונים בכלי התקשורת הזרים ציטטו בכיר לבנוני שאומר שההסכם הכלכלי המשמעותי בין לבנון לישראל שאיפשר תחילת הפקת הגז מכריש מגובה בערבויות אמריקאיות מה שיקשה על קואליציית נתניהו לבטל אותו ולכן הפחות יביא לכך שהלבנונים יפוצו אם ההממשלה החדשה בישראל תחבל בהסכם ואנרג'יאן תוכל להמשיך בהפקת הגז מכריש - בלי לזלוג למלחמה.
תגובות לכתבה(0):

נותרו 55 תווים

נותרו 1000 תווים

הוסף תגובה

תגובתך התקבלה ותפורסם בכפוף למדיניות המערכת.
תודה.
לתגובה חדשה
תגובתך לא נשלחה בשל בעיית תקשורת, אנא נסה שנית.
חזור לתגובה